Facebook blokkasi uutiset Kanadassa ja pienet mediat kokivat kovimman iskun

Australia oli ensimmäinen, Kanada toinen. Kanadassa Facebook ei kuitenkaan suostunut kiristykseen ja blokkasi uutiset palvelustaan. Nyt tiedetään, mitä tapahtui seuraavaksi. Facebookin bisnes jatkoi porskuttamista, mediatalojen liikenne droppasi pahasti. Isoimman hitin ottivat kuitenkin pienet julkaisut, joilla ei ollut omia appeja ja uskollista lukijakuntaa.

Artikkeli

Suomessakin on tästä hulluudesta välillä puhuttu, pääosin isojen mediatalojen suulla, kuten Sanomien ja Alma Median toimesta. Nyt Kanadassa on varsin hyvin todennettu, miten täydellisen typerä idea on yrittää saada Facebook ja Google maksamaan jonkinlaista linkkiveroa medioille.

Tai ehkä idea ei ole aivan typerä, jos sattuu olemaan vaikka Helsingin Sanomat, koska suhteellisesti parhaiten tällaisessa tilanteessa pärjäisivät juurikin isot kissat, jotka hallitsevat markkinoita ja joilla on parhaat resurssit investoida mobiilisovelluksiin ja personoituviin uutiskirjeisiin.

The Economistin tuore juttu aiheesta referoi tutkimuksia ja haastattelee useiden pienten medioiden edustajia. Erityisesti pienten medioiden edustajat pitävät uutta lakia täysin käsittämättömänä, etenkin kun tiedetään uutisten olevan hyvin pieni osa Facebookissa jaettavista sisällöistä. Facebookin bisnekselle ei Kanadan uusi laki olekaan tiettävästi ollut minkäänlainen ongelma. Bisnes on vain jatkanut kasvuaan.

”For news organisations, the impact has been more dramatic. A study published in April by researchers at McGill University and the University of Toronto found that, six months after the blackout, the Facebook pages of Canadian national news outlets had lost 64% of their “engagement” (likes, comments and so on), while those of local outlets had lost 85%. Almost half of local titles had stopped posting on Facebook at all, “gutting the visibility of local news content”, the researchers found.
Large publications, with their own apps and widely known brands, are well placed to weather the ban.

But for some digital-only titles, Meta’s blackout has been “absolutely devastating”, says Paul Deegan, head of News Media Canada, which represents publishers. Adam Reaburn, editor of Energetic City, a site covering what he says is otherwise a “news desert” in rural British Columbia, says the news ban initially cut his readership by 30-40%. “I don’t understand why Google, Instagram and Facebook need to pay us when we use their platforms to share our articles,” he wrote in his final Facebook post in August.”

Moni media on ollut pakotettu reagoimaan ja investoimaan omiin kanaviin ja suorempiin suhteisiin lukijoihinsa. Täten muutos on ollut hyvä potku oikeaan suuntaan, mutta tietysti mitä enemmän investointia lukijoiden tavoittamiseen tarvitaan, sitä korkeampi kynnys uusien medioiden synnylle ja menestykselle tulee.

”News outlets are adapting, too. Energetic City has signed up 5,000 readers to an email newsletter, built a mobile app and put up posters around town with qr codes leading to its website. “We basically have to reteach our readers how to find the news,” Mr Reaburn says. Ku’ku’kwes is courting audiences outside Canada. Indigenous communities in the United States, who can still share news on Facebook, are a growing share of readership; Ms Googoo is planning a reporting trip to Maine.”

Voi olla, että teknologiajättien tulisi maksaa enemmän veroja niihin markkinoihin, joissa ne toimivat, mutta tällainen yksittäisen alan keinotekoinen tukeminen on vain outo kiristyksen muoto.

Jatkossa tämä keskustelu tosin vielä kiihtynee, kun erilaiset tekoälymoottorit ryhtyvät hyödyntämään mediatalojen sisältöjä lähdeaineistonaan. Tällainen lähdeaineistona käyttäminen on kuitenkin aivan eri keskustelu kuin linkkien näyttäminen. Siksi on ainakin internetin toimivuuden kannalta vain hyvä asia, että tämä mediatalojen linkkiverona tunnettu kiristys ei ole toiminut Kanadassa.

Kanadan tapaus on myös nostanut hyvin esiin isojen ja pienten medioiden erilaiset intressit. Sosiaalinen media voi edelleen olla tehokas kanava pienille medioille, mutta isoille medioille se voi olla jopa negatiivinen ilmiö, ja silloin isojen intressissä voi ollakin ajaa tällaisia lakeja, joilla rajoitetaan uutisten näkyvyyttä palveluissa, jotka koostavat linkkejä useista eri lähteistä.

PS. Linkkiveron käänteistä ei ole kotimaisissa medioissa kovin paljon kirjoitettu. Joitakin sentään, esimerkiksi Vappu Kaarenoja Suomen Kuvalehdessä vuonna 2021: “Kolumni: Kun kuulen sanan “linkkivero”, alan harkita alanvaihtoa”.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa).

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun