Isot verkkokaupat ja internet-jättiläiset hyötyvät koronakriisistä
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Nettiauto.com uudistui ja erillinen mobiiliversio jäi vihdoin historiaan.
New York Timesin artikkeli Big Tech Could Emerge From Coronavirus Crisis Stronger Than Ever tiivistää monia kehityskulkuja jotka yhdistävät esimerkiksi Googlea ja Facebookia. Monien netin jättiläisten ylläpitämien palveluiden käyttömäärät ovat kasvaneet merkittävästi nyt kriisin aikana.
Netin keskittyminen muutamien korporaatioiden käsiin on ollut käynnissä jo vuosia, mutta nyt käynnissä olevasta kriisistä voi tulla se lopullinen käännepiste, kun suuret jättiläiset sementoivat valta-asemansa. Osakearvostusten syöksy on toki ollut näilläkin yhtiöillä huomattavaa, koska esimerkiksi Facebook ja Google menettävät paljon mainosrahaa talouden ajautuessa taantumaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että näillä yhtiöillä menisi huonosti, koska kävijämäärien ja käyttömäärien kasvu on ollut samanaikaisesti huomattavaa.
On jopa todennäköistä, että Facebook ja Google hallitsevat netin mainosmarkkinaa kriisin jälkeen entistäkin enemmän duopolin kaltaisesti.
Verkkokauppa kasvaa, mutta…
Amerikassa Amazon on jo aloittanut valtavan rekrytointiaallon pysyäkseen mukana verkkokaupan kasvussa ja varmistaakseen markkina-asemansa myös kriisin jälkeisessä ajassa.
Verkkokauppa kasvaa Suomessakin parhaillaan monella sektorilla, etenkin ruoka- ja päivittäistavarakaupassa. Epäilemättä myös elektroniikka ja ainakin monenlaiset etätyövälineet tekevät kauppansa juuri nyt.
Kriisin kiihdyttämät trendit ovat tosin aika ristiriitaisia tulkittavia juuri nyt.
Samalla kun kuluttajat oppivat tilaamaan verkosta yhä laajempaa valikoimaa erilaisia tuotteita, on monen pienen verkkokaupan asema todennäköisesti hyvin ongelmallinen. Kuluttajien ostovoima heikkenee väistämättä, ja vaikka verkkokauppa kasvaakin, ei se todennäköisesti riitä paikkaamaan kaikkien kivijalkaliikkeiden kriisiä.
S-ryhmä ja Kesko ovat todennäköisiä voittajia
Amerikassa ennustetaan jo Amazonin ottavan kriisin seurauksena yhä suurempaa asemaa kuluttajien rahankäytöstä.
Suomessakin on helppo ennustaa, että S-ryhmä ja Kesko hyötyvät kriisistä monipuolisten kotiinkuljetus- ja verkkokauppapalveluidensa avulla. Kuluttajat oppivat tilaamaan monenlaisia asioita kotiin samalla kertaa. Tämä voi olla monelle erikoiskaupalle kohtalokasta.
Aiemmin kauppakeskuksessa on voinut vielä pärjätä ison ruokakaupan vieressä. Verkossa mikään ei vihjaa kuluttajalle, että erikoiskauppojakin olisi olemassa. Verkossa ei ole erikoiskauppojen ostoskeskuksia.
Vahvat brändit ja suoriin asiakassuhteisiin panostaneet toimijat voivat toki pärjätä hyvinkin, mutta lienee todennäköistä, että myös kotimaisessa verkkokaupassa keskittyminen jatkuu.
Toisaalta, tämä kriisi voi olla myös monelle verkkokauppatoimijalle tärkeä herätys panostaa digimarkkinointiin ja asiakashankintaan verkossa. Ja tokihan monelle verkkokaupalle kriisistä on suoraa hyötyäkin. Verkossa monet kilpakumppanit ovat tasa-arvoisemmassa tilanteessa kuin isojen ostoskeskusten fyysisessä maailmassa, ainakin joillain sektoreilla.
Vielä onkin vaikea sanoa mihin suuntaan pienten verkkokauppojen tilanne kääntyy.
Tilanteen kaksijakoisuus on kuitenkin jo selvää. Tämä kriisi on hyvin todennäköisesti todella merkittävä käännepiste kotimaisen verkkokaupan kannalta. Kriisin jälkeen verkosta ostaminen on uusi normaali – ja sama kriisi voi olla lukuisten kotimaisten verkkokauppojen kuolinisku.
Toivotaan toki, että jälkimmäinen ei toteudu.
Lue lisää: Verkkokaupan alustat ja järjestelmät – kaikki artikkelit Vierityspalkissa
—
PS. Kaipaatko asiantuntijanäkemystä verkkokauppasi kehitykseen? North Patrolin konsultit ovat auttaneet kymmeniä verkkokauppoja toiminnan ja järjestelmien kehityksessä. North Patrol on erikoistunut uudistuksien konsultointiin, teknologiavalintoihin ja vaatimusten määrittelyyn. Konsultit tuntevat verkkokauppajärjestelmien lisäksi digimarkkinoinnin järjestelmät, CRM-järjestelmät, tuotetiedon hallinnan työkalut sekä erilaiset toiminnanohjauksen (ERP) järjestelmät. Tutustu verkkokaupan konsultointipalveluihin.