Mainetiedon kerääjä WOT haali 400 000 euroa kehitysrahaa
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 17 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.
Suomalainen Firefox-laajennus WOT keräsi Teollisuussijoitukselta ja yksityissijoittajilta 400 000 euroa* kehitysrahaa.
WOT-palvelu lyhyesti: ”Against Intuitionin verkkopalvelu kokoaa nettikäyttäjiltä tietoa, onko tietty sivusto turvallinen, luotettava ja hyvämaineinen. Palautteen perusteella järjestelmä laskee kullekin sivustolle mainetiedon, joka kuvaa sivuston luotettavuutta kauppakumppanina ja henkilötietojen säilyttäjänä sekä soveltuvuutta lapsille. Mainetiedon kokoamisessa ohjelmisto hyödyntää käyttäjäpalautteen lisäksi myös luotettavia lähteitä, jotka luetteloivat henkilö- ja luottokorttitietojen kaappaamiseen luotuja phishing-sivustoja. Mainetiedot ovat ajantasaisia, koska ne lasketaan uudelleen puolen tunnin välein. Tietoturvalaajennus varoittaa vaaralliselle sivustolle mentäessä ja voi haluttaessa estää pääsyn.”
Toiminnaltaan palvelu on aavistuksen samankaltainen kuin esimerkiksi StumbleUpon tai Googlen Toolbarin rating-systeemi*, joten ainakin potentiaalisia ostajia riittänee jos homma lähtee toimimaan.
WOT vaatii paljon käyttäjämassaa, mutta tarjoaa työkaluna mukavan lisäyksen hakutuloksien tulosluetteloiden seulontaan. Ja edelleen jos käyttäjämassaa ei löydy itsenäisesti, niin ainakin osana jotain isompaa luulisi toimivan.
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)
3 kommenttia on “Mainetiedon kerääjä WOT haali 400 000 euroa kehitysrahaa”
Kommentointi on suljettu.
Zache
WOT – järjestelmä joka kertoo enemmän ihmisten moraalisista näkemyksistä kuin internetin turvallisuudesta. Jos turvallisuutta pitää arvioida niin McAfee pääsee paljon parempaan tulokseen, mutta tuolla WOT:n saa selville sen millainen ihmiskunta on ja kuinka paljon se tykkää Goatsesta ja natseista :)
Esa Suurio
Emme tavallisesti kommentoi muuta kuin tuoreita keskusteluja, mutta koska tämä sattui olemaan suomalaisessa mediassa niin ajattelin laittaa muutaman rivin: olemme vertailleet useissa laajoissa otoksissa WOT:n ja SiteAdvisorin antamia sivuston luotettavuustietoja ja nähneet, että WOT:n antamat tiedot osuvat useammin oikeaan. WOT:n mainetieto (website reputation) muodostuu kahdesta päälähteestä: käyttäjäkunnan antamista reittauksista ja luotetuista lähteistä, joita ovat mm. phishing -sivustojen listaukset, spam black listit jne.
Automatisoitu testaus antaa usein vääriä tuloksia. Näitä tapauksia aiheuttavat mm. sivulta olevat linkit muille vaarallisille sivustoille, tilattujen uutiskirjeiden tulkitseminen spämmiksi jne. Lisäksi robottitestaajat eivät lainkaan pääse käsiksi huijauksiin, jotka perustuvat siihen ettei tilattua tavaraa saa lainkaan tai se on kelvotonta, tai että luottokorttia käytetään väärin, maksuja ei luvatusti palauteta jne. Näiltä osin käyttäjiltä saadaan usein oikea kuva sivuston ja sitä pyörittävän organisaation toimivuudesta.
WOT mahdollistaa myös edellisen kirjoittajan mainitseman sivuston sisällön arvioinnin, minkä ansiosta voidaan ottaa kantaa esim. lapsiturvallisuuteen. Useat käyttäjät ovat käyttäneet WOT:ia ja Site Advisoria rinnakkain, kuten mm. tämä blogaaja, joka kokeiltuaan päätyi WOTtiin:
http://clif-notes.blogspot.com/2007/12/wot-plugin-helps-identify-bad-websites.html
Kannattaa kokeilla itse: http://www.mywot.com
PerttuT
Aamun Kauppalehti kirjoitti WOTista pääjuttunsa ja kun tämä artikkeli tulee sijalla kaksi (2) Googlen hakutuloksissa haettaessa ”WOT”, niin tuli vähän uusia lukijoita tännekin. Ihan kiva :)
Omaakin kommenttia WOTista voisi laajentaa siten, että vaikka yhteisö on kasvanut nopeasti, niin kyllä on pojilla hankala liiketoimintamalli. Artikkelissakin puhuttiin tietoturvayhtiöistä, Googlesta, mediayhtiöistä, mainonnasta ja kaikesta mahdollisesta.
Pomomies kuitenkin kommentoi ihan hyvin lopuksi, että jokohan sieltä Googlelta soiteltaisiin. Se lienee kuitenkin WOTin pääasiallinen liiketoimintamalli: ”odotellaan että joku iso ostaa meidät”.
Stumblestakin maksettiin 75miljoonaa euroa kun eBay halusi siitä tukea omalle kaupankäyntipalvelulleen. WOT voisi olla kandidaatti tosiaan jollekin tietoturvayhtiölle joka haluaisi tarjota tukea myös turvallisempaan surffailuun.
Stumble ostettiin kun aktiivinen käyttäjämäärä oli 2,3 miljoonaa käyttäjää ja palvelu oli iso ilmiö. WOTilla on tähän vielä matkaa. Toivottavasti rahat riittävät.