Tietoviikko kartoitti suomalaisia web-startuppeja

Perttu Tolvanen

Tietoviikko julkaisi kattavan sarjan suomalaista digimediaa ja startuppeja käsitteleviä artikkeleita.

tivi-logo

Suomalaiset nettiyhtiöt 2.0 -artikkeli kartoittaa kiinnostavia firmoja alalta.

Firmakartoituksessa ovat mukana Connected Day, Dopplr, Enca, Everyplay, Floobs, Liidit.fi, Muxlim, RunToShop, Scred, TripSay, Tweehouse, Whatamap.com, WreckAMovie.com, Zipiko, Xiha Life. Muita huomioitavia kohteita todetaan olevan IronStar, Playray, TVKaista ja MySites.

Suomalaiselle pääomasijoittajalle ei kannata soittaa -artikkeli toteaa kuinka huonossa jamassa ovat suomalaiset pääomasijoittajat. Artikkelin mukaan näillä ei ole juurikaan ymmärrystä web-bisneksestä.

Esimerkiksi Muxlim-yhtiön perustajiin kuuluva Pietari Päivänen toteaa artikkelissa:

“Faktahan on, etteivät suomalaiset pääomasijoittajat ole kärryillä webistä, vaikka muuta väittäisivätkin. Viime aikoina kaikki lupaavimmat web 2.0 -yritykset, kuten Dopplr, TripSay, Floobs ja Ironstar, ovat hakeneet sijoituksia ulkomailta tai enkeleiltä.”

Seuraava Facebook tulee Suomesta -artikkeli käsittelee muutaman suomalaisen startupin liiketoimintamalleja ja tulevaisuudennäkymiä. Esimerkiksi Vierityspalkissakin raportoitu TripSay saa reilusti palstatilaa. TripSayn Juha Huttunen kommentoikin artikkelissa varsin suorasanaisesti startup-liiketoiminnan arkea:

“Kuluttajapalvelu on hittituote, joka on saatava nopeasti kasvu-uralle. Ensi kevääseen mennessä tiedämme saammeko kumppaneita, käyttäjiä ja sitä kautta rahaa. Jos se ei tapahdu reilussa puolessa vuodessa, se ei tapahdu ollenkaan.”