Hiljaiset megatrendit Suomen digimedia-alalla 2006-2007
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Katleenan vinkit kuntavaaliehdokkaille.
Aikaisemmassa kirjoituksessa digimedia-alan 2007 tapahtumista käsiteltiin merkittäviä yksittäisiä viime vuoden ilmiöitä. Kommentointiketjussa kirjoituksen perään heräsi monia erittäin mielenkiintoisia ehdotuksia joista tässä nyt nostettu muutama esiin. Kirjoitus on nimetty eri tavalla, koska moni ehdotetuista asioista tuntui enemmän isolta megatrendiltä kuin yksittäiseltä nopeasti nousseelta jutulta. Yksikään näistä kolmesta ei varmasti ketään yllätä, mutta ehkä siksi ne onkin syytä listata muistutuksena siitä kuinka vastustamattomasti nämä kolme ovat kasvaneet, ja jatkavat koko ajan kasvuaan.
- Ensinnäkin, kuten Hannu* korosti, niin suomalaiset yritykset ovat alkaneet ottamaan verkkomedian vakavasti. Verkkopalveluihin panostetaan ja niiltä odotetaan tuottoja. Verkkopalveluiden mittaaminen kiinnostaa ja saittia kehitetään enemmän liiketoimintatyökaluna kuin pelkkänä viestintäkanavana.
- Toisekseen, blogeista on tullut valtavirtaa. Ilkan* alleviivaus 2007 vuodesta blogien aseman virallistajana tuntuu osuvalta. Esimerkiksi sanomalehdet siirtyivät blogien ihmettelystä niiden kirjoittamiseen ja kohta kaikilla printtimedioilla on oma blogipalvelunsa ja uusia nousee kuin sieniä sateella. Blogeista on tullut laajalti hyväksytty, oma erityinen, verkkoviestinnän muoto.
- Kolmanneksi, verkkomarkkinointia tekevien yrityksien määrä on räjähtänyt. Määrä ei ehkä ole räjähtänyt bannereiden ja kampanjasaittien voimalla, mutta Google Adwords ja Google muutenkin on päässyt monen yrittäjän työlistalle. Sivustoille halutaan liikennettä ja ainakin hakukonemainonnan nähdään toteuttavan sitä monta vuotta meuhkattua tarkkaa kohdentamista.
Mielipiteitä? Mikä muu “perusasia” on muuttunut parin viime vuoden aikana?
[* Linkkejä poistettu toimimattomina tai vanhentuneina.]
1 kommentti “Hiljaiset megatrendit Suomen digimedia-alalla 2006-2007”
Kommentointi on suljettu.
biatchio
Toivoisin, että täälläki alettais jo puhua muusta kuin digimediasta. Se on ihan hyvä hyvä käsite kuin uusmedia. Jos haluaa miettiä uusia vaihtoehtoja, dropatkaa ny ihmeessä se media ku media ei ole ollut mediaseksikästä enää viiteen vuoteen.