Mainetiedon kerääjä WOT haali 400 000 euroa kehitysrahaa

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 17 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Yle katsoo analytiikan olevan välttämätöntä - ja silti kiusaa käyttäjiä evästekyselyllä.

Suomalainen Firefox-laajennus WOT keräsi Teollisuussijoitukselta ja yksityissijoittajilta 400 000 euroa* kehitysrahaa.

WOT-palvelu lyhyesti: “Against Intuitionin verkkopalvelu kokoaa nettikäyttäjiltä tietoa, onko tietty sivusto turvallinen, luotettava ja hyvämaineinen. Palautteen perusteella järjestelmä laskee kullekin sivustolle mainetiedon, joka kuvaa sivuston luotettavuutta kauppakumppanina ja henkilötietojen säilyttäjänä sekä soveltuvuutta lapsille. Mainetiedon kokoamisessa ohjelmisto hyödyntää käyttäjäpalautteen lisäksi myös luotettavia lähteitä, jotka luetteloivat henkilö- ja luottokorttitietojen kaappaamiseen luotuja phishing-sivustoja. Mainetiedot ovat ajantasaisia, koska ne lasketaan uudelleen puolen tunnin välein. Tietoturvalaajennus varoittaa vaaralliselle sivustolle mentäessä ja voi haluttaessa estää pääsyn.”

Toiminnaltaan palvelu on aavistuksen samankaltainen kuin esimerkiksi StumbleUpon tai Googlen Toolbarin rating-systeemi*, joten ainakin potentiaalisia ostajia riittänee jos homma lähtee toimimaan.

WOT vaatii paljon käyttäjämassaa, mutta tarjoaa työkaluna mukavan lisäyksen hakutuloksien tulosluetteloiden seulontaan. Ja edelleen jos käyttäjämassaa ei löydy itsenäisesti, niin ainakin osana jotain isompaa luulisi toimivan.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

3 kommenttia on “Mainetiedon kerääjä WOT haali 400 000 euroa kehitysrahaa”

  1. WOT – järjestelmä joka kertoo enemmän ihmisten moraalisista näkemyksistä kuin internetin turvallisuudesta. Jos turvallisuutta pitää arvioida niin McAfee pääsee paljon parempaan tulokseen, mutta tuolla WOT:n saa selville sen millainen ihmiskunta on ja kuinka paljon se tykkää Goatsesta ja natseista :)

  2. Emme tavallisesti kommentoi muuta kuin tuoreita keskusteluja, mutta koska tämä sattui olemaan suomalaisessa mediassa niin ajattelin laittaa muutaman rivin: olemme vertailleet useissa laajoissa otoksissa WOT:n ja SiteAdvisorin antamia sivuston luotettavuustietoja ja nähneet, että WOT:n antamat tiedot osuvat useammin oikeaan. WOT:n mainetieto (website reputation) muodostuu kahdesta päälähteestä: käyttäjäkunnan antamista reittauksista ja luotetuista lähteistä, joita ovat mm. phishing -sivustojen listaukset, spam black listit jne.

    Automatisoitu testaus antaa usein vääriä tuloksia. Näitä tapauksia aiheuttavat mm. sivulta olevat linkit muille vaarallisille sivustoille, tilattujen uutiskirjeiden tulkitseminen spämmiksi jne. Lisäksi robottitestaajat eivät lainkaan pääse käsiksi huijauksiin, jotka perustuvat siihen ettei tilattua tavaraa saa lainkaan tai se on kelvotonta, tai että luottokorttia käytetään väärin, maksuja ei luvatusti palauteta jne. Näiltä osin käyttäjiltä saadaan usein oikea kuva sivuston ja sitä pyörittävän organisaation toimivuudesta.

    WOT mahdollistaa myös edellisen kirjoittajan mainitseman sivuston sisällön arvioinnin, minkä ansiosta voidaan ottaa kantaa esim. lapsiturvallisuuteen. Useat käyttäjät ovat käyttäneet WOT:ia ja Site Advisoria rinnakkain, kuten mm. tämä blogaaja, joka kokeiltuaan päätyi WOTtiin:
    http://clif-notes.blogspot.com/2007/12/wot-plugin-helps-identify-bad-websites.html

    Kannattaa kokeilla itse: http://www.mywot.com

  3. Aamun Kauppalehti kirjoitti WOTista pääjuttunsa ja kun tämä artikkeli tulee sijalla kaksi (2) Googlen hakutuloksissa haettaessa “WOT”, niin tuli vähän uusia lukijoita tännekin. Ihan kiva :)

    Omaakin kommenttia WOTista voisi laajentaa siten, että vaikka yhteisö on kasvanut nopeasti, niin kyllä on pojilla hankala liiketoimintamalli. Artikkelissakin puhuttiin tietoturvayhtiöistä, Googlesta, mediayhtiöistä, mainonnasta ja kaikesta mahdollisesta.

    Pomomies kuitenkin kommentoi ihan hyvin lopuksi, että jokohan sieltä Googlelta soiteltaisiin. Se lienee kuitenkin WOTin pääasiallinen liiketoimintamalli: “odotellaan että joku iso ostaa meidät”.

    Stumblestakin maksettiin 75miljoonaa euroa kun eBay halusi siitä tukea omalle kaupankäyntipalvelulleen. WOT voisi olla kandidaatti tosiaan jollekin tietoturvayhtiölle joka haluaisi tarjota tukea myös turvallisempaan surffailuun.

    Stumble ostettiin kun aktiivinen käyttäjämäärä oli 2,3 miljoonaa käyttäjää ja palvelu oli iso ilmiö. WOTilla on tähän vielä matkaa. Toivottavasti rahat riittävät.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun