Rohkeasti digitoimisto: Trimedia
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.
Vierityspalkin digitoimiston valintaa käsittelevässä artikkelisarjassa esitellään Suomessa toimivia digitoimistoja ja ohjelmistotaloja, jotka toteuttavat verkkopalveluita. Jos etsit digitoimistoa juuri nyt, ajantasaisin listaus Suomen kokeneimmista digitoimistoista löytyy Toimistot-hakemistosta. Löydä kokenut digitoimisto – Oulu, Jyväskylä, Tampere, Turku, Helsinki
”Digitoimisto” -sanalle on käynyt hieman kuten mainostoimisto-sanalle kävi aikoinaan. Osa alan toimistoista ei siedä koko sanaa, ja yrittää epätoivoisesti keksiä vaihtoehtoja. Silti monen asiakkaan mielestä termi helpottaa paljon sopivien toimistojen tunnistamista. Siksikin on mukavaa, että osa WordPress-hakemistonkin firmoista käyttää reilusti tätä termiä edelleen, vaikka ei välttämättä itse sitä rakastakaan.
Trimedia on pitkän linjan digitoimisto Jyväskylästä, ja tehnyt WordPressilläkin duunia jo vuosia. Nykyisin Trimedia työllistää yhdeksän (9) henkilöä, ja toimistot löytyvät Jyväskylästä ja Helsingistä. WordPress-liikevaihdon suuruudessa Trimedia pääsi juuri jokin aika sitten yli 300 000 euron vuosiliikevaihdon, ja näin WordPress ylitti Trimedian kokonaisliikevaihdossa yli 50% suuruusluokan. Kovin voitollinen Trimedia ei ole viime vuosina ollut, mutta myöskään tappioita ei ole kertynyt, joten asiakkaiden kannalta toimisto lienee varsin turvallinen valinta.
Vakuuttavia referenssejä Trimedialla on kertynyt etenkin 10 000 – 30 000 euron väliin osuvista yrityssivustoprojekteista. Lisäksi myös verkkokauppoja on Trimedian referensseissä jonkin verran enemmän kuin WordPress-toimistoilla yleensä.
Tässä esittelyartikkelissa Trimedia kertoo historiastaan ja kokemuksistaan WordPressin kanssa.
Vierityspalkin kysymyksiin vastasi Trimedian toimitusjohtaja Arto Saksola.
1) Toimistonne tähänastinen tarina?
”Tarinamme alkaa reilun kymmenen vuoden takaa, kun kolmen perustajan voimin aloitimme mainostoimistona. Osaamisemme oli painottunut digipuolelle ja jo ensimmäisten kuukausien jälkeen päätimme keskittyä digiin. Meistä tuli digitoimisto, vaikka emme itse nimityksestä juurikaan perusta.
Olemme aina keskittyneet kokonaisuuteen: menestyminen verkossa vaatii liiketoimintaosaamisen, designin ja teknologian yhteen hitsaamista. Näistä eniten on vaatinut sopivan teknologisen pohjan luominen. Ensimmäisinä vuosina käytimme useita eri järjestelmiä projekteissamme. Sittemmin olemme keskittyneet WordPressiin.
Paketti on toiminut: olemme kasvaneet tasaisesti ja referenssilistaltamme löytyy yhä tunnetumpia asiakkaita. Olemme yksi seitsemästä alkuperäisestä WordPress Toimistot -listalle päässeistä taloista ja kokemustamme arvostetaan.”
2) Mikä sai teidät ryhtymään WordPress-toimistoksi?
”Käytännön kokemukset tekivät meistä WP-talon. Käytimme muita järjestelmiä kuten Drupal, Joomla ja CMS Made Simple, mutta ne tuntuivat aina jäävän selvästi WordPressin taakse mitä tulee helppokäyttöisyyteen ja ominaisuuksiin. Sitä mukaa, kun WP kehittyi ja soveltui yhä kattavampiin projekteihin, olemme uusien projektien kautta ajautuneet WP-taloksi.
Meille tällainen jatkuva kokeilu ja sitä kautta kehittyminen on tärkeää. Nyt kylläkin WordPress näyttää olevan peruskalliomme vielä vuosia eteenpäin.”
3) Mitkä asiat näette vahvuuksinanne WordPress-toimistona?
”WordPress soveltuu niin moniin erilaisiin verkkopalveluprojekteihin, että yksi vahvuutemme liittyy siihen, että hallitsemme WordPressin kaikki ulottuvuudet (palvelimien konfigurointi, asennukset, plugien käytön, ulkoasun toteutuksen, tietoturvan, latausaikojen optimoinnin ja hakukoneoptimoinnin) ja pystymme muovaamaan näitä kyseisen projektin tavoitteiden mukaisesti.
Kuuden vuoden aikana olemme päässeet kokeilemaan monia eri lisäosia ja kehittämään tuotantosykliä, millä on etunsa kustannustehokkuuden ylläpitämisessä. Jos jotain on nostettava esiin, tietoturva ja latausaikojen lyhentäminen ovat asioita, jotka ovat nousseet yhä tärkeämmiksi ja joihin panostamme tällä hetkellä yhä enemmän.”
4) Minkäkokoisiin projekteihin katsotte olevanne kaikkein sopivimpia?
”Osaamisemme mahdollistaa laajat ja monimutkaisetkin WP-projektit ja olemme toteuttaneet muutamia suuriakin (50 000 €) projekteja WP:llä. Suurissa projekteissa hankaluutena meille on yleensä olleet raskaat vaatimukset ylläpidon päivystyksestä.
Keskikokoisena digitoimistona keskikokoiset eli kertabudjetiltaan 10 000 – 30 000 € projektit istuvat meille kuitenkin parhaimmin. Nämä ovat yleisimpiä projekteja meille ja toimintamallimme on hioutunut vastaamaan tällaisten projektien tarpeita parhaiten.”
5) Oletteko osallistuneet jotenkin WordPress-yhteisön toimintaan tai kehittäneet esimerkiksi omia plugareita?
”Olemme osallistuneet WordCampeihin sekä yleisössä että puhujan lavetilla. Olemme tuttu näky myös WordPress Cafén väelle. Plugareita olemme kehittäneet, mutta vain omaan käyttöömme.”
6) Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne?
”Tarjoamme asiakkaillemme kuukausihintaisen palvelimen ja WordPressin ylläpidon. Ajatuksemme on, että asiakkaan ei tarvitse huolehtia verkkopalvelun ylläpidosta, vaan me katsomme, että tietoturva ja varmuuskopioinnit ovat kohdillaan.
Palvelimen kustannukset (ylläpitoineen) liikkuvat haarukassa 40 – 80 € / kk (SSH-sertifikaatit ja mahdolliset muut lisät tähän päälle). WordPresssin ylläpidon kustannus on sivuston tarpeiden mukaan 45 – 120 € / kk.”
7) Mikä on suosittelemanne hosting-ratkaisu WordPress-sivustoille?
”Tyypillisesti suosittelemme asiakkaillemme yrityksemme ylläpitämiä kahdennettuja pilvipalveluita. Pilvipalveluista suosimme erityisesti UpCloudia ja DigitalOceania. Näiden palvelutarjoajien palvelinsaleista käytämme vain eurooppalaisia ja osin vain suomalaisia palvelinsaleja.
Suosittelemme tällaista mallia, jossa me ylläpidämme asiakkaan palvelimia pilvipalveluissa, koska WordPress-asennuksien ylläpito esimerkiksi webhotelleissa on hankalaa puuttuvien käyttöoikeuksien vuoksi. Kun ylläpidämme palvelimia itse, meillä ei ole vastaavia rajoitteita ja pystymme takaamaan asiakkaillemme luotettavamman palveluntarjonnan. Emme myöskään voi taata asiakkaidemme tietoturvaa vastaavalla tasolla, mikäli he päätyvät ottamaan ulkopuolisen palveluntarjoajan.”
8) Mistä referenssiprojektista olette olleet viime aikoina erityisen ylpeä, ja miksi?
”Näitä ovat esimerkiksi Varova, Kruunukaluste ja Pieksämäen kaupunki. Varova on oivallinen esimerkki kokonaisvaltaisesta uudistumisesta, jossa WordPress taipuu monenlaisiin toiminnallisuuksiin ja integraatioihin. Kruunukaluste taas on esimerkki WordPressin ja WooCommerce-verkkokaupan yhteispelistä, joka on yhdistetty selkeään käyttöliittymään. Myös taloudelliset tulokset puhuvat ratkaisun puolesta.
Pieksämäen kaupungin sivusto taas osoittaa WP:n soveltuvan pienen kaupungin tarpeisiin, jossa erityisesti ylläpidon ja päivitettävyyden sujuvuus on viety aivan uudelle tasolle.”
Lue lisää: Löydä kokenut digitoimisto – Helsinki, Tampere, Oulu, Turku, Jyväskylä