Podcast-suositus: Go For Broke analysoi uusmediakuplaa
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Ruoan verkkokauppa jämähti kolmeen prosenttiin.
Recoden uusin podcast-sarja kertoo uusmediakuplan hulluista vuosista 2000-luvun taitteessa. Näkökulma on vahvasti Piilaaksoon ja USA:n markkinaan keskittyvä, mutta koska samasta hulluudesta kärsittiin myös täällä, ovat sarjan aiheet kiinnostavia katsauksia web-alan hulluihin syntyvuosiin. Laadukkaasti tuotettu podcast etenee vauhdilla ja laittaa ison ilmiön pakettiin kuudessa reilun puolen tunnin mittaisessa jaksossa.
>> Kuuntele Go For Broke -podcast Spotify-palvelusta
Moni hypen läpikäynyt ammattilainen on nykyisin professorina tai muutoin tehtävissä, joissa ilmiöiden ymmärtäminen on olennaista, joten vauhdikkaasti kulkevassa podcastissa ei ole pulaa kiinnostavista haastateltavista.
Startuppien ja riskisijoittajien maailma ei ole myöskään olennaisesti muuttunut 20 vuodessa, joten aikakauden analysointi eri näkökulmista tuntuu edelleen ajankohtaiselta, vaikka esimerkit ovatkin jo melko kaukaista taloushistoriaa.
Esimerkiksi Netscape Navigatorin nousua ja listautumista käsittelevä jakso on kiinnostava niin teknologian kuin taloustieteen näkökulmasta. Netscapen selain oli aikanaan kiistatonta huipputeknologiaa ja on täysin kiistämätöntä etteikö selain konseptina olisi yksi internetin merkittävimpiä teknisiä innovaatioita ja rakennuspalikoita. Silti Netscapella ei ollut minkäänlaista uskottavaa liiketoimintamallia, kun se listautui, ja ennenkuin se ehti keskittyä edes koko aiheeseen, kohtasi se tuhonsa Microsoftin tehokkaan kyynärpäätaktikoinnin seurauksena.
Yksi kiinnostavimmista havainnoista podcastissa onkin se miten vähän netin kilpailutilanne on muuttunut 20 vuodessa. Toki 20 vuotta sitten se iso paholainen, joka osti kaikki lupaavat pienet startupit ja monopolistisen asemansa avulla tukahdutti muut, oli Microsoft. Nykyisin Facebook (ja osittain Google Android-alustansa kanssa) toimii täysin samanlaisen pelikirjan avulla ostaen pieniä startuppeja ja aktiivisesti estäen kilpailijoiden nousun.
Erona tuntuu olevan lähinnä se, että 20 vuotta sitten USA:n hallinto tarttui Microsoftin koviin kilpailutaktiikoihin, mutta Facebookin suhteen ovat USA:n kilpailuviranomaiset olleet varsin aseettomia, koska Facebook tarjoaa ilmaista palvelua kuluttajille, joten sitä on kovin vaikea syyttää hintojen nostamisesta kuluttajien suuntaan.
Ehkä selkeimmin on 20 vuodessa muuttunut se miten listautumiseen suhtaudutaan. Nykyisin moni lupaava teknologiayritys pysyy pörssin ulkopuolella paljon pidempään, ja moni yrittäjä myös välttelee liiallista riskirahaa. Ehkä tämä ei ole koko kuva, mutta ainakin jonkin verran listautumisinto tuntuu vähentyneen, kun muistelee 20 vuoden takaista toimintaa.
Sarja havoinnoi myös monessa kohtaa tarinoiden merkitystä teknologiamarkkinassa. Sijoittajat eivät läheskään aina ymmärrä teknologiaa tai edes tuotetta ympäröivää markkinaa, joten sijoituksia tehdään hyviin tarinoihin tai uskottavilta kuulostaviin tiimeihin.
On vaikea sanoa kenelle Go For Broke -podcast on suunnattu, ehkä pääasiassa veteraaneille, jotka tuntevat käsitellyt esimerkit ja ovat kiinnostuneita nostalgia-tripistä hulluihin vuosiin. Toisaalta, podcast käsittelee käytännössä paljon sitä miten kaupallinen web syntyi ja millaisia olivat esimerkiksi verkkokaupan ensiaskeleet. Siten podcastin toivoisi ehkä tavoittavan ennemminkin nuoremmat sukupolvet, jotka rakentavat nykyistä webbiä, ja eivät olleet mukana 2000-luvun alun hulluuksissa.
Historialla kun on tapana toistaa itseään, niin ehkä tämän kuusiosaisen podcast-sarjan ideana on omalta osaltaan auttaa siinä ettei näin kävisi. Dotcom-hypen aikana ehkä luotiin monia tämän päivän internetin peruskivistä, mutta kaupallisesti ja inhimillisesti katsoen noissa vuosissa oli hyvin vähän mitään järkeä. Ja silti, uusia kuplia tulee vielä, koska me ihmiset haluamme uskoa hyviin tarinoihin.