Netti-tv tulee monelta suunnalta

Perttu Tolvanen

Yleisradion suunnitelmat netti-tv:n osalta alkavat tarkentua. Tuija osaa kertoa, että YLE:n palvelu avataan vielä ennen kesälomia. Ylen tarjonta on laajentunutkin koko ajan ja esimerkiksi lätkän MM-kisat ovat jo suorina lähetyksinä saatavilla. Muualla maailmassa BBC on kokeillut jo pitkään erilaisia jakelumalleja ja nyt näyttää siltä, että laajempi jakelu on kulman takana myös BBC:llä. BBC:n sisällöistä on tulossa tarjolle noin 15%. Yli 30 päivää eivät katsojat kuitenkaan voi varastoida ohjelmia.

Netti-tv:t vaativat myös yleensä erillisiä ohjelmia. Esimerkiksi BBC:n ohjelma on iPlayer, mutta BBC:n sisältöjä on saatavilla muutakin kautta. Esimerkiksi Vuze:lla on jakelusopimus tiettyihin BBC:n sisältöihin.

Ylen suunnitelmissa jännitystä lisää netti-tv:n ja lupamaksun välinen suhde. Aluksi Ylen netti-tv ei tosin edellytä lupamaksua ja jatkossa tarkoituksena on, että “yhden talouden lupamaksulla voisi olla useita rekisteröityneitä nettikäyttäjiä“. Tämän kanssa saattaa kuitenkin olla vielä käänteitä edessä.

Myös Skypen kehittäjäkaksikon uusi hanke, Joost, avautui laajemmalle yleisölle hiljattain. Muita hankkeita ovat esimerkiksi jo mainittu Azureus-pohjainen Vuze sekä TVUPlayer. Jälkimmäisen kautta saa esimerkiksi formulat näkyviin jos kaistaa vain riittää. Kotimaisia ja koko ajan kehittyviä vaihtoehtoja ovat myös MTV3:sen NettiTV sekä Nelosen nettiTV. Leffoja verkon kautta voi latailla esimerkiksi SF Anytimesta ja muutamat laajakaistaoperaattorit tarjoavat samantyyppisiä tilausvideopalveluita.

Vertaisverkkoteknologiaa käyttävät ohjelmat (esim. Vuze, Joost, TVUPlayer) tarjoavat yhtenäisemmän käyttöliittymän ja kustannustehokkaan jakelutien nettiTV:n katsomiseen, mutta kärsivät sisältöjen puutteesta. Yle on lähtenyt Suomessa pioneeriksi, joten on mielenkiintoista seurata minkälaisia jakelutieratkaisuja Yle tekee. BBC näyttää yhdenlaista esimerkkiä iPlayerillään.

Kuluttajan kannalta nettiTV:n katsominen on kuitenkin melkoista ohjelma- ja verkkosivustoviidakkoa tällä hetkellä. On mielenkiintoista seurata mihin suuntaan markkina lähtee kehittymään. Ainakin tällä hetkellä aiheen ympärillä tapahtuu paljon. Joostista ainakin ennustetaan kansainvälisesti merkittävää peluria ja Joost onkin kahminut näyttävän joukon mainostajia mukaansa.

Unohtuiko jotain ohjelmistoja tai jakelijoita? Miltä luulette, että markkinakenttä näyttää vuoden päästä? Pärjääkö Joost yhtä hyvin tv-kisassa kuin Skype puhelukilpailussa?

Aiheet: Netti-TV

Tagit:

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit. Pertun yhteystiedot.
  1. Schizo-Janne says:

    Suomalaiset tarjoajat ovat jo lähtökohtaisesti väärillä linjoilla. He kun luulevat, että tietokoneissä pyörii tasan yksi ja sama käyttöjärjestelmä ja ihmiset käyttävät ainoastaan yhtä selainta (kts. erityisesti SF Anytime).

    YLEn omat ratkaisut pohjautuvat samaan ajatteluun vaikka siellä tunnutaan ymmärtävän poikkeuksellisiakin näkemyksiä (teot taas eivät puhu suuremman ymmärryksen puolesta). Itse veikkaan, että YLEn netti-TV tulee päättymään yhtä nolosti kuin taannoinen digitaali-radio. Kontenttia on, mutta minkäänlaista ymmärrystä asioiden toteuttamisesta ei ole. Ja jos talon sellaista talon sisällä olisi, niin ei olisi enää viikon kuluttua kun joku tarjoaisi sopimuksen, josta ei voi kieltäytyä. YLE ei tällaisia soppareita kykene tekemään ilman sadan ihmisen lausuntokierrosta.

    Jos jotain vallankumousta television piirissä tulee tapahtumaan, niin sen tulee näillä näkymin tekemään Joost. Muilla tekijöillä ei ole rahkeita taikka näkemystä asian toteuttamista varten. Mutta voihan olla, että kentälle tulee vielä joitakin muita pelaajia (Rubert Murdock, Microsoft, Apple …).

  2. PerttuT says:

    BBC:n iPlayer ei ainakaan tule sallimaan muiden yhtiöiden sisältöjä ja tulee muutenkin olemaan aika rajattu systeemi.

    Potentiaalia ainakin pitäisi olla, koska Motorolan teettämän tutkimuksen mukaan eurooppalaisista 45% katselee/on katsellut jotain tv-ohjelmia verkosta. Kovin draiveri netti-tv:hen on tutkimuksen mukaan nimenomaan halu ottaa hallintaan oma ajankäyttö. (Lähde: http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6617013.stm)

    Jotenkin vaikea kuvitella, että jokaisen tv-yhtiön omat ohjelmat olisivat se tulevaisuus. Eihän siinä mallissa ole mitään eroa noille nettisivuille. Täten sen edistyksellisyyttä ei kyllä hirveästi pysty ylistämään.

  3. PerttuT says:

    Jenkeissä CBS teki varsin mielenkiintoisen strategiamuutoksen:
    http://online.wsj.com/article/SB117910437825901533.html?mod=rss_media_and_marketing

    Lyhyesti: CBS lopetti haaveilun omasta internet-tv-portaalista ja rupesi jakelemaan sisältöjään muille sivustoille ja kanaviin (mukaan lukien Joostiin).

    Suora lainaus: “””We can’t expect consumers to come to us,” says Quincy Smith, the president of CBS Interactive. “It’s arrogant for any media company to assume that.””

    Mahdammeko kuulla Jungnerilta vastaavaa?

  4. Suomen digimedia-alan top-5 tapahtumat vuonna 2007 « Vierityspalkki.fi says:

    […] Netti-tv:n nousu, erityisesti Ylen elävä arkisto ja Areena keräsivät huomiota, ansaitusti. Vuosi 2008 tuonee entistä enemmän videomuotoista sisältöä ja tämä muuttaa varmasti myös webin tekemisen luonnetta Suomessa. Kola-Olli viimeistään myös havahdutti siihen, että kaikki ilmiöt eivät tapahdu enää mediayhtiöiden kontrollissa. […]