Uutisointia Facebook-ryhmästä ilman linkkejä kyseiseen Facebook-ryhmään
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Ruoan verkkokauppa jämähti kolmeen prosenttiin.
Verkossa julkaistavat sanomalehdet ja erilaiset mediasivustot ovat vuosien varrella kiukutelleet sitkeästi sivustoiltaan ulospäin linkittämistä vastaan. Kaikenlaisia syitä on esitetty, mutta kuten Vierityspalkissakin on useaan otteeseen keskusteltu, niin hyviä syitä linkkien poisjättämiseksi ei mediataloilla ole.
Edelleen linkittäminen tuntuu kuitenkin olevan ylivoimaista useimmille uutisia julkaiseville tahoille. Järkeviä perusteluja tälle toiminnalle on mahdotonta löytää.
Esimerkiksi viime päivien uutisaihe Facebook-ahtaajien ryhmästä* ja järjestäytymisestä Facebookissa on kuvaava esimerkki. Kuinka moni mediatalo julkaisee uutisia aiheesta ilman, että linkittää kyseiseen Facebook-sivuun*?
Häpeälista:
- Uusi Suomi: “Rikkureille nyrkkiä” – Tunteet kuumina Facebookissa
- Uusi Suomi: Satamiin värvätään jo “rikkureita”!
- Taloussanomat: Ahtaajille etsitään tuuraajia Facebookissa*
- Taloussanomat: Facebook-ahtaajat avaavat kaksi satamaa*
- Helsingin Sanomat: Vara-ahtaajia satamiin Facebookin kautta*
- YLE: Satamiin haalitaan työntekijöitä ammattiliittojen ulkopuolelta
Häpeälistan isoimmaksi syntipukiksi menee tietysti STT* jonka uutiset suurin osa Suomen mediasivustoista julkaisee sellaisenaan. Tilanne muuttuisi todennäköisesti kertaheitolla parempaan suuntaan mikäli STT katsoisi tarpeelliseksi lisätä omiin uutisiinsa asiaankuuluvat lisätietolinkit – tai edes kehotuksen täydentää verkossa julkaistavia uutisia lisätietolinkeillä.
Mainetta ja kunniaa jaetaan seuraaville:
- Kauppalehti: Facebookissa värvätään jo lakon murtajia*
- MTV3: Ahtaajien tuuraajia värvätään Facebookissa*
- M&M: Tyrmääkö Facebook ahtaajat?*
Varsinaisia linkittämisen huippusuorituksia ei vielä kovin usein näe. Kauppalehti on yhtenä harvoista aina välillä kunnostautunut panostaen monipuoliseen ja kattavaan linkitykseen. Kilpailijoista myös Talouselämä on verkossa varsin aktiivinen ja osaava.
Muutamia hyviä esimerkkejä linkkien hyödyntämisestä artikkeleissa:
- Kauppalehti: Kolme kauppaa, jotka heittivät Parocin susille*
- Talouselämän viikkokatsaukset linkittävät reilusti kilpailijoiden ansiokkaimpiin artikkeleihin: “Talouselämä: Facebook-ahtaajat saapuvat Satamiin.*”
- Myös Suomen Kuvalehden koko verkkosivusto edustaa rohkeata ajattelua siitä miten uutismedia voisi verkossa toimia.
(toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)
5 kommenttia on “Uutisointia Facebook-ryhmästä ilman linkkejä kyseiseen Facebook-ryhmään”
Kommentointi on suljettu.
Matias
Hyvä älähdys. Sama ärsytti minuakin suunnattomasti Uuden Suomen uutista lukiessani.
Janne Kauppi
Useissa uutispalveluissa voi kuitenkin kommentoida uutista. Jos jokin Facebook-ryhmä tai postituslista saisi aikaan sen, että tärkeät linkittömät uutiset saisivat sata tai pari sataa kommenttia tyyliin; kiitos kun opetatte meitä käyttämään hakukoneita jättämällä lähdelinkit lisäämättä / Annan linkittämättä jättämisen vuoksi uutiselle arvosanan -1 / yms.jne. niin muutosta saattaisi tapahtua melko piankin. Tuo olisi siitä hauska juttu, että mediatalot eivät varmaankaan odota, että sosiaalinen media pakottaisi heidät kuuntelemaan käyttäjiä.
Perttu Tolvanen
Taloussanomat ainakin reagoi palautteeseen. Linkit kuulemma nyt lisätty. Vastaukset tulivat Twitterissä.
twitter.com/taloussanomat/status/10675560176
twitter.com/taloussanomat/status/10675626249
Ja kuulemma Taloussanomilla on tapana lisätä linkkejä aina kun ne tuovat lisää tietoa. Tämän uskon kyllä, koska kaikissa mainituissa toimituksissa on paljon fiksua jengiä – mutta kiireessä unohtuu ja poisoppiminen printin tekemisestä on hidasta.
Oma mielipiteeni on kuitenkin se, että sellaisen artikkelin jossa EI ole linkkejä pitäisi olla poikkeustapaus verkkouutisissa. Vaikea kuvitella todellista uutista johon ei voisi laittaa todella hyviä lisätietolinkkejä. Linkkejä ei pitäisi ajatella vain ”lisäjuttuna” vaan keskeisenä verkkotekstin osana.
Artikkeli verkossa ilman linkkejä on kuin juttu lehdessä ilman otsikkoa – mielestäni.
Facebook-ahtaaja
Loistavaa toimintaa Taloussanomilta. Hyvää reagointia sos.medioiden kautta.
Ukko
Aiheesta artikkeli: *linkki MikroPC-julkaisuun poistettu toimimattomana*