Sataman valot sammuvat

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Paper Planes sai omistajaksi ison tanskalaisen digitoimiston.

Trainers’ House tuntuu pikku hiljaa poistuvan lähes kaikesta siitä liiketoiminnasta mikä yritysryppäässä oli TH:n fuusioituessa Sataman kanssa.  Karsintalistalla ovat olleet ainakin:

  • Ulkomaanyksiköt: Hollanti, Saksa ja Ruotsi
  • Satama Turku
  • Flash-kompetenssi (Flash Fabriek)
  • Tapahtumamarkkinointibisnes
  • Mobiililiiketoimintayksikkö
  • Analytics-yksikkö
  • Digimarkkinointiyksikkö

Tuoreimpana uutisena M&M kertoi viime viikolla* TH:n menettäneen myös ns.  Satama Vallilan yksikön liiketoiminnan.

Jääkö TH:hon enää oikeastaan mitään mikä liittyi 10-vuotisen Sataman taipaleeseen? Kuka/mitkä tahot oikeasti hyötyivät tästä, kaikilla mittapuilla mitattuna hieman eriskummallisesta “yritysostosta”? Mikä olikaan toimenpiteen todellinen tavoite? Tapahtuneen valossa on vaikea nähdä missä olivat ne kuuluisat “synergiaedut”?

Myös TH:n Microsoft-teknologioiden osaaminen on liikkunut aktiivisesti ulos talosta viime aikoina ja täten jäljelläkin oleva web-osaaminen on kuihtunut entisestään. Entisen Sataman yksikön rooli “tietokoneavusteisten koulutuspalveluiden” tarjonnassa ei ole vastannut monien osaajien tavoitteita ja tämä on edesauttanut hiljaista siirtymää muiden työnantajien palvelukseen.

Hernesaaren valot sammuvat pian – konkreettisestikin TH:n muuttaessa uusin tiloihinsa Espoossa.

Kirjoittaja toimi Satama Amsterdamissa strategina vuosina 2005-2008 ja verkkoliiketoiminnan konsulttina Satamassa 1999-2005.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

14 kommenttia on “Sataman valot sammuvat”

  1. “Ei, mulla ei ole aikomusta ostaa lisää osakkeita.”
    “Ei, minä en aio osallistua operatiiviseen johtoon.”
    “Ei, ei ole tarkoitus fuusioittaa Satamaa ja Trainers Housea.”
    “Ei, tämän tarkoitus ei ole viedä Trainers Housea pörssiin.”
    “Ei, emme aio luopua Sataman toiminnoista.”

    Niin. Jari sai puljunsa pörssiin ilmaiseksi, verohelpotukset ja 27 miljoonaa käteisellä. Ja kai noista entisen Sataman toimintojen myynnistäkin vähän taskurahaa jotakin kautta kilahti.

    “Jos yksittäisiä toistaitoisia jätkiä lähtee, niin so fucking what.”
    “Olen tappanut sen brändin. “

  2. Mutta TH:lla menee aikast hyvin just nyt.
    Hyvä vaan että ongelmatapaus Satama on vihdoin saatu kokonaan kuopattua. Sehän oli ihan uppoava laiva, ja olis uponnu hyvin nopeasti ilman TH-Satama -yhdistymistä.

  3. Ensimmäinen kommentti kiteyttää aika hyvin sen miksi tuo koko artikkeli on mielestäni tärkeä. Sarasvuo oli aikanaan televisiossa yksi harvoja tyyppejä joka uskalsi kysyä kovia kysymyksiä niin yritysjohtajilta kuin johtavilta poliitikoilta – ja terävänä kaverina Sarasvuo huomasi jos argumentit tai väitteet olivat keskenään ristiriitaisia.

    On korkea aika, että Sarasvuon oma strateginen harhaanjohtaminen nostetaan esiin. Joku voi tuosta sumutustaktiikasta kirjoittaa vaikka mielenkiintoisen väitöskirjan tai syväluotaavan artikkelin otsikolla “Kuinka media ja sijoittajat saadaan uskomaan mitä tahansa väitteitä vuodesta toiseen vaikka kaikki toiminta tähtäisi muualle”.

    Tosin sijoittajia nyt ei varmaan kiinnostanut, että mitä Sarasvuo oikeasti aikoo Satamalla tehdä. Sijoittajillehan tuossa tapauksessa riitti, että Sarasvuo säilyttää uskottavuutensa ja pörssikurssi arvonsa – jos nyt sitten julkiset jutut olivatkin kaikkea muuta kuin todellisuus.

  4. Hmmm… :

    Sataman oli vakaasti omavarainen ja vakiintunut. Se ei tehnyt pörssiyhtiön tasolla voittoa, muttei silti ollut mitenkään kriisiyhtiö. Lisäksi Satama rankattiin 2007 Euroopan digitoimistojen top 10-listalle (Forrester) – ei siis mitenkään mainitsemasi ongelmatapaus. Ihan jos tutkailee nykyisiä mainos-ja digitoimistojen johtajia, aika monella on Satama-tausta. Hekin siis vaikuttivat mielestäsi ongelmayhtiössä aikanaan?

    Kyse on tässä mietinnässäni siitä, että kun kerran Satamaa ei enää ole, niin mikä firma onkaan sitten Suomen digimedian johtofirma: 1) Suomessa ja 2) kansainvälisesti? Vai onko sellaista enää lainkaan tulossa tai näköpiirissä. Alan kannalta toivon, että uusia voimatekijöitä tulisi alalle jälleen, myös kv. kuvioihin.

  5. Ex-docker, too

    Pitkälti samaa mieltä Tommin kanssa näin ex-satamalaisena. Ainakin vielä 2000-luvun alkupuolella Satamassa oli kyllä oikeasti korkeatasoista ja monipuolista osaamista millä mittarilla tahansa. Siitä porukasta (ainakaan avainhenkilöistä) jäljellä ei liene enää juuri ketään. Kriisiyhtiö Satama oli USAn seikkailuiden ja yltiöpäisen kasvustrategian myötä, mutta sen jälkeen toiminta tosiaan oikeni.

    Ei kai tuosta muuta johtopäätöstä voi vetää, kuin että fuusio palveli vain ja ainoastaan J. Sarasvuon henkilökohtaisia taloudellisia tavoitteita. Ja ei huonosti. Sijoituskohteenakaan TH ei taida kiinnostaa juuri ketään. Huomio-, merkitys- ja muiden huuhaatalouksien aika meni jo.

  6. Ex-dockerien on toki melko mahdotonta nähdä tämänhetkisen TH:n sisälle, ja miten TH:n strategia toimii tällä hetkellä. Sinänsä siis kommenttinne peilaavat aika pitkälti vain menneisyyttä, ei nykyhetkeä tai tulevaa. TH ei ole digitoimisto, eikä ole tarkoituskaan. Satamaa ei ole. Get over it.

  7. Edellinen kommentoija on oikeassa siinä, ettei ainakaan minulla ole syvällistä käsitystä TH:n nykytilasta ja strategiasta. Silti koko fuusion ydin ja todellinen tarkoitus näyttäisi olevan jotain muuta, kuin kahden eri yhtiön synergioista rakentuvan, yhdessä entistä vahvemman kokonaisuuden luonti. Oikeampaa olisi vetää TH pois pörssistä. Esim. tätä kirjoitettaessa yhtiön osakkeilla on tehty tänään peräti 2 kauppaa, yhteisarvoltaan 1,210 euroa!

  8. Hmmm.
    Sataman markkinoilta poistumisen suhteen uskon, että kaikki ex-dockerit ovat päässeet jo aiheesta yli. Se mikä tässäkin juttussa puhuttaa on se, että miten “yritysosto” viestittiin ja miten siihen yritettiin sitouttaa ex-satamalaiset tyyliin: “Tämä on parasta mitä Satamalle on koskaan tapahtunut, uskokaa pois!”. Viestintä, niin sisäinen kuin ulkoinenkin oli suuressa ristiriidassa tehtyjen toimenpiteiden kanssa.

    Onnea vaan TH:lle jatkossa omassa systeemissään. Ja tsemppiä kaikille suomen parhaassa digikorkeakoulussa opiskelleille, koulua ei enää ole, on vain alumni :)

  9. Mitä Tommi sanoi. Sisäinen viestintä oli lähinnä silmään kusemista, mutta eipä sitä kyllä suurin osa silloinkaan uskonut. Aika hyvin silloiset työntekijöiden keskuudessa liiikkuneet “ennusteet” osuivat loppujen lopuksi nappiin.

    Vieläkin tuo kuvio kyllä kummastuttaa, Satamahan kuitenkin osti TH:n eikä toisinpäin.

  10. Niin tuohon tapaan viestiä, esim. ”Ei, ei ole tarkoitus fuusioittaa Satamaa ja Trainers Housea” olisi hyvä ihmisten ymmärtään myös pörssiyhtiöitä sitova lainsaadäntö yritysviestinnästä…näissä kirjoituksissa on unohtunut se että pörssiyhtiössä ei johto valitettavasti voi avoimesti näistä asioista viestiä.

  11. Eli pörssiyhtiön pitää lain mukaan sanoa päinvastaista kun mitä on juuri tekemässä? Tässä tapauksessa siis lainsäädäntö velvoitti antamaan lausunnon “Ei ole tarkoitus fuusioittaa Satamaa ja Trainers Housea”?

    Ymmärrän toki lain sanelemat “En voi kommentoida tässä vaiheessa asiaa” -tyyppiset lausunnot.

    Lisäksi suurin osa noista “lausunnoista” on yrityksen sisäistä viestintää käytännössä pakollisista tiedotustilaisuuksista.

  12. Pörssiyhtiöhän on nimenomaan lailla velvoitettu viestimään tiedossa oleviaan asioita kysyttäessä. Ei kaikkeen tarvitse vastata, mutta virheellisen tai harhaanjohtavan tiedon antaminen on vakava rikkomus. Tuskin tuosta Sarasvuon pelleilystä nyt mitään seuraamuksia tulee, mutta onpahan ainakin hyvä opetus monelle pörssiyhtiöitä seuraavalle että kyllä kaikenlaista puutaheinää voivat johtajat lausua niin omalle henkilökunnalle kuin medialle. (ainakin allekirjoittaneelle Sarasvuon lausunnot ovat olleet hyvä oppitunti siitä että mitä kaikkea paskaa voikaan medialle lausua ilman seuraamuksia)

    En sano, että Sarasvuolle tämä on ollut mukavaa hommaa – mutta pidän tärkeänä että asia nostetaan esiin. On varsin kaksinaamaista esiintyä mediassa todistelemassa digimedialiiketoiminnan merkitystä ja samalla ajaa yksikköjä alas ja hivuttaa “toistaitoisia” pihalle firmasta.

    TH sinällään on ihan hieno firma ja varmasti strategia ja toiminta on kohdallaan – mutta fuusiota Sataman kanssa voi hyvällä syyllä pitää karhunpalveluksena suomalaiselle digimedia-alalle.

    Toki ainut oikea reaktio tähän vääryyteen on vaan sisuuntua ja virittää kaikki voimat uusien Satamaa kovempien yksiköiden kehittämiseen. Suunnatkaamme voimamme siis tähän.

  13. ex-vähänsitäsuntätä

    “Vieläkin tuo kuvio kyllä kummastuttaa, Satamahan kuitenkin osti TH:n eikä toisinpäin.”

    Sitä kutsutaan käänteiseksi yrityskaupaksi. Kupru menee niin että huonosti johdetun yrityksen johtoon ujutetaan oma jeesmies joka vakuuttaa hajanaisen ja/tai ymmärtämättömän omistajatahon yrityskaupan mahdollisuuksista. Satama oli kääntymässä kannattavaksi ja paremmalla johdolla/omistajilla varustettuna olisi kilpailut samalla viivalla muiden vastaavien toimistojen rinnalla vielä pitkään. Suuremmassa mittakaavassa Nalle Walhroos toteutti saman asian Mandatumin ja Sammon kuviossa. Silloin ei taidettu edes tarvita omaa jeesmiestä myyränä, vaan valtiovallan tumpelot oli kusetettavissa muutenkin.

  14. Mielestäni koko kuvio oli selvä ja ennustettavissa, eikä siinä ihmetytä muu kuin se lukuisten luuranko-Satamaan jääneiden määrä jotka eivät ymmärtäneet silloin irrottautua yhtiöstä sekä niiden suuri määrä jotka yhä halusivat omistaa yhtiön osakkeita. Nyt kaikki kritisoi vetäjää joka kusetti odotetusti kaikkia – niinkuin monet muut ovat tehneet samanlaisessa tilanteessa ennen- ja keräsi ympärilleen uskovaisryhmän seminaareistaan ja wannabeet yhtiöstään. Kannattaisi ennemminkin katsoa peiliin, nyt kun kusettaja hetken esittää pehmoa+katuvaista uudelle tyttöystävälleen ja miettii seuraavaa juttuaan. Herätkää jo tai valmistautukaa seuraavaan herätyskokoukseen!

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun