Verkkokaupan ennustettavuus paranee, kun Wolt kumppanoituu kauppojen kanssa

Verkkokaupan isoin ongelma on sen vaikea ennustettavuus. Kuluttaja ei voi tietää, miten nopeasti kauppa pakkaa tuotteen, miten nopeasti logistiikkakumppani noutaa sen, tai miten nopeasti Posti toimii vastaanottajan alueella. Tämä kaikki johtaa siihen, että paljon asioita haetaan edelleen kaupoista suoraan, koska tavaraa tai palvelua tarvitaan tiettynä hetkenä. Tässä ei ole myöskään kyse välttämättä nopeudesta, vaan nimenomaan ennustettavuudesta. Nyt Woltin kumppanikentän laajentuminen asettaa haasteen muille toimijoille.

Artikkeli

Wolt on kaikessa hiljaisuudessa laajentanut kumppaniverkostoaan aika merkittävästikin, ainakin pääkaupunkiseudulla. Uusia kumppanuuksia tuntuu olevan jo melko paljon. Jopa Matkahuolto tarjoaa pääkaupunkiseudulla mahdollisuutta saada paketti kotiin suoraan Matkahuollon varastosta Woltin avulla. Tällä tavalla voi joko tilata pakettiautomaatista kuljetuksen kotiovelle tai voi nopeuttaa tilausta, jonka toimittaminen on arvioitu vasta seuraavalle päivälle.

Taustalla on Woltin ja Foodoran kiristynyt kilpailu ruoan verkkokaupassa. Markkina on pitkälti jo jaettu Woltin ja Foodoran välillä, eikä kasvua ole ravintoloiden puolelta enää odotettavissa kovin paljoa, ei ainakaan Suomessa enää.

Esimerkiksi Talouselämä on seurannut tätä prosessia ansiokkaasti ja raportoi nyt uusimmassa jutussaan myös Foodoran ja Woltin markkinaosuuksista Suomessa.

Talouselämän jutun arvion mukaan Suomen 10 000:sta ravintolasta noin 5000 on Woltin sopimuskumppaneita ja noin 4000 on Foodoran sopimuskumppaneita. Woltin asema on vahvempi pääkaupunkiseudulla, kun taas Foodoran markkina on enemmän maakunnissa. Tämä ero johtunee pitkälti Foodoran historiasta, jossa se osti Pizza-online-palvelun ja sai näin kerralla hyvin laajan verkoston ravintoloita ympäri Suomen.

Uusia kumppanuuksia verkkokauppojen kanssa on jo erityisesti elektroniikan ja apteekkien saralla. Esimerkiksi Verkkokauppa.com ja Yliopiston apteekki ovat pääkaupunkiseudulla integroineet Woltin omiin verkkokauppoihinsa, jolloin Wolt mahdollistaa vain erittäin nopean toimituksen. Tämä tosin toimii vain, jos tilaa tuotteita, jotka lähetti voi helposti kuljettaa.

Tällainen yhteistoiminta verkkokauppojen kanssa luulisi olevan varsin isokin markkina Woltille ja Foodoralle. Logistiikkatoimijan asema ei kuitenkaan ole yhtä kannattava liiketoiminta-alue kuin ravintoloiden kanssa toimiminen, koska elektroniikan ja lääkkeiden kuljettamisesta ei varmasti pääse perimään 30 prosentin osuutta.

Erityisesti nopeat kuljetukset toiminevat niille verkkokaupoille, joilla on myös myymälä ja varasto kaupunkialueella. Täten ainakin tällaisille myymälöihin nojaaville toimijoille voivat nopeat toimitukset olla merkittäväkin kilpailuetu.

Pelkästään maakunnissa sijaitsevista varastoista operoiville verkkokaupoille tämä kehitys voi taas olla jopa huono asia, jos tuotteiden tarjolla olevat kuljetusvaihtoehdot ovat kuluttajille liian hitaita. Tässä voi toki auttaa tuo Matkahuollon ja Woltin yhteistyö, joka voi kehittyessään parantaa laajemminkin verkkokauppapakettien ennustettavuutta.

Verkkokaupan kannalta olisi hyvä, jos Foodora myös panostaisi integraatioihin tavarakauppojen kanssa, koska näin syntyisi enemmän kilpailua. Myös Budbeelle, Postille ja Matkahuollolle tämä ruokalähettien kiinnostus verkkokauppojen paketteja kohtaan on tervetullutta kilpailua.

Uudenlaiset toimitusvaihtoehdot kehittävät koko alaa eteenpäin. Nopeiden lähettikuljetusten etuhan ei ole pelkästään nopeudessa, vaan myös ennustettavuudessa. Kun lupaus on ”tunnin sisällä”, tietää kuluttaja hyvin täsmällisesti, milloin saa paketin käsiinsä. Missään muussa logistiikan muodossa tämä ei yleensä toteudu, ja tämä vaikea ennustettavuus on yksi suurimpia verkkokaupan hidasteita.

Verkkokaupasta tilaaminen on lähes aina vaikeasti ennustettavaa. Jopa tutusta kaupasta tilaaminen voi olla erilaista eri viikolla, kun pakkaamiseen meneekin enemmän aikaa tai logistiikkakumppanilla on ruuhkaa, tai pakettiautomaatti onkin täynnä, tai kotiinkuljetuksen kapasiteetti on tukossa, ja niin edespäin. Tästä syystä Woltin laajentuminen verkkokauppojen logistiikkaan on mullistavaa ja koko alan kannalta hyvä asia.

Lue lisää: Verkkokaupan alustat ja järjestelmät – kaikki artikkelit Vierityspalkissa

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

2 kommenttia on “Verkkokaupan ennustettavuus paranee, kun Wolt kumppanoituu kauppojen kanssa”

  1. Tästä tuli mieleeni, Helsingissä oli kymmenisen vuotta sitten firma joka ratkoi tavallaan samaa haastetta. Harmikseni en kuollaksenikaan muista tuon firman nimeä. Olivat toiminnassa muistaakseni vajaa vuoden päivät.

    Käytännössä menit chattiin missä kerroit missä olet ja minkä tuotteen haluat. En ole varma oliko firmalla keskusta vai hoitiko lähetti/lähetit myös aspan, mutta chatissä sait tarjouksen lähettiä lähimpänä olevan liikkeen sopivasta tuotteesta ellet ollut erikseen speksannut liikettä ja tuotetta. Hyväksyttyäsi tarjouksen saapui maksulinkki, lähetti kävi kivijalassa ostoksilla ja lähti kiikuttamaan tuotetta sulle. Kartalla pystyi seuraamaan lähetin sijaintia.

    Verrattuna Woltin ja Foodoran kuljetus- sekä palvelumaksuihin tuo tuon ajan palvelu ei ollut mitenkään erityisen huokea. Sitä toimivampi se kuitenkin oli, ja pelasti muutamassa tiukassa paikassa. Isoin yksittäinen tilaamani tuote taisi olla pallogrilli, jota en muista mahdottoman kauaa edes odotelleeni.

  2. Perttu Tolvanen

    Tosiaan, noita oli vähän vastaavia aiemminkin. Mullakin on mielikuva, että jotain fläppipaperia joskus tilattiin jollain tällaisella lähetillä, joka kävi sen ostamassa ja sit toimitti perille. Mut se oli tosiaan monta kymppiä se palvelumaksu ainakin siinä.

    Verkkokauppa.comikin käytti aiemmin esim Fetchiä, tai ehkä käyttää vieläkin, mutta sekin oli korkeintaan seuraavalle päivälle. Mut se oli kuitenkin lupaus, että seuraavana päivänä tulee.

    Minusta esim Postilla ja Matkahuollolla on kokeilematta täysin se, että olisivatko ihmiset valmiit maksamaan, jos saisivat lisää ennustettavuutta toimituksiin. Tämä olisi myös kotimaisen verkkokaupan kannalta isokin kilpailuetu, koska vaikka joku Saksan Amazon on joskus todella nopea, on se DHL tjms aina kuitenkin ihan yllätyspaketti, joka saapuu kun saapuu.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun