A-lehdet jatkaa integroitumistaan verkkokauppojen kanssa
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Yle korostaa käyttäjäprofiilien hyötyjä - mutta ei edelleenkään perustele profiilipakkoa.
A-lehtien viimeisin yrityskauppauutinen on jatkoa jo aiemmin valitulle strategialle, mutta se on silti kiinnostava tapahtuma, joka kertoo myös laajemmin siitä mihin suuntaan osa mediataloista on menossa. Yhtiö ilmoitti tällä viikolla ostaneensa enemmistön kellokauppa Keskisen kellosta. Yli 16 miljoonan euron liikevaihtoa ja parin miljoonan euron tulosta tekevä kellokauppias on jo pitkään ollut yksi kotimaisen verkkokaupan menestystarinoista. Samalla tämä yrityskauppa kertoo siitä, millaisia muskeleita tarvitaan matkalla kohti kansainvälisesti menestyvää verkkokauppaa.
Aiemminhan A-lehdet on jo ottanut enemmistövallan Finnish Design Shopissa, joka onkin kasvattanut viime vuosina myyntiään merkittävästi. Osa tästä menestyksestä on varmasti liitettävissä tiivimpään yhteistyöhön A-lehtien verkkojulkaisujen kanssa. Yli sata henkeä Turussa ja Helsingissä työllistävä Finnish Design Shop on Keskisen kellon ohella myös tunnettuja kotimaisia verkkokaupan menestyjiä.
A-lehtien yrityskauppoihin viime vuosilta kuuluu myös Genero-digitoimiston ostaminen*, joka tuntuukin näiden verkkokauppaostosten rinnalla hyvin loogiselta kehityskululta. Vuoden alussa yhdistyneet Genero ja A-lehtien sisältöstudio työllistävät jo yli 80 henkeä. Digitoimistojen ostaminen onkin ollut jopa hieman buumissa viime vuosina mediatalojen keskuudessa. Tässä blogissahan hiljattain kommentoitiin myös Ilkka-yhtymän viimeisintä digitoimisto-ostosta.
A-lehtien strategia on erikoistuminen ja tulonlähteiden monipuolistaminen
A-lehtien strategia on kiinnostava monestakin syystä. Ensinnäkin se on selvästi poikkeava malli verrattuna moniin muihin kotimaisiin mediataloihin. Lähinnä ehkä talouspuolella on ollut nähtävissä samantyyppistä kehitystä. Alma Media on ostanut ja kasvattanut journalististen julkaisujen rinnalle erilaisia kauppapaikkoja (esim. Monster, Etuovi). A-lehtien strategiassa on kuitenkin ihan oma kulmansa, koska se kohdistuu fyysisiä tuotteita jälleenmyyviin verkkokauppoihin.
Yritysoston logiikkaan voi ottaa useita eri näkökulmia
Yhtenä näkökulmana voi ainakin pitää mahdollisuutta tiiviimpään yhteistyöhön A-lehtien verkkojulkaisujen kanssa. A-lehdet tekee paljon erilaista kaupallista yhteistyötä julkaisujensa sisällöissä, joten omien verkkokauppojen tuotteiden promoamiseen löytyy sopivia kanavia omasta talosta. Erottelu kaupallisten sisältöjen ja muiden sisältöjen välillä on kohtuullisen selkeätä A-lehtien palveluissa, mutta yleinen trendi on tietysti ollut jo vuosia siihen suuntaan, että journalismi ja kaupallinen yhteistyö toimivat varsin limittäin ja lähekkäin. A-lehtien tallissa on myös paljon julkaisuja, joiden asiakkaat eivät edes odota kovin selkeätä rajanvetoa näiden välillä.
Omien tuotteiden mainostaminen on aina toiminut mediataloissa tehokkaana mainonnan suhdanneheilahtelujen paikkaajana. Nyt A-lehdet voi hyödyntää hiljaisia jaksoja promoamalla omaan konserniin kuuluvien verkkokauppojen tarjontaa. Esimerkiksi juuri nyt strategia näyttäytyy jopa nerokkaana, kun mainosmyynti sakkaa, mutta verkkokauppa porskuttaa.
Toisena näkökulmana voi nähdä A-lehtien sisällöntuotantokoneen hyödyt verkkokauppojen näkökulmasta. Finnish Design Shop ja Keskisen kello toimivat kumpikin sellaisella verkkokaupan alueella, jossa myynnin tueksi tarvitaan paljon sisältöjä ja osaavaa digimarkkinointia. Kumpaankin haasteeseen voi A-lehdet tarjota työvoimaa, kanavia ja osaamista. Parhaimmillaan lehtien normaalia sisällöntuotantoa voinee uudelleenhyödyntää hieman muokatussa muodossa osana verkkokauppojen omia sisältöjä, jolloin myös tuotteiden promootio voi olla suorempaa. Ainakin Finnish Design Shop on hyödyntänyt Avotakassa alunperin julkaistuja artikkeleita oman Design Stories -julkaisunsa sisältöinä.
Finnish Design Shop ja Keskisen kello tarjoavat kumpikin myös reitin kansainväliseen liiketoimintaan, koska kumpikin tekevät kansainvälistä myyntiä jo merkittävästi. Keskisen kellonkin Ruotsin kauppa teki ensimmäisenä vuotenaan jo 2,8 miljoonaa euroa myyntiä, joten aivan pienestä kansainvälisestä kaupasta ei ole kysymys. Finnish Design Shopinkin yli 28 miljoonan euron myynnistä yli puolet tuli vuonna 2019 Suomen ulkopuolelta. A-lehtien sisällöntuotantokonetta hyödynnetäänkin varmasti myös kansainvälisen myynnin edistämisessä.
Media-alan trendi vai verkkokauppojen trendi?
On vaikea sanoa, onko tässä kysymys siitä, että mediataloilla on valtava paine juosta Facebookin ja Googlen ylivaltaa karkuun, vai onko kysymys enemmänkin siitä, että verkkokauppojen menestys rakentuu yhä useammin hyvien sisältöjen ja omien mediakanavien varaan.
Todennäköisesti kysymys on yhtä lailla kummastakin. On todennäköistä, että A-lehdet tekee vastaavia yritysostoja jatkossakin. A-lehdillä on tarve saada lisää vastaavia lupaavia verkkokauppabisneksiä omaan talliinsa, ja monilla verkkokaupoilla taas on vaikeuksia tuottaa laadukkaita sisältöjä ja levittää niitä tehokkaasti.
A-lehdet pystyy tarjoamaan verkkokaupoille kasvun kiihdyttämistä omilla resursseillaan ja kanavillaan. Samalla nämä verkkokaupat tarjoavat A-lehdille pakotien koko ajan vaikeutuvasta perinteisestä mediabisneksestä.
Lue lisää: Verkkokaupan alustat ja palvelut – kaikki artikkelit Vierityspalkissa