Kuvitteellinen firma elää Twitterissä
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Facebook blokkasi uutiset Kanadassa ja pienet mediat kokivat kovimman iskun.
Nimimerkki @graafikko aloitti Twitterissä maanantainsa näin: “vihaan maanantaiaamupalavereita, joiden jälkeen @koodari pitää kattovaloja päällä ja mun näyttöön heijastuu. tee siinä sit värimäärittelyjä.” Tällä viikolla Twitterissä on herännyt eloon kuvitteellinen firma, jonka mielikuvitustyöntekijät avaavat arkeaan julkisesti. Ensimmäiset viestit ovat jättäneet nimimerkit @graafikko ja @koodari pari viikkoa sitten. Nyt mukaan ilakointiin ovat liittyneet @myyntimies, @toimari, @luovajohtaja ja @atktukihenkilo (sekä mahdollisesti jotain muita?). Kirjoittajat eivät paljasta oikeaa henkilöllisyyttään, mutta jutuista päätellen taustalla on alan työkokemusta sekä useita eri kirjoittajia.
Törmäsin ensimmäisiin firmaan liittyviin viesteihin alkuviikolla ja siitä lähtien hahmojen seuraajamäärät ovat olleet nousussa. Tällä hetkellä suosiuinta hahmoa @graafikkoa seuraa 80 ihmistä ja nimimerkki löytyy yhdeksältä listalta.
Ilmiönä spontaani tarinan syntyminen sosiaalisessa verkostossa on mielenkiintoinen. Toistaiseksi tarinat ovat viihdyttäviä ja niitä seuraa mielellään. Tarinat pursuavat stereotypioita ja yltiöankeaa ilmapiiriä. Mielenkiintoista on nähdä, muodostuuko kuvitteellisen yrityksen ympärille jotain syvempää, vai jääkö tarinointi kliseiden viljelyn tasolle.
10 kommenttia on “Kuvitteellinen firma elää Twitterissä”
Kommentointi on suljettu.
Timo-Pekka
Toinen kiinnostava ilmiö ovat useammat joukkoliikennetyöntekijöiden Twitter-tilit, joissa jutut lienevät jossain määrin kuvitteellisia, mutta jonkinlaista kosketusta todellisuuteenkin lienee. Näitä ovat mm. Bussikuski ja Junakuski: twitter.com/bussikuski & twitter.com/junakuski
Jurkka Lemmetti
Millä tälläistä ilmiötä kutsuisi? Twitcom?
Janne J
Joukkoliikenne aiheeseen voisi lisätä paljon seuratun ja hauskankin twitter-tilin: twitter.com/sporakuski
Tuli tossa juuri myös vastaan tälläinen: twitter.com/vlaakari
Melko ajankohtainen (toivottavasti) vitsi. Pistää vähän vain miettimään, että mitä hyötyä tälläisestä kirjoittelusta saa loppuviimein.
Toni
Ilmiötä voitaisiin kutsua #some-thingiksi!
Anssi Uimonen
Loistava ja nokkela keksintö. Viihdearvo on meikäläisen silmissä ainakin korkea, sarkastiset letkautukset ja stereotyyppiesikuvat kun osuvat kuitenkin hyvin likeltä oikeaa elämää.
Pakko peukuttaa.
konseptoija
Hyödyistä en tiedä. Ainakaan tässä touhussa ei sido NDA LOL. Arki on kyllä yhtä twitcomia.
mrhenry
Kuvitteellinen frima, aka “Innovaatiofirma” on kyllä niin taktisesti suunniteltu, ettei kyseinen jengi voi millään pyörittää juttua omaksi huvikseen.
#Firman tyylinen kampanja olis täydellinen kampanja esim uudelle mainostoimistolle tai sivustolle. Ton shown pyörittäminen vie aikaa mutta ei maksa juuri mitään. Korkeintaan halpaa grafiikkaa profiileihin. Saa nyt nähdä onko kyseinen Firman salaperäinen “innovaatiokone” esim yhtiön lanseeraama nettipalvelu tjsp.
Kehotan kyllä seuraamaan Innovaatiofirman touhuja täällä twitter.com/Juorut/innovaatiofirma
Anonyymit hahmot puhuvat alansa tabuista avoimesti ja välillä pinnalle tulee suorastaa helmiä. Twitcom. Jees.
Luova Johtaja
Vai että twitcom… Joopa joo. Opettelisitte nyt edes linkittämään oikein, mistä teille oikein täällä maksetaan?
Odottakaas vaan perjantaita, tervetuloa kehittämääni “I²—ideasta innovaatioksi” -seminaariin. Näette sitten Innovaatiokoneen™ tosi toimissa.
konseptoija
@mrhenry Ei todellakaan pyöritetä Innovaatiofirmaa huvikseen. Ilman empiirisiä kenttätutkimus -retkiä olisin ollut varmaan työpaineiden vuoksi lataamossa jo viime hypen aikaan. Vai “ei maksa mitään”? Maksan paukahtaminen on aika tyyristä lystiä. Kohta pitää vain keksiä miten ujuttaa se veronmaksajien piikkiin.
Tuija Aalto
Lisää Twittter-draamaa listalle: techcrunch.com/2010/05/07/ferris-bueller-twitter-foursquare/