RunToShop aikoo menestyä suosittelutrendin eturintamassa

Tuija Aalto

Intohimoisten kuluttajien suosituksiin perustuva suomalainen startup RunToShop avautuu betaan ensi maanantaina.

Suosittelu on sarjayrittäjä Taneli Tikan mukaan vahvassa nousussa: kaupalliseksi tuotteistettuja konsepteja ja muita lähtöjä sillä alueella on samanaikaisesti tulossa useita ja RunToShop aikoo olla trendin etulinjassa. Tikalle tutussa IRC-Galleriassa suosittelu ja ihmisten innostuneisuus näkyy esimerkiksi yhteisöihin kohdostetuissa mainoskampanjoissa, siinä, kuinka herkästi nuoret lähtevät fanittamaan kaupallisia mainoskampanjoita.

Ihmiset lähtevät mainokseenkin tosi hyvällä asenteella messiin.

Tikka pitää verkkopalvelujen kehittämisessä systemaattisesta menettelystä. Harrastuksen pohjalta ponnistavakin voi onnistua: esim. Arto Aaltosen Mikseri.net on omassa genressään Suomen johtava palvelu. Mutta kun kasvattaa omasta harrastuksestaan bisneksen, voi missata jotain, on riski, että edetään väärän tiedon varassa tai rikkinäisellä mallilla.

Systemaattinen tapa estää hölmöilemästä täysin väärillä laduilla.

Tosin liian yksityiskohtainen suunnittelukin on merkityksetöntä.

IRC-Galleria ollut menestys Suomessa, koska suomalaiset ovat ryhtyneet innolla julkaisemaan digikuvia verkkoon, sen sijaan Muxlim vaatii ihan eri lähestymistavan.

Samat kikat ei toimi eri markkinoilla, eri kohderyhmillä ja eri konsepteissa – ja joka tapauksessa ajat muuttuvat ja malli, mikä äsken toimi, ei toimi enää ollenkaan. Siksi tarvitaan jatkuvaa olettamusten tarkastelua ja uudelleenevaluointia, käyttäjäläheisen testaamisen jatkuvaa pyörittämistä ja koko ajan varmistetaan, että edetään olettamuksilla, jotka on totta, malleilla, mitkä toimii, tavoitteisiin, jotka kuulostaa järjellisiltä.

Tikka aikoo ryhtyä syksyn aikana kirjoittamaan omaa blogia osoitteessa tane.li. “On muodostunut kaikenlaista sanottavaa siitä, miten Suomi tukee innovaatiota ja yrittäjyyttä ja minkälainen koulutuspolitiikka tässä maassa on”.

Comments are closed.