Helsingin Sanomat tavoittelee Suomen johtavan internet-median paikkaa?

Perttu Tolvanen

Helsingin Sanomat on päättänyt ottaa kärkipaikan internettiä käsittelevänä suomenkielisenä julkaisuna. Ehkä hieman yllättäin asema on päätetty ottaa kuitenkin printtimediassa, eli julkaisemalla internettiä käsitteleviä artikkeleita Helsingin Sanomissa ja myymällä omaa internet-aiheista teemanumeroa.

Idea ei ole ihan huono. Merkittävä osa internetin käyttäjistä on Suomessakin vielä vannoutuneita printtimediaihmisiä. Erityisesti suurten ikäluokkien innostuessa yhä enemmän webistä, on tarvetta myös selkeälle perustiedolle internetin ihmemaailmasta. Eikä tällöin ole ollenkaan huono asia, että tietoon voi syventyä sohvalla, parvekkeella tai mökillä.

Sanomalehdessä on nähty viime päivinä useampia artikkeleita internet-ilmiöistä ja kaikki artikkelit muistavat mainita myös, että viimeisin Teema-numero käsittelee internettiä.

google-ja-internet-teema-helsingin-sanomat-200809

Ihminen ja Internet -teemasta voikin löytyä uutta asiaa myös alaa aktiivisesti seuraavalle. Ainakin hyvä peruspaketti ko. lehti on lähipiirin vanhemmalle väelle joka ei välttämättä ole ihan samalla tavalla mukana internet-maailmassa kuin Facebookissa temmeltävä jälkikasvu. Toisaalta teema käsittelee myös sellaisia perusasioita joita ei jälkikasvu välttämättä ole tullut ajatelleeksi. Esimerkiksi muuttuva yksityisyyden käsite ja kasvava verkkorikollisuus ovat asioita joista kannattaa kaikkien tietää edes perusasiat.

Sunnuntain Helsingin Sanomien ”Googlen vangit” -artikkelissa on muuten poimittavissa aika räväkkä sitaatti toimittajalta (Tommi Nieminen):

”Googlea pidetään lähes messiaanisena yhtiönä, jonka hakuohjelma on itseoppiva kone, bittiaikakauden Jumala 2.0, jolla on kyky parantaa ihmiskunnan elämänlaatua ihmisten tiedonmäärää lisäämällä.”

Kokonaisuutena toimittaja on myös onnistunut varsin hyvin tasapainottamaan Googlen maailmanvalloitukseen liittyvät pelot ja hyvät puolet. Esimerkiksi professori Kemppinen kommentoi artikkelissa hyvin asiallisesti, että vaikka Google tallentaisikin tavallisten ihmisten kirjeenvaihdon niin suurin osa on kuitenkin turhanpäiväistä tietoa jonka tallentamisesta ei yksilölle synny todennäköisesti mitään haittaa.

Toisaalta jokaisen Googlen käyttäjän kannattaa myös olla tietoinen, että Google tekee itsekin ajoittain ”hakukoneoptimointia”:

”Kiinan kommunistinen puolue vaati Googlea sensuroimaan palveluaan Kiinassa. Pian hakusanalla Tiananmen oli vaikea löytää sivuja, joilla kerrotaan demokratia-aktivistien teurastuksesta Tiananmenin aukiolla vuonna 1989.”

HS:n Ihminen ja Internet -teemanumeron saa tilattua internetistä, mutta lehti tulee kotiin vain postilaatikon kautta.

  1. hintola says:

    Teeman julkaisemattomuus netissä kertoo kaiken Sanomien tasosta.

  2. Kivi says:

    Eikä kerro. Se kertoo Sanoman käyttäjäkunnan profiilista sekä kaupallistamismallien puutteesta. Sinäkään et tästä teema-julkaisusta netissä olisi mitään tietenkään halunnut maksaa, eikö niin?

  3. PerttuT says:

    Kemppinen kommentoi Internet Teemaa omassa blogissaan:
    ”selailin HS Teeman ”Ihminen ja Internet” ja häpesin silmät päästäni. Jutut oli mitoitettu keskivertolukijoille liian vaikeiksi ja asioita tunteville liian helpoiksi.”

    Lähde: http://kemppinen.blogspot.com/2008/09/janne-virkkuselle.html

    Osuva kommentti ainakin osaan artikkeleista, ei ihan kaikkiin. Tosin edelleen omituisin fiilis tulee kun lukee internetistä ja ilmaisuuteen perustuvista liiketoimintamalleista lehdestä joka on saatavilla vain paperilla, ja vain maksua vastaan…