Web-analytiikkatyökalut Suomessa
North Patrolin viimeisin datakatsaus pureutuu web-analytiikkatyökalujen markkinaan Suomessa. Pohjana on 2500 ison sivuston tietokanta, joten on kyse astetta isommista sivustoista, niin julkishallinnosta kuin yritysmaailmasta. Katsaus on keskittynyt aika kapeasti nimenomaan web-analytiikkatyökaluihin, vaikka nykyisin osa digimarkkinoijista hyödyntää myös muiden kategorioiden järjestelmiä, kuten markkinoinnin automaation järjestelmiä, analytiikkatarpeisiinsa. Näistä on tulossa myöhemmin erilliset katsaukset.
>> Datakatsaus: Web-analytiikkaan käytettävät järjestelmät Suomessa 2022
Kaikesta ikävästä julkisuudesta huolimatta, Google Analytics porskuttaa edelleen ylivoimaisena markkinajohtajana. Siirtymä uuteen, raskaampaan versioon varmasti nakertaa markkinaosuutta ensi vuonna, mutta ainakaan vielä tämä ei näy tilastoissa. Iso osa asiakkaista tulee joka tapauksessa jatkamaan Google Analyticsin käyttöä, vaikka uusi nelosversio onkin iso muutos. Jatkossakin Google Analytics on vahvasti amerikkalainen ratkaisu, ja myös datan tallennus tapahtuu pääosin USA:han, joten tämä on ollut Euroopassa ajoittain asiakkaita hiertävä asia.
Toiseksi yleisimmäksi työkaluksi nousee eurooppalainen Hotjar, joka on varsin laajasti käytetty lämpökarttoihin erikoistunut analytiikkatyökalu. Hotjar tallentaa datansa Euroopan sisälle, mutta hyödyntää tähän Amazonin AWS:aa, joten ei näin ole täysin amerikkalaisten yhtiöiden ulottumattomissa.
Hotjarin kaltaiset työkalut todennäköisesti yleistyvät entisestään jatkossa, kun analytiikka on yhä selvemmin luvanvaraista toimintaa. Kun kaikista käyttäjistä ei saada dataa, vaikka haluttaisiin, korostuu laadullisen analyysin merkitys.
Hotjarin kilpailija on esimerkiksi Crazy Egg, joka ei tässä kotimaisessa datakatsauksessa kuitenkaan päässyt listoille. Crazy Egg on lämpökarttatyyppisen mittauksen pioneereja, mutta ei ehkä amerikkalaisena yhtiönä ole saavuttanut Euroopassa suurta suosiota.
Digimarkkinoijille tällainen visuaalinen, laadullinen mittaus voi olla tehokas väline esimerkiksi suosituimpien laskeutumissivujen optimoinnissa tai tuotesivujen tehokkaimman mallin löytämisessä. Tosin erillinen työkalu ei ole täysin välttämätön, myös Google Analyticsin keräämästä datasta voi generoida lämpökarttatyyppisiä visualisointeja.
Kolmantena katsauksessa nousi esiin Matomo, joka onkin saanut paljon huomiota osakseen GDPR:n ja muiden EU:n tiukentuneiden linjausten myötä. Matomo kun tarjoaa datan tallennuksen Euroopan sisälle, ja tarvittaessa tukee myös evästeetöntä mittaamista. Matomon kohdalla pieni outous on kuitenkin se, että taustayhtiö sijaitsee Uudessa-Seelannissa, vaikka itse ohjelmisto ja datat sijaitsevat Saksassa, tai vaihtoehtoisesti asiakkaan itse päättämässä ympäristössä.
Matomon kannoilla on alunperin kotimainen Snoobi, joka porskuttaa edelleen, tosin nykyisin hollantilaisessa omistuksessa. Snoobi tarjoaa myös datan tallennuksen Euroopan sisälle. Snoobin markkinaosuus on ehkä jopa yllättävän iso, koska niin hiljaiseloa on tuote elänyt viime vuodet kotimaisessa markkinassa.
Muita katsauksessa pärjänneitä olivat muun muassa mediatalojen käyttämä Chartbeat ja kansainvälisten brändien hyödyntämä Adobe Analytics.
Analytiikkamarkkinassa ollaan ainakin Euroopassa siirtymässä yleistyökaluista enemmän täsmätyökaluihin. Kaikkia kävijöitä kun ei voi mitata yhtä tarkasti, voi olla tehokkainta keskittyä saamaan astetta parempaa dataa niistä kävijöistä, jotka luvan antavat. Digimarkkinoijille eri työkalut tarjoavat edelleen paljon opittavaa ja tutkittavaa, vaikka datan kattavuus ja tarkkuus ei evästelupalappujen myötä olekaan enää samalla tasolla kuin aiemmin.
Kenties vuoden päästä tilastoihin saadaan jo enemmän jännittäviä yllätyksiä, kun oletettavasti ainakin Matomon ja muiden GDPR-ystävällisempien ratkaisujen suosio kasvaa, ja Google Analyticsin versiovaihdos saa ainakin osan asiakkaista luopumaan Google Analyticsistä.
>> Laajempi katsaus ja yksityiskohtaisempi analyysi North Patrolin blogissa
—
Lue lisää aiheesta: