Kuvitteellinen firma elää Twitterissä

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Sosiaalisen median kausi 2.0 on alkanut - eikä se ole erityisen sosiaalinen.

Nimimerkki @graafikko aloitti Twitterissä maanantainsa näin: “vihaan maanantaiaamupalavereita, joiden jälkeen @koodari pitää kattovaloja päällä ja mun näyttöön heijastuu. tee siinä sit värimäärittelyjä.” Tällä viikolla Twitterissä on herännyt eloon kuvitteellinen firma, jonka mielikuvitustyöntekijät avaavat arkeaan julkisesti. Ensimmäiset viestit ovat jättäneet nimimerkit @graafikko ja @koodari pari viikkoa sitten. Nyt mukaan ilakointiin ovat liittyneet @myyntimies, @toimari, @luovajohtaja ja @atktukihenkilo (sekä mahdollisesti jotain muita?). Kirjoittajat eivät paljasta oikeaa henkilöllisyyttään, mutta jutuista päätellen taustalla on alan työkokemusta sekä useita eri kirjoittajia.

Törmäsin ensimmäisiin firmaan liittyviin viesteihin alkuviikolla ja siitä lähtien hahmojen seuraajamäärät ovat olleet nousussa. Tällä hetkellä suosiuinta hahmoa @graafikkoa seuraa 80 ihmistä ja nimimerkki löytyy yhdeksältä listalta.

Ilmiönä spontaani tarinan syntyminen sosiaalisessa verkostossa on mielenkiintoinen. Toistaiseksi tarinat ovat viihdyttäviä ja niitä seuraa mielellään. Tarinat pursuavat stereotypioita ja yltiöankeaa ilmapiiriä. Mielenkiintoista on nähdä, muodostuuko kuvitteellisen yrityksen ympärille jotain syvempää, vai jääkö tarinointi kliseiden viljelyn tasolle.

Jaakko Alajoki

Jaakko Alajoki

10 kommenttia on “Kuvitteellinen firma elää Twitterissä”

  1. Toinen kiinnostava ilmiö ovat useammat joukkoliikennetyöntekijöiden Twitter-tilit, joissa jutut lienevät jossain määrin kuvitteellisia, mutta jonkinlaista kosketusta todellisuuteenkin lienee. Näitä ovat mm. Bussikuski ja Junakuski: http://twitter.com/bussikuski & http://twitter.com/junakuski

  2. Jurkka Lemmetti

    Millä tälläistä ilmiötä kutsuisi? Twitcom?

  3. Joukkoliikenne aiheeseen voisi lisätä paljon seuratun ja hauskankin twitter-tilin: http://twitter.com/sporakuski

    Tuli tossa juuri myös vastaan tälläinen: http://twitter.com/vlaakari
    Melko ajankohtainen (toivottavasti) vitsi. Pistää vähän vain miettimään, että mitä hyötyä tälläisestä kirjoittelusta saa loppuviimein.

  4. Ilmiötä voitaisiin kutsua #some-thingiksi!

  5. Loistava ja nokkela keksintö. Viihdearvo on meikäläisen silmissä ainakin korkea, sarkastiset letkautukset ja stereotyyppiesikuvat kun osuvat kuitenkin hyvin likeltä oikeaa elämää.

    Pakko peukuttaa.

  6. Hyödyistä en tiedä. Ainakaan tässä touhussa ei sido NDA LOL. Arki on kyllä yhtä twitcomia.

  7. Kuvitteellinen frima, aka “Innovaatiofirma” on kyllä niin taktisesti suunniteltu, ettei kyseinen jengi voi millään pyörittää juttua omaksi huvikseen.

    #Firman tyylinen kampanja olis täydellinen kampanja esim uudelle mainostoimistolle tai sivustolle. Ton shown pyörittäminen vie aikaa mutta ei maksa juuri mitään. Korkeintaan halpaa grafiikkaa profiileihin. Saa nyt nähdä onko kyseinen Firman salaperäinen “innovaatiokone” esim yhtiön lanseeraama nettipalvelu tjsp.

    Kehotan kyllä seuraamaan Innovaatiofirman touhuja täällä http://twitter.com/Juorut/innovaatiofirma

    Anonyymit hahmot puhuvat alansa tabuista avoimesti ja välillä pinnalle tulee suorastaa helmiä. Twitcom. Jees.

  8. Vai että twitcom… Joopa joo. Opettelisitte nyt edes linkittämään oikein, mistä teille oikein täällä maksetaan?

    Odottakaas vaan perjantaita, tervetuloa kehittämääni “I²—ideasta innovaatioksi” -seminaariin. Näette sitten Innovaatiokoneen™ tosi toimissa.

  9. @mrhenry Ei todellakaan pyöritetä Innovaatiofirmaa huvikseen. Ilman empiirisiä kenttätutkimus -retkiä olisin ollut varmaan työpaineiden vuoksi lataamossa jo viime hypen aikaan. Vai “ei maksa mitään”? Maksan paukahtaminen on aika tyyristä lystiä. Kohta pitää vain keksiä miten ujuttaa se veronmaksajien piikkiin.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun