S ja K myyvät ruokaa verkossa puolella miljardilla vuodessa

S-ryhmän julkaisema tieto heidän ruoan verkkokaupan koosta (244 miljoonaa euroa) oli pienoinen uutispommi, koska aiemmin S-ryhmä ei ole kertonut verkkokauppansa kokoluokkaa. Tästä on moni päätellyt, että Kesko on Suomessa isoin ruoan verkkokauppias. Nyt kaupan jättiläiset vaikuttaisivat olevan verkkokaupassa yhtä suuria.

Artikkeli

Voittajasta ei tosiaan edelleenkään ole selvyyttä, koska S-ryhmän julkaisema luku, 244 miljoonaa euroa, on täsmälleen sama luku kuin Keskon aiemmin julkaisema luku.

”Verkkokaupan myynti oli S-ryhmässä viime vuonna 244 miljoonaa euroa, kasvua siinä oli kahdeksan prosenttia.

”Hyvä kehitys jatkuu, olemme nousseet koko vuoden luvuilla markkinajohtajaksi”, sanoi SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine.

K-ryhmässä ruoan kuluttajaverkkokaupan myynti oli 244 miljoonaa euroa vuonna 2021. Viime vuonna se laski 3,3 prosenttia.”

S-ryhmä lienee siis aiemmin ollut jäljessä Keskoa, mutta on nyt kirinyt kiinni, tai sitten luku jotenkin pyöristeltiin nyt vain samalle tasolle kuin kilpailijalla. S-ryhmän verkkokauppa on ollut viime vuosina varsin sekava esitys, kun ruoan verkkokauppaa on tehty usealla eri brändillä. Saa nähdä pysyykö tämän hetken ”S-kaupat” -malli edes jonkin aikaa. Kesko on ollut selvästi linjakkaampi K-ruoka-verkkokaupallaan, jonka kautta voi ostaa ruokaa lähes kaikista Keskon ruokakaupoista.

Uusin kilpailija, norjalainen Oda on myös kasvattanut osuuttaan, mutta toimii lähinnä pääkaupunkiseudulla ja lienee edelleen melko pieni tekijä kaupan kahteen jättiläiseen verrattuna.

Oda ei tosin tavoittele edes S-ryhmän tai Keskon asemaa, vaan keskittyy pelkkään verkkokauppaan. Strategia on toiminut ainakin Norjassa, jossa Oda on isoin ruoan verkkokauppatoimija, vaikka Norjassa on isompia kivijalkaketjuja.

Muut toimijat ovat Suomessa melko pieniä, esimerkiksi Ruokaboksi tekee reilun 20 miljoonan euron liikevaihtoa* ateriakasseja toimittamalla. Tämä on toki suuri luku moniin kilpailijoihin verrattuna, mutta kokonaiskuvassa tietysti edelleen melko pientä toimintaa.

S-ryhmän ja Keskon yhteenlaskettu osuus on aivan omaa luokkaansa, mutta tietysti heilläkin puhutaan vain muutamien prosenttien osuudesta kokonaismyynnistä. Suomi onkin edelleen ruoan verkkokaupassa aika pieni markkina, esimerkiksi Ruotsissa arvioidaan ruoan verkkomyynnin olevan vähintään kaksinkertainen. Tähän kasvupotentiaaliin perustuvat myös monien kotimaisten toimijoiden kasvuodotukset. Ruoan verkkokaupan odotetaan kasvavan lähivuosina merkittävästi, vaikka prosentuaalisesti puhuttaisiinkin vain muutamista prosenteista.

Myös Wolt on tavallaan yksi kilpailija tässä kentässä. Woltilla on omia kauppoja, joista voi tilata rajatun valikoiman tuotteita nopeasti kotiovelle.

Woltille omien ruokakauppojen pyörittäminen on tosin ehkä hieman outo laajentuminen, eihän yhtiö pyöritä omia ravintoloitakaan. Kenties Woltilla on kuitenkin ajateltu, että Suomessa S-ryhmä ja Kesko eivät todennäköisesti suostu maksamaan Woltille kuljetuksista ikuisesti, vaan rakentavat omat sovelluksensa ja logistiikkaverkostonsa, joten jos Wolt haluaa olla pikatoimittaja myös ruokaostoksille, on sen tehtävä tämä alue osittain itse.

Vaikuttaakin siltä, että ruoan verkkokaupassa pandemia laittoi Suomessa markkinan vasta liikkeelle, todellinen kilpailu taitaa olla vasta edessä.

Ruoan verkkokauppa on myös siitä kiinnostava seurattava, että se vaikuttaa kuluttajien odotuksiin verkkokauppaa kohtaan. Ruokaa ostetaan usein ja tuotteet valitaan isosta valikoimasta, joten sujuva ostaminen on keskeinen kilpailutekijä. Yksi keino tähän on käyttökokemuksen personointi ja hyvät suositukset. Siksi ruoan verkkokaupat kehittävät aktiivisesti omia palveluitaan yhä paremmiksi, koska heillä helpompi ostaminen vaikuttaa suoraan tilausten kokoon.

Verkkokaupassa ei kuluttaja voi samalla tavalla helposti haahuilla pitkin käytäviä, siksi siellä on uusien tuotteiden löytäminen rakennettava suosittelujärjestelmien varaan. Tässä esimerkiksi K-ruoka ja Oda ovat kohtuullisesti jo tehneet töitä.

Mitä pidemmälle tämä kehitys menee, ohjaa se myös verkkokaupan tottumuksia laajemmin, ja osaltaan myös totuttaa kuluttajat ostamaan kaikenlaisia asioita digitaalisten kanavien kautta – tai ainakin sen porukan, joka verkosta ruokansa päättää tilata.

Lue lisää: Verkkokaupan alustat ja järjestelmät – kaikki artikkelit Vierityspalkissa

PS. Kaipaatko asiantuntijanäkemystä verkkokauppasi kehitykseen? North Patrolin konsultit ovat auttaneet kymmeniä verkkokauppoja toiminnan ja järjestelmien kehityksessä. North Patrol on erikoistunut uudistuksien konsultointiin, teknologiavalintoihin ja vaatimusten määrittelyyn. Konsultit tuntevat verkkokauppajärjestelmien lisäksi digimarkkinoinnin järjestelmät, CRM-järjestelmät, tuotetiedon hallinnan työkalut sekä erilaiset toiminnanohjauksen (ERP) järjestelmät. Tutustu verkkokaupan konsultointipalveluihin.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun