Sisältöjä ja saitteja: Digitoimisto Morgan Digital Vaasasta
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.
Sisältöihin panostavat digitoimistot ovat olleet yllättävän selkeä ilmiö viime vuosina. Moni toimisto on havainnut, että asiakkailla on haasteita suunnitella ja tuottaa sivustojensa keskeiset sisällöt. Morgan Digital on viimeisin toimisto, joka on rakentanut liiketoimintaideansa pitkälti tämän ajatuksen varaan.
Vaasasta ponnistava Morgan Digital syntyi vuonna 2016 kahden yrityksen fuusiossa. Viestintätoimisto Mantra Communications ja WordPress-toimisto 7am yhdistivät toimintansa ja syntyi Morgan Digital. Morganilla on nyt toimintahistoriaa takana neljä vuotta, ja varsin laajoja WordPress-referenssejä vakuuttava määrä. Vierityspalkin Toimistot-hakemistoon Morgan Digital tulee suoraan yli puolen miljoonan euron liikevaihtoa tekevien WordPress-toimistojen sarjaan.
Kuva: Morgan Digitalin johto (Aki Karlsson, Lars Rosenblad, Anni Kiviniemi, Anna Jeanne Söderlund)
Morganin liikevaihto vuodelta 2019 on hieman yli miljoona euroa, ja toimiston tulos on ollut positiivinen koko historiansa ajan. Toimiston suorin kilpailija Toimistot-hakemistossa on Paper Planes Helsingistä, joka on profiloitunut samalla tavalla sisältöihin ja WordPress-verkkopalveluihin. Myös Morganilla on nykyisin toimisto pääkaupunkiseudulla, mutta suurin osa henkilökunnasta työskentelee Vaasassa. Verrattuna Paper Planesiin on Morgan kuitenkin huomattavasti kokeneempi myös teknisenä toteuttajana.
Suurinpiirtein samaa kokoluokkaa edustavia monipuolisia digitoimistoja ovat hakemistossa myös esimerkiksi MEOM, Redandblue, JCO Digital, Mediapool, Agenda Helsinki ja Trimedia. Morgania pykälän isompia kilpailijoita ovat esimerkiksi Redland ja Avidly.
Morganin tyypilliset WordPress-projektit ovat 10 000 – 30 000 euron budjetilla tehtäviä projekteja, kuten lienee laita useimmilla kilpailijoillakin.
Morganilla on referenssejä etenkin verkkolehtien toteutuksesta (esim. Fit, Cosmopolitan, Rakennuslehti), mutta joukkoon mahtuu myös erilaisia pk-yrityksiä ja kampanjasivustoja. WordPress-osaaminen on monipuolista ja kokemusta alustasta on jo vuosien takaa. Räätälöityjen web-sovellusten saralla Morganilla ei ole vielä lainkaan referenssejä, mutta toisaalta toimiston painopiste onkin enemmän sisältövetoisissa verkkopalveluissa.
Laadukkaiden sisältöjen merkitys omien verkkopalveluiden menestystekijöinä on kasvanut oikeastaan koko netin historian ajan, mutta tämä digitoimistojen yhä vahvempi sisältöihin painottuminen on kohtuullisen tuore ilmiö. Viestintätoimiston ja digitoimiston liitosta syntynyt Morgan on varmasti monelle sisällöistään huolehtivalle asiakkaalle kiinnostava kandidaatti.
Vierityspalkin kysymyksiin vastasi Morganin toimitusjohtaja Aki Karlsson.
Kysymys: Mistä ja miksi Morgan Digital on saanut alkunsa?
Aki Karlsson: Morgan Digital aloitti toimintansa vuonna 2016, kun digitoimisto 7am ja viestintätoimisto Mantra Communications yhdistyivät ja jatkoivat matkaa uuden nimen alla. Toimistojen yrittäjät tutustuivat alun perin yhteisten verkkosivustoprojektien kautta ja näkivät yhdistymisessä paljon synergiaetuja. Syntymähetkellä henkilöstöä oli 7, nyt meitä on 13.
Kysymys: Mitä asioita näette vahvuuksinanne digitoimistona ja WordPress-tekijänä?
Aki Karlsson: Design, sisällöt ja koodi – moni verkkosivustojen parissa työskentelevä toimisto joutuu ostamaan ainakin yhden näistä palveluista alihankintana, mutta Morganilta löytyvät samasta talosta kaikki tekijät ja palvelut aina käyttöliittymäsuunnittelusta alkaen. Asiakas saa myös valmiimpia viimeisteltyjä sivustoja, kun kaikki osa-alueet on suunniteltu alusta alkaen sopimaan yhteen.
Kysymys: Millaisessa asemassa WordPress on teidän toiminnassa?
Aki Karlsson: WordPress on todella merkittävä osa Morganin toimintaa ja liittyy yli 85 prosenttiin asiakkuuksistamme. Monet asiakkuutemme ovat alkaneet WordPress-sivuston toteutuksesta ja laajentuneet sitten viestintä- ja markkinointikumppanuuksiin.
Kysymys: Minkä kokoisiin projekteihin katsotte olevanne parhaiten sopivia?
Aki Karlsson: Vierityspalkin käyttämistä budjettiluokista 10 000–30 000 € on lähimpänä Morganin ydinbisnestä tällä hetkellä. Vaihtelua kuitenkin esiintyy: yläpäässä olemme onnistuneet nappaamaan muutamia isoja urakoita ja edullisimmassa hintaluokassa kehitämme toimintamallia “parin tonnin sivuston” tehokkaalle tekemiselle.
Kysymys: Oletteko osallistuneet WordPress-yhteisön toimintaan tai julkaisseet esimerkiksi omia lisäosia tai teemoja?
Aki Karlsson: Kehittäjämme ovat osallistuneet WP:n coren kehittämiseen ja suomentamiseen jo useiden vuosien ajan. Suomalaisiin WordCampeihin olemme osallistuneet isolla ryhmällä useita kertoja. Osa kehittäjistämme on osallistunut eri kaupunkien WordPress-meetupeihin sekä osallistujana että luennoitsijana. Olemme myös isännöineet vaasalaisten web-kehittäjien meetupia, joka tosin sisälsi muutakin kuin WordPress-asiaa.
Kysymys: Oletteko tehneet verkkokauppoja asiakkaillenne?
Aki Karlsson: WooCommerce-toteutuksia on kymmenkunta viimeisen kahden vuoden ajalta. Toimialat vaihtelevat, ja toteuttamissamme kaupoissa myydään niin vaatteita, elektroniikkaa kuin digitaalisia tuotteitakin. Olemme toteuttaneet lisäksi pari lahjoitussivustoa, joiden rahaliikenteen moottorina on WooCommerce. Moniin verkkokauppaprojekteihin liittyy käyttöliittymäsuunnittelun ja ohjelmoinnin lisäksi integraation toteuttaminen yhteen tai useampaan asiakkaan käyttämään taustajärjestelmään.
Kysymys: Teettekö räätälöityjä web-sovelluksia?
Kyllä, mutta valitettavasti salassapitovelvollisuuksista johtuen emme voi esitellä mitään julkisesti tällä hetkellä.
Kysymys: Kuinka monta ohjelmistokehittäjäksi luokiteltavaa henkilöä teillä on töissä?
Aki Karlsson: Morganilla työskentelee 4 päätoimista ohjelmistokehittäjää.
Kysymys: Miten ylläpidätte ja kehitätte toimistonne teknistä osaamista?
Kehittäjiä rohkaistaan suorittamaan verkkovalmennuksia ja lukemaan kirjallisuutta – ja tähän on varattu myös työaikaa. He jakavat aktiivisesti myös osaamistaan keskenään.
Kysymys: Kuinka tekniseksi kuvailisit toimistonne kokemusta?
Aki Karlsson: Erittäin tekniseksi. Näemme itsemme polskimassa siellä WordPress-lammikon syvemmässä päässä. Meillä verkkosivustojen toteuttaminen ei perustu valmiiden lisäosien asenteluun ja sivunrakennustyökalujen kokeiluun, vaan teemme paljon räätälöityjä sivustoja ja sovelluksia, vaativia eri toimittajien CRM/ERP WordPress ja/tai verkkokauppaintegraatioita.
Kysymys: Millaisia ovat ohjelmistokehityskäytänteenne tyypillisessä hieman laajemmassa, räätälöintejä sisältävässä projektissa?
Aki Karlsson: Käytämme kaikissa projekteissa koosta riippumatta versionhallintaa ja erillistä kehitysympäristöä. Suuremmissa projekteissa pystytämme tarvittaessa lisäksi yhden tai useampia staging-ympäristöjä.
Kehittäjämme tekevät tiivistä yhteistyötä auttaen toisiaan. Koodikatselmoinnit ovat käytössä, sisäisiä palavereita pidetään devaajien kesken ja Slack-kanavalta saa aina nopeaa apua ongelmiin. Projektit pilkotaan tehtävälistoiksi ja niiden eteneminen visualisoidaan kanban-tauluiksi.
Testaamista tehdään sekä manuaalisesti että automaattisesti (jatkuvana integraationa versionhallinnan yhteydessä). Suuremmat projektit viedään tuotantoon blue-green käyttöönottoprosessin mukaisesti riskien ja katkoksien keston minimoimiseksi.
Kysymys: Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne?
Aki Karlsson: Sivustojen ylläpitoon tarjoamme ensisijaisesti omaa hosting-ympäristöämme, ellei asiakas välttämättä halua muuta. Kapasiteetin tarpeesta riippuen kyse on joko jaetusta tai dedikoidusta palvelimesta. Kaikkiin palvelutasoihimme sisältyy nykyisin WP:n ja lisäosien päivitys asiakkaan puolesta. Hosting-kustannukset vaihtelevat välillä 30–300 €/kk. Sivustoja jatkokehitetään asiakkaan toivomassa laajuudessa: joko satunnaisemmin tuntitöinä tai etukäteen sovitun kk-kiintiön puitteissa.
Kysymys: Mikä on tarjoamanne hosting-ratkaisu WordPress-palveluille?
Aki Karlsson: Itse hallinnoimamme hosting-ympäristö. Ostamme kapasiteettia OVHcloud (itse hosting) ja DigitalOcean (tukevat toiminnot, mm. monitorointi). Emme kuitenkaan tarjoa webhotellipalveluita, vaan ympäristö on ainoastaan itse toteuttamiemme sivustojen käytössä.
Kysymys: Millaisia digitaalisen markkinoinnin palveluita tarjoatte asiakkaillenne?
Aki Karlsson: Tarjoamme mm. hakukonemainontaa, sosiaalisen median mainontaa, hakukoneoptimointia, analytiikkaa ja sisällöntuotantoa digitaalisiin kanaviin. Morganilla työskentelee yksi digitaalisen markkinoinnin asiantuntija/-konsultti sekä useita hyvät digitaidot omaavia sisällöntuottajia.
Kysymys: Mistä referenssiprojektista olette olleet viime aikoina erityisen ylpeä?
Aki Karlsson: KWH Logistics: suuren logistiikkaoperaattorin brändiuudistus ja verkkosivustot kaikille tytäryhtiöille.
Lue lisää: Löydä kokenut digitoimisto – Vaasa, Oulu, Jyväskylä, Tampere. Turku, Helsinki