Odan lähtö on huono juttu kotimaiselle verkkokaupalle
Norjalaisen Odan päätös lopettaa ruoan verkkokauppa Suomessa on todella harmillinen uutinen ruoan verkkokaupan, mutta myös laajemmin koko kotimaisen verkkokaupan näkökulmasta.
Ruoan verkkokauppa on tärkeässä roolissa totuttamassa kuluttajia Suomessa verkkokauppojen käyttöön. Oda taas on ollut tässä markkinassa se tärkein kilpailija. S-ryhmä ja Kesko ovat joutuneet kehittämään omaa toimintaansa todella paljon pärjätäkseen haastajalle. Nyt kun se haastaja lopettaa, voidaan palata takaisin mukavaan rinnakkaiseloon, jossa ei liikaa tarvitse katteista tinkiä, eikä tarjota kuluttajille liian edullisia kotiinkuljetuksia.
Oda pääsi kohtuulliseen vauhtiin. Liikevaihto Suomessa oli Kauppalehden jutun mukaan 22 miljoonaa euroa viime vuonna.
Samassa jutussa arvioidaan S-ryhmän verkkokauppaan liittyvän liikevaihdon (HOK-Elanto) olevan pääkaupunkiseudulla 50 miljoonan euron luokkaa, ja Keskon lukujen olevan samankaltaiset. Täten suhteellisesti katsoen, Oda oli ruoan verkkokaupassa kohtuullisen iso toimija, etenkin täysin uudeksi toimijaksi.
”Oda on toiminut Suomessa varsin kilpailulla markkinalla. Sen haastajina ovat olleet muun muassa ruokakauppojen omat verkkokauppakuljetukset, Wolt sekä Kauppahalli24.
Lisäksi Suomen päivittäistavarakauppa on muihin maihin verrattuna poikkeuksellisen keskittynyt.
Vuonna 2021 Suomen kaksi suurinta ruokakauppaa, S- ja K-Ryhmä, veivät Ada Insightsin mukaan yhteensä 83 prosenttia ruokakauppamarkkinasta. Norjassa vastaava luku vuonna 2021 oli 73,7 prosenttia ja Saksassa 53 prosenttia.”
Oda tarjosi hyvin laajasti erilaisia toimitusikkunoita, sen valikoima kasvoi koko ajan ja moni pienempi tuottaja löysi sen kautta hyvän jakelukanavan. Erityisesti näille pienille tuottajille kilpailun lisääntyminen kaupan alalla olisi ollut tärkeä asia. Nyt moni joutuu palaamaan takaisin S-ryhmän ja Keskon puristukseen.
Asiakkaiden näkökulmasta lähtö lieneekin yllättävä, koska palvelun ja tarjonnan käyrä oli koko ajan positiivinen. Virallisen selityksen mukaan kyse on rahan kallistumisesta, eli varsinaisen liiketoiminnan ulkopuolisista tekijöistä, mutta voi toki olettaa, että jos kasvuluvut olisivat olleet erinomaiset, olisi Oda jäänyt. Eli hyvistä luvuista huolimatta, Oda lienee arvioinut edessä olevan useiden vuosien taistelu isoja kaupan jättiläisiä kohtaan, ja ilmeisesti esimerkiksi Saksa koettiin tässä kohtaa paremmin kannattavaksi kasvumarkkinaksi.
Woltin omat kaupat ja nopeat kotiinkuljetukset ovatkin ehkä nyt se keskeisin haastaja, mutta jää nähtäväksi, onko tämä alue Woltille riittävän tärkeä, jotta se toisi todellista kilpailua. Woltin tavoite lienee lähinnä auttaa nopeissa täydennysostoksissa, ei varsinaisesti kilpailla S-ryhmän ja Keskon kanssa.
Samalla tavalla esimerkiksi kotimainen Fiksuruoka ja ruotsalainen Matsmart erikoistuvat lähinnä tiettyihin kategorioihin, eivätkä näin ole aivan suoria kilpailijoita kaupan alan jättiläisille. Hävikkiruokaa verkossa myyvän Fiksuruoan liikevaihto on tosin jo kirinyt 16 miljoonaan euroon, joten aivan pienestä erikoiskaupasta ei ole kysymys. Osa tästä summasta toki on kansainvälistä liiketoimintaa, mutta Suomi on isoin markkina Fiksuruoalle.
Ruoan verkkokauppa on valitettavan hyvä esimerkki siitä, kuinka saarimainen markkina Suomi on. Helsingin Sanomien jutussa Arhi Kivilahti toteaa tämän asian osuvasti.
”Kivilahti sanoo, että keskittyneisyyden lisäksi Suomen päivittäistavarakauppa on poikkeuksellinen myös kannattavuuden suhteen.
”Markkinoilla olisi varmasti tilaa, mutta Suomi on pieni ja etäinen”, Kivilahti arvioi.”
Lue lisää: Verkkokaupan alustat ja järjestelmät – kaikki artikkelit Vierityspalkissa
—
PS. Kaipaatko asiantuntijanäkemystä verkkokauppasi kehitykseen? North Patrolin konsultit ovat auttaneet kymmeniä verkkokauppoja toiminnan ja järjestelmien kehityksessä. North Patrol on erikoistunut uudistuksien konsultointiin, teknologiavalintoihin ja vaatimusten määrittelyyn. Konsultit tuntevat verkkokauppajärjestelmien lisäksi digimarkkinoinnin järjestelmät, CRM-järjestelmät, tuotetiedon hallinnan työkalut sekä erilaiset toiminnanohjauksen (ERP) järjestelmät. Tutustu verkkokaupan konsultointipalveluihin.