Raaseporin luova WordPress-tiimi: JCO Digital
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 5 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.
Raasepori ei ole se ensimmäinen paikka, josta voisi olettaa löytyvän kohtuullisen ison digitoimiston ja vieläpä varsin vahvalla teknisellä osaamisella. JCO Digital kuitenkin uhmaa tätä ennakkoluuloa tehden isojakin WordPress-sivustoja ja erilaisia räätälöityjä web-sovelluksia Raaseporista käsin. Toisaalta, Raaseporista on Helsinkiin alle 100 kilometriä, joten käytännössä on kyse pääkaupunkiseudulla toimivasta digitoimistosta.
JCO Digital liittyy Vierityspalkin Toimistot-hakemiston toiseksi alimpaan sarjaan, eli 300 000 – 500 000 euron liikevaihtoa WordPressillä tekevien digitoimistojen sarjaan. WordPress-tekemisen näkökulmasta JCO:n kanssa kilpailevat Buena Creative, Into-Digital, redandblue, Contrast, Trimedia, Vincit ja G-Works. Näistä JCO:n kanssa samankaltaisimpia toimistoja lienevät Buena Creative ja redandblue. Isommasta sarjasta JCO:n tyyppistä monipuolisuutta löytyy esimerkiksi Redlandilta.
Yrityksenä JCO Digital on tosin vielä kaukana Redlandin kokoluokasta, JCO:n viimeisin liikevaihto on hieman vajaa 700 000 euroa. Tällä kokoluokalla JCO sijoittuu kuitenkin hyvin lähelle monia kilpailijoitaan, esimerkiksi redandblue:ta, Trimediaa, Into-Digitalia ja Buena Creativea.
JCO:lle on kertynyt varsin monipuolisia referenssejä, on isoja sivustoja, on pelimäisiä sovellustoteutuksia, on verkkokauppoja. Projektien kokoluokissakin on JCO:lla huomattavaa vaihtelua, kuten usein muillakin tämän kokoluokan toimistoilla. Referensseistä löytyy useita yli 60 000 euron projekteja, mutta myös alle 10 000 euron sivustouudistuksia. Ehkä pääkaupunkiseudun toimistoista heitä erotteleekin eniten se, että myös kymppitonnin saittiprojektit kelpaavat JCO:lle. Helsingissähän moni toimisto jo pyrkii aktiivisesti näistä pois.
JCO:n monipuolisuus digitoimistona näkyy myös referenssien visuaalisuudessa, ja esimerkiksi moni heidän tekemä tuore sivusto käyttää tehokkaasti suurien näyttöjen pinta-alaa. Visuaalisten toteutusten rinnalla referensseistä löytyy myös muutamia räätälöityjä web-sovelluksia.
Vierityspalkin kysymyksiin vastasi toimitusjohtaja Monica Javanainen.
Kysymys: Mistä ja miksi JCO Digital on saanut alkunsa?
Monica Javanainen: Meillä perustajilla on aina ollut palo yrittäjyyteen sekä kiinnostusta luoviin aloihin ja digitaalisuuteen. Päätimme reilut 10 vuotta sitten muuttaa pois pääkaupunkiseudulta ja luoda oman työpaikan. JCO:n perustamista ohjasi unelma luovasta tiimistä, joka voi hyvin ja työskentelee luonnon ja meren läheisyydessä. Tammisaari, Raaseporissa oli tähän täydellinen paikka.
Kysymys: Mitä asioita näette vahvuuksinanne digitoimistona ja WordPress-tekijänä?
Monica Javanainen: Olemme pieni mutta tarpeeksi suuri, jotta voimme olla täyden palvelun toimisto ja palvella asiakkaita joustavasti. Meillä on ammattitaitoista suunnittelua, ja osaaminen on monipuolista: palveluihin kuuluvat esimerkiksi digistrategiat, UI/UX, content design, animaatiot ja 3D. Tärkeää JCO:lle on se, että projektinjohto on isossa roolissa jokaisessa projektissa. Työtä ohjaavat yhteneväiset käytännöt, jatkuva workflown ja laadun parantaminen, aito halua oppia ja kehittyä jatkuvasti sekä WordPressin luova hyödyntäminen. Ja alusta asti JCO:n peruspilari on ollut hyvä työkulttuuri ja ihmisistä välittäminen. Työnteon pitää olla hauskaa.
Kysymys: Millaisessa asemassa WordPress on teidän toiminnassa?
Monica Javanainen: Ratkaisuistamme 85 % perustuu tavalla tai toisella WordPressiin. Käytämme projekteissa omaa WordPress-teemaa ja muutamia lisäosia, joita kehitämme aktiivisesti.
Kysymys: Minkä kokoisiin projekteihin katsotte olevanne parhaiten sopivia?
Monica Javanainen: Parhaiten meille sopivat 20–100 tuhannen euron projektit, toki investoinnin aikajänteestä riippuen. Teemme myös paljon noin kymppitonnin hankkeita. Mielestämme paras lopputulos syntyy kuitenkin silloin, kun perinteisestä projektiajattelusta voidaan luopua ja tehdään pitkäjänteistä yhteistyötä asiakkaan kanssa. Tähän olemme hienosti päässeetkin asiakkaidemme kanssa.
Kysymys: Oletteko osallistuneet WordPress-yhteisön toimintaan tai julkaisseet esimerkiksi omia lisäosia tai teemoja?
Monica Javanainen: JCO:n tiimi on osallistunut WordCampiin muutamana vuonna ja varmasti myös jatkossakin. Mitään omaa ei olla vielä julkaistu, mutta suunnitelmissa on monenlaista.
Kysymys: Kuinka monta ohjelmistokehittäjäksi luokiteltavaa henkilöä teillä on töissä?
Monica Javanainen: Ohjelmistokehittäjän töitä meillä tekee seitsemän. Yhteensä meitä on 15.
Kysymys: Miten ylläpidätte ja kehitätte toimistonne teknistä osaamista?
Monica Javanainen: Tärkeässä osassa ovat viikoittaiset kehittäjäkokoukset, joissa käydään läpi haasteita, opitaan uutta ja sovitaan kehityskohteet. Kaikki dokumentoidaan omaan JCO-wikiin. Kehittäjät osallistuvat vuosittain myös alan tapahtumiin (esim. WordCamp). Osaamista jaetaan tietysti myös keskustelemalla aktiivisesti ja päivittäin omassa Slack-kanavassa.
Kysymys: Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne?
Monica Javanainen: Tarjoamme kehityspalvelua tuntityönä sadan euron tuntihinnalla. Työstä laskutetaan 15 minuutin tarkkuudella ja siitä toimitetaan tuntikirjanpito. Tekeminen on siis todella läpinäkyvää. WordPress-sivustoihin tarjoamme kattavaa ja optimoitua hosting-palvelua osakkuusyhtiömme Bojaco Oy:n kautta. Bojaco käyttää WP Enginen sekä Hetznerin alustoja. Yleisimmät hosting-pakettimme ovat 30-50€/kk + alv 24% ja sisältävät mm. päivittäiset varmuuskopiot, SSL-suojan ja kehitysympäristön (staging).
Kysymys: Teettekö räätälöityjä web-sovelluksia?
Monica Javanainen: Olemme tehneet muutamia pitkälle räätälöityjä web-sovelluksia:
- Supervanhemman keittokirja – Reactilla tehty keittokirjasovellus.
- Kopiraittila Academy – Headless WordPress -sivusto Vue.js-käyttöliittymällä.
Kysymys: Oletteko tehneet verkkokauppoja asiakkaillenne?
Monica Javanainen: Viimeisten parin vuoden aikana olemme tehneet alle kymmenen verkkokauppaa. Tuoreimpia esimerkkejä on Puhti.fi, joka tarjoaa verkkokaupasta ostettavia terveystarkastuksia ja -testejä. Tyypillinen verkkokaupan rakentamisen kustannus on vaihdellut 10-20 tuhannen euron välillä.
Lue lisää: Löydä kokenut digitoimisto – Helsinki, Tampere, Oulu, Turku, Jyväskylä