Artikkelit
Vierityspalkin lukijakysely – kerro mielipiteesi!

Viimeisin julkaistu referenssiprojekti: HUS.fi:n sivustouudistus (10 kuukautta sitten)
Vierityspalkissa kirjoitettua: Katsaus Drupal-toimistojen markkinaan vuonna 2019, Intohimoisimmat Drupal-toimistot Suomessa (2016), Drupal-toimistot Suomessa 2015, Drupal pyrkii isompaan sarjaan: Mearra on nyt Wunderkraut (2012), Turun kaupungin Drupal-alustan käyttö laajenee (2017), Suoraa puhetta webin tekemisestä ja teknologioista – haastattelussa Vesa Palmu (2014)
Tältä sivulta löydät Wunder Finlandin referenssejä vuosilta 2015-2018. Referenssit on julkaistu Vierityspalkin Julkaisut-palstalla, joka listaa uusia kotimaisia web-palveluita ja digikanava-projekteja.
Ota yhteyttä: / / www.wunder.io/fi
Tekijä: Wunder
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
HUS eli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sivusto oli elinkaarensa päässä. Tavoitteena oli löytää kumppani, jonka kanssa tehdä sivustosta pitkäikäinen, tietoturvallinen ja viimeisen päälle saavutettava. Sillä HUSilla on poikkeuksellisen useita eri käyttäjäryhmiä, sivustoa oli optimoitava palvelemaan näitä kaikkia tasavertaisesti. Projektin tiukasta aikataulusta huolimatta kaikki ennalta määritellyt tavoitteet saavutettiin kirkkaasti, ja uusi sivusto palvelee jokaista käyttäjäänsä päätelaitteesta riippumatta.
HUSin aiempi sivusto kaipasi kipeästi uudistamista muun muassa käytettävyyden ja haun parantamiseksi. HUS tarjoaa sairaanhoidon palveluita 210:ssä eri toimipisteessä, työllistää 27 000 ihmistä ja sen erityisvastuualueella asuu 2,2 miljoonaa asukasta. On ensiarvoisen tärkeää kyetä esittämään lukuisat palvelut ja toimipisteet helposti ymmärrettävässä, saavutettavassa ja mahdollisimman nopeasti löydettävässä muodossa. Sivuston on myös kyettävä ottamaan huomioon nämä kaikki sidosryhmät vahvasti erilaisine tarpeineen, johon avuksi vaadittiin monialaisia verkkopalveluiden kehittämisen ammattilaisia.
Ennen uudistusta sivuston hakuominaisuudet eivät toimineet kunnolla, jolloin iso osa sivuston sisällöstä oli haun ulottumattomissa. Sisältöä oli lähtökohtaisesti paljon ja se oli kokonaisuudessaan käytävä läpi ja tuotava haun piiriin myös mobiilissa. Vanhaa sivustoa ei oltu optimoitu mobiilikäyttöön ja tähän haluttiin uudistuksen myötä selkeä muutos.
Projektin tiukasta aikataulusta ja laajuudesta johtuen kumppaniksi tarvittiin kokeneita digipalveluiden ammattilaisia
HUSin digitaalisten palveluiden kumppaniksi Wunder päätyi julkisen kilpailutuksen kautta. Heti alusta tiedettiin potilaille suunnatun osion olevan painoarvoltaan tärkein uudistuksessa ja tämän pohjalta laadittiin alustava suunnitelma koko projektin kululle. Aikataulupaineesta johtuen, toteutus aloitettiin poikkeuksellisesti rinnakkain suunnitteluvaiheen kanssa.
Jotta verkkosivu-uudistuksen tavoitteisiin pystyttiin vastaamaan aikataulussa, oli tavoitteiden oltava kirkkaana mielessä projektin joka vaiheessa. Loppukäyttäjäryhmiä osallistettiin projektiin alusta saakka. Käyttäjätestaukset ja prototypoinnit auttoivat laajentamaan ja syventämään asiakkaan alustavaa konseptia, sekä antoivat arvokasta tietoa käyttäjäkokemuksesta. ”On arvokasta saada loppukäyttäjiltä tietoa sisällöistä, jotta pystymme palvelemaan heitä paremmin. Erityisesti Wunderin palvelumuotoilijan kanssa tehty sisältöjen määrittely oli hedelmällistä”, kertoo HUSin digitaalisen viestinnän asiantuntija Maria Svenström.
HUSin vanha verkkosivusto oli varsin laaja ja projektin aikana sivustolta löytyi myös sisältöjä, joiden rakentaminen uudelle sivulle vaati nopeita ratkaisuja. Tämän vuoksi Wunderin mukautumiskyky ja joustavuus oli tärkeää, sillä tiedon kasvaessa sivuston sisältöä oli muutettava rakenteellisesti. Osana HUSin päivitettyä viestintätyyliä, merkittävä osa sisällöstä uudistettiin samanaikaisesti sivustouudistuksen kanssa.
Saavutettavuus oli koko uudistuksen yksi tärkeimmistä elementeistä. Wunderilta nimettiin projektille oma saavutettavuuskonsultti, joka huolehti uuden sivuston saavutettavuudesta läpi projektin.
Koko sivustouudistuksen kulmakiviksi muodostuivat tiimin jäsenten täydentävä tietotaito, tiivis kommunikaatio asiakkaan ja kolmannen osapuolen toimijoiden kanssa, sekä projektille asetetut hyvät raamit, joiden sisällä oli tilaa nopeille muutoksille.
Aikataulusta huolimatta sivustouudistus onnistui erinomaisesti
Hyvällä suunnittelulla ja yhteistyöllä projekti valmistui ajallaan ja uusi hus.fi palvelee käyttäjiään sujuvasti sekä pöytäkoneilla että mobiililaitteilla. Kolmansilta osapuolilta tilatut saavutettavuus- sekä tietoturva-auditoinnit osoittivat näiden molempien osa-alueiden tavoitteiden täyttymisen.
Sisältöuudistuksen ja uuden hakutyökalun myötä verkkopalvelun käytettävyys parantui merkittävästi. Nyt uudella sivustolla haku toimii kuten pitääkin ja sivustolla navigointi on tehty sen useille eri käyttäjäryhmille helpoksi. Uudistuksen yhteydessä hakukoneoptimoinnista huolehdittiin jo projektin aikana ja rikkinäisten linkkien määrää saatiin vähennettyä huomattavasti.
HUSin digitaalisen viestinnän asiantuntija Maria Svenström kommentoi:
“Käännöstyökalu on nopeuttanut kieliversioiden tekemistä merkittävästi. Samoin sisältöjen rakentaminen Drupalin elementeillä on sujuvampaa kuin vanhoilla verkkosivuillamme. Kaiken kaikkiaan sisällöntuottaminen on vaivatonta ja uusi sivusto on nopeuttanut työntekoa.”
Käyttäjäkyselyt ovat osoittaneet sivustouudistuksen onnistuneen erinomaisesti etenkin niiden kehityskohteiden osalta, joihin projektissa käyttäjätutkimuksien tulosten perusteella erityisesti keskityttiin.
“Kommunikaatio asiakkaan ja Wunderin tiimin välillä on toiminut alusta saakka älyttömän hyvin. Saimme luotua HUSin it-palveluiden kanssa toimivan kokonaisratkaisun, ja vaikka se sisältää useita eri toimintaympäristöjä ja toimittajia, yhteistyö on saatu pelittämään erinomaisesti”, kertoo Wunderin tekninen arkkitehti, Ari Ruuska.
Nyt kun sivustouudistus on takanapäin ja kriittisimmät kehityskohdat on selätetty, Wunderin ja HUSin yhteistyö jatkuu jatkuvan kehityksen parissa. Eri sidosryhmien käyttäjäkokemuksen optimointi on loppumaton iterointiprosessi, jossa Wunder ja HUS pyrkivät nyt yhdessä parhaimpaan mahdolliseen tulokseen.
Tekijä: Wunder
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Fortum etsi verkkopalveluilleen monialaista kumppania sekä digitaalisten palveluiden projekteihin että jatkuvaan kehitykseen. Tavoitteena oli lyhentää pitkäksi venähtänyttä backlogia, keventää ylläpidon kuormaa sekä parantaa sivustojen teknisiä parametreja ja saavutettavuutta. Wunder valikoitui Fortumin verkkopalveluiden tekniseksi kumppaniksi Wunderin tekemän Drupal-auditoinnin perusteella. Yhteistyön tuloksena backlog päihitettiin, ylläpidon kuorma keveni ja verkkopalveluiden hiilijalanjälki lähes puolittui.
Fortum kuuluu Suomen kymmenen suurimman yrityksen joukkoon ja palvelee maailmanlaajuisesti muun muassa 2,5 miljoonaa sähkön kuluttaja-asiakasta. Fortumin 14 sivustoa palvelevat sen eri liiketoimintayksiköitä, joilla on omia yksilöllisiä tarpeita eri ominaisuuksineen ja maakohtaisine integraatioineen. Liiketoimintayksiköiden kehityskohteet olivat paisuttaneet backlogia, jota Wunderin tiimi valjastettiin purkamaan ja huolehtimaan, ettei vastaavaan tilanteeseen enää ajauduta.
Myös ylläpitopalveluun kaivattiin paremmin Fortumin tarpeisiin vastaavaa sekä kustannustehokkaampaa vaihtoehtoa. Energiateollisuuden korkeiden tietosuojavaatimusten vuoksi haasteellista oli löytää ylläpitopartneri, joka vastaisi kaikkiin näihin vaatimuksiin.
Lisäksi energiahuollon toimijana Fortumin verkkopalveluiden oltava saavutettavuusdirektiivin mukaisia. Fortumin verkkopalveluiden saavutettavuuden tilasta piti tehdä perinpohjainen selvitys parannusehdotuksineen ja toteutuksineen.
Venähtänyt backlog siirtyi ennätysnopeasti historiaan
Kartoittaakseen verkkopalveluidensa nykytilan ja tunnistamaan niiden vahvuudet ja heikkoudet, Fortum tilasi kahdelta eri toimittajalta (joista Wunder oli toinen) Drupal-auditoinnit sivustoilleen. Kun Wunder valittiin tuon tehdyn Drupal-auditoinnin perusteella Fortumin verkkopalveluiden tekniseksi kumppaniksi, oli auditoinnissa perusteellisesti tehtyä kehityskohteiden listaa helppo lähteä purkamaan.
Wunder tarjosi Fortumille yhteistyömallia, johon kuuluu asiakkaalle nimetty, oma projektitoteutuksen sekä jatkuvan kehityksen hoitava kehittäjätiimi, johon Fortumin oman kehittäjän oli helppo sulautua. Lisäksi Fortumille nimetyn kehittäjätiimin taustalla on koko Wunderin asiantuntijakaarti, josta löytyvää erityisosaamista voi aina tarvittaessa valjastaa tiimin tueksi, eikä backlog pääse riistäytymään käsistä.
Ylläpidon haasteisiin ratkaisun tarjosi Wunderin oma Silta-ylläpitoinfrastruktuuri. Silta tarjosi vastauksen energia-alan tiukkoihin tietosuojavaatimuksiin ja kevensi huomattavasti ylläpidon kuormaa – ollen samalla selkeästi aiempaa ylläpitopalvelua kustannustehokkaampi. Silta myös osaltaan mahdollisti verkkopalveluiden hiilijalanjäljen pienentämistä, jonka lisäksi hiilidioksidipäästöjä vähennettiin myös parantamalla verkkosivujen arkkitehtuuria.
“Kumppanuus Wunderin kanssa lähti toimimaan heti ensiaskelista kuin tanssi. Siirtyminen edellisen kumppanin tarjoamasta Acquia-ympäristöstä Wunderin Silta-ympäristöön eteni suunnitelman mukaisesti ja lopulta kaikki sivustot olikin siirretty ennen asetettua tavoitetta. Jo siirtoprojektin aikana saimme parannettua sivuston suorituskykyä sekä lyhennettyä pitkäksi kasvanutta kehitysjonoa”, kommentoi Fortumin Digital Communications Manager, Sami Näyhö.
Vihreämpää ja parempaa digiä – kustannustehokkaasti
Fortumin ja Wunderin kumppanuus on erinomainen esimerkki siitä, mitä hyvällä tiimityöllä ja alansa huippuasiantuntijoiden osaamista yhdistämällä voidaan saada aikaan. Tietoturva-auditista saatujen tietojen ja kehityskohteiden myötä sivustojen tietoturva on parantunut entisestään ja saavutettavuusauditin tulokset ohjaavat tekemistä kohti saavutettavampaa kokonaisuutta.
Fortumin Sami Näyhö kertoo: “Kumppanuus on jatkunut nyt reilun vuoden ajan ja olemme kokonaisuutena erittäin tyytyväisiä kuinka asiat ovat sujuneet. Kehitystyö ja ylläpitopalvelu on ollut aiempaa kustannustehokkaampaa, ja myös laadultaan parempaa. Ongelmatilanteisiin on pystytty reagoimaan nopeasti ja yhteistyötä sekä prosesseja kehitetään jatkuvasti sujuvammaksi.”
Nyt kun paisunut kehitysjono on onnistuttu purkamaan ennätysvauhdissa saumattoman yhteistyön voimin ja Fortumin 14 sivustoa on siirretty Wunderille ylläpidon ja jatkuvan kehityksen piiriin, katse siintää jo tulevissa projekteissa.
Ylläpidon piiristä löytyvät nyt Fortumin pääsivusto www.fortum.com sekä 11 maasivustoa, kuten Fortum Suomen sivusto www.fortum.fi, sekä Fortumin brändiohjeet guidelines.fortum.com. Yhteistyö on laajentunut muun muassa pääsivustosta eriytetyn kampanjasivusto-alustan kehitykseen, joka toimii kätevästi myös pääsivuston käyttöliittymän parannuksien prototyyppinä.
Kampanjasivusto-alustalta on yhteistyön tuloksena syntynyt Riku Rantala ja 100 kysymystä ilmastosta -televisio-ohjelman sivusto www.100kysymysta.fi, Fortumin startup-kiihdyttämö Valkean sivut www.valkea.club, sekä uusimpana tulokkaana kesäkuussa 2021 julkaistu powerful-engineering-combined.com.
Kirsikkana kakun päällä, Wunder on onnistunut tukemaan Fortumia tavoitteessaan pienentää tämän palveluiden kokonaiskuormitusta ympäristölle. Tarkalleen ottaen Fortumin verkkopalveluiden hiilidioksidipäästöt ovat vuositasolla vähentyneet yli 16 700kg verran, joka tarkoittaa 25:tä edestakaista lentomatkaa Helsingistä Lontooseen.
Tekijä: Wunder
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Osana laajaa digitaalisten kanavien kehitysprojektia Finavia halusi uudistaa vuonna 2017 myös verkkosivustonsa. Vanha julkaisujärjestelmä haluttiin korvata joustavammalla ja verkkokauppa integroida osaksi sivustoa. Projektikumppaniksi valittiin kilpailutuksen kautta Wunder. Yhteistyön tuloksena syntyi palkittu sivusto, joka on Finavian digitaalisten palveluiden ydin.
Kun Finavia päätti uudistaa digitaalisia kanaviaan, yksi projektin tärkeimmistä tavoitteista oli verkkoasioinnin lisääminen Finavian sivustolla. Kehityskohteita olivat tätä silmällä pitäen muun muassa verkkokauppa ja palveluiden löydettävyys.
System Specialist Sanna Valkeinen toimi Finavialla verkkosivuston uudistuksen projektipäällikkönä tehden tiivistä yhteistyötä Finavian tuoteomistajien kanssa: ”Halusimme eri kohderyhmille käyttäjäystävällisen, kustannuksiltaan järkevän, joustavan järjestelmän, joka mahdollistaa sujuvan sisällöntuotannon sekä sopii Finavian järjestelmäarkkitehtuuriin. Tärkeää oli, että sivusto näyttää meiltä ja nostaa Finavian profiilia lentokenttänä sekä ilmailun asiantuntijana. Kilpailutuksen kautta valitsimme kumppaniksi Wunderin. Heillä on vahva Drupal 8 -asiantuntijuus ja loistavat referenssit. Teetimme kilpailutuksessa myös työnäytteen, jossa Wunder onnistui erinomaisesti.”
Asiakkaiden tarpeet kehityksen keskiössä
Finavia.fi -sivusto toimii lukuisilla kielillä tarjoten tietoa Finaviasta sekä Finavian 21 lentokentästä. Yksi sivuston suunnittelun tärkeimpiä tavoitteita oli reaaliaikaisen tiedon saatavuuden kehittäminen. Asiakkaat hakevat sivustolta tietoa lentojen aikatauluista, julkisesta liikenteestä, turvatarkastusten odotusajoista sekä kenttien palveluista. Projektin toinen ydinalue oli verkkokaupan kehittäminen. Finavian aiemmin vain mobiiliapplikaatiossa toiminut verkkokauppa haluttiin osaksi uutta sivustoa.
”Toteutimme sivuston kevyesti yhdistetyillä Drupal 8- ja ReactJS -järjestelmillä. Sähköiseen kaupankäyntiin loimme sovelluksen, joka käyttää Drupal CMS:n dataa ja konfiguraatiota. Integroimme myös räätälöidyn eCommerce backendin, jotta saimme kaikki tarvittavat verkkokauppapalvelut, kuten esimerkiksi pysäköintipalvelun, käyttöön. Ostoksia lentokenttäkaupoissa voi tehdä sivuston kautta Click & Collect eCom -ratkaisulla”, projektin tekninen arkkitehti, Juha Niemi Wunderilta, kuvailee toteutusta. ”Uuden Drupal- ja Checkout.fi -integraation ansiosta maksut sivustolla voi nyt suorittaa joko autentikoituna, myös aiemmin mobiiliapplikaatioon kirjatuilla tiedoilla, tai anonyymisti.”
Tuloksena palkittu sivusto, joka vetää puoleensa
Uusi Finavia.fi lanseerattiin marraskuussa 2017. Kiitosta sivusto on saanut loppukäyttäjiltä, Finavian sisältä sekä Drupal-projekteja palkitsevasta Splash Awards -tapahtumastakin. Wunder osallistui Finavian sivustouudistuksella tapahtumaan, ja voitto tuli eCommerce-sarjassa. Finavian sivuston kävijämäärien kasvutavoitteet on myös saavutettu.
”Teimme vertailua viime vuoteen ja uniikeissa kävijämäärissä oli kasvua tarkastelujaksolla noin 35 %. Lisäksi rekisteröityneiden käyttäjien määrä kasvoi viisinkertaiseksi uuden verkkopalvelun myötä. Myös myynti on monin aluein noussut, esimerkiksi pysäköinnin varauksien euromääräinen arvo nousi lähes 120 %”, Finavian eCommerce Manager Terhi Aho kertoo.
Finavian Digital Marketing Manager Olli Lehtonen on tyytyväinen Finavian uuteen ilmeeseen: “Uudistetun sivuston ilme on raikas ja tätä päivää. Se kuvastaa Finaviaa yrityksenä paremmin. Markkinoinnin näkökulmasta kampanjoita voi suunnitella sujuvammin, sivuja on helpompi rakentaa ja mainontaan on tullut uusia mahdollisuuksia. Myös sivuston orgaaninen liikenne on kasvanut noin 12 %.”
Finavian Sanna Valkeisen mukaan yhteistyö Wunderin kanssa toimi erittäin hyvin: ”Tekeminen oli koko ajan ratkaisukeskeistä ja teimme töitä tiiminä. Aloitimme yhteistyön illanvietolla ja lopetimme projektin samoissa merkeissä. Näin avainhenkilöillä oli mahdollisuus tutustua toisiinsa heti projektin alkuun. Tällainen aloitus lisää sitoutumista projektiin ja myös kommunikointi toimii sujuvammin, kun ihmiset tuntevat toisensa. Projektin päätytyttä oli mukava juhlistaa hienoa lopputulosta ja saatua palkintoa yhdessä. Kiitosta projektin sujumisesta on tullut myös Finavialta sisäisesti. Sisällöntuotannon näkökulmasta tekeminen on nyt käyttäjäystävällisempää. Wunder tuki ja antoi hyviä vinkkejä myös siihen.”
Jatkuvaa kehitystä joustavalla tekemisellä
Projektin tavoitteet saavutettiin hienosti, ja kehitys jatkuu Finavialla yhteistyössä Wunderin kanssa: “Projekti on siirtynyt niin sanotun jatkuvan kehityksen vaiheeseen, eli parannuksia tehdään analytiikan pohjalta tasaista tahtia. Sivustolle on tulossa lisää ominaisuuksia, kuten lentokentän Lounge-tilojen varaus ja mahdollisuus tilata ruokaa”, Juha Niemi Wunderilta kertoo.
”Projektin jatkokehitys on sujunut todella jouhevasti. On mahtavaa, että jatkokehityksessä ovat mukana samat henkilöt Wunderilta, kuin tässä suuressa uudistusprojektissakin”, toteaa Finavian Sanna Valkeinen.
Tekijä: Wunder
Tärkein teknologia: Drupal
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto
Kun Ruutu-palvelu haluttiin nostaa uudelle tasolle, ei tavoitteista ollut puutetta. Tarkoitus oli tehdä Ruudusta Suomen käytettävin, toimivin ja kiinnostavin suoratoistopalvelu. Näitä tavoitteita heidän kanssaan toteuttamaan Nelonen Media valitsi Wunderin. Projektiryhmä hioutui rautaiseksi tiimiksi, joka toi kuluttajat viihteen uuteen aikakauteen.
Ruutu on lähes jokaiselle suomalaiselle tuttu suoratoistopalvelu, joka tarjoaa viihdettä ja urheilua katsojilleen ajasta ja paikasta riippumatta. Vuonna 2012 palvelua haluttiin lähteä jatkokehittämään uudella voimalla tavoitteena tuoda Ruutu uudelle tasolle. Paloa ja osaamista monitoimittajaprojektiin tarjosi vastuukumppanina Wunder, jonka kanssa lähdettiin rakentamaan entistä paremmin käyttäjiään palvelevaa Ruutua.
Kehityskokonaisuuteen kuului myös uuden liiketoimintamallin kehittäminen. Ruutuun haluttiin tuoda mainosrahoitteisen ilmaissisällön rinnalle uusi tilaustuote. Liigaoikeudet mahdollistivat tilaustuotteen rakentamisen laadukkaiden urheilusisältöjen ympärille, hyvää viihdesisältöä unohtamatta. Näin syntyi Ruutu+.
”Tämän luokan uudistus vaati onnistuakseen kumppanin, jolta löytyy sekä teknistä osaamista että ymmärrystä liiketoiminnasta. Wunderin ammattitaito ja yrityksen toimintakulttuuri sekä kovan luokan osaajat loivat hedelmällisen maaperän kehittää Ruutua yhteistyössä kohti sen täyttä potentiaalia. Wunderilaiset olivat myös tottuneet toimimaan monitoimittajaympäristössä, mikä vahvisti valintaa”, kuvailee Sanoma Technologyn Digitaalisen kehityksen johtaja Antti Pyysalo.
Ketterällä kehityksellä kohti parempaa käyttökokemusta
Suunnittelun keskiössä oli alusta asti käyttäjälähtöisyys ja käyttäjätutkimuksessa kerätty data. Ruutua katsovat samanaikaisesti tuhannet ihmiset ympäri Suomen kaikkina kellonaikoina, monet liikkeellä ollessaan. Toimintavaatimukset uudistetulle Ruudulle olivat siis kovat: Skaalautuvuus ja toimintavarmuus, helppokäyttöinen maksuprosessi ja nopeat sivulataukset sekä häiriötön videon toisto laitteella kuin laitteella.
Projektissa tehtiin paljon töitä sivurakenteiden optimoinnin kanssa sekä kapasiteetin sovittamisessa suuriin kävijämääriin. Ruudun toimintavarmuustarpeet painottivat laadunvarmistuksen tärkeyttä projektissa.
“Olemme tehneet yhteistyötä Ruutu.fi -palvelun tiimoilta Nelonen Median kanssa jo vuodesta 2011. Vahvan kumppanuuden ja luottamuksen merkitys on ollut suuri palvelun jatkuvassa kehittämisessä. Työskentelemme proaktiivisesti analytiikkaa hyödyntäen, jotta voimme kehittää palvelua mahdollisimman ketterästi. On ilo nähdä, mihin kaikkeen tämä menestyksekäs yhteistyö vielä johtaa”, Account Lead Päivi Pajunen Wunderilta toteaa.
Tuloksena Suomen kiinnostavin suoratoistopalvelu
Uudistettu Ruutu.fi on saanut kiitosta läheltä ja kaukaa. Kuluttajat ovat olleet tyytyväisiä palveluihin, toimintavarmuus on huippuluokkaa ja Ruutu pärjää hyvin myös kansainvälisessä vertailussa.
”Olemme yhdessä rakentaneet Ruudusta Suomen parasta suoratoistopalvelua. Katselu- ja tilausmäärät ovat kehittyneet tavoitteiden mukaisesti – ja samalla tiellä jatketaan. Myös Nelosen kanavasivusto täyttää hyvin sille asetetut tavoitteet ja käyttäjien tarpeet”, Sanoma Technologyn Pyysalo kertoo. ”Monitoimittajaympäristössä toimiminen on sujunut hyvin ja eri tahojen kanssa työskentely on ollut saumatonta. Yhteistyö on myös lisännyt ymmärrystämme alan parhaista käytännöistä sekä siitä, millaisia toimijoita haluamme käyttää palveluidemme kehittämisen apuna.”
Ruutu ja Wunder ovat tehneet tiivistä yhteistyötä jatkokehityksen tiimoilta nyt jo vuosien ajan. Nelosella on ollut koko prosessin ajan vahva ohjaus ja omistajuus, mutta onnistumiset on taannut Pyysalon mukaan saumaton yhteistyö: ”Olemme tehneet yhdessä töitä, ratkoneet haasteet ja kulkeneet päämäärätietoisesti kohti yhteistä tavoitetta tiiminä, johon kuuluu erittäin vahvoja osaajia ja aitoa innostusta kehittää Ruutua.”
Mikä Ruutu?
Ruutu on osa Sanoma Media Finlandin Nelonen Mediaa, jonka valikoimasta löytyy Ruudun lisäksi neljä televisiokanavaa, seitsemän radiokanavaa ja audiosisältöpalvelu. Sanoma Media Finlandin sanoma- ja aikakausilehdet, televisio-, radio- ja verkkosisällöt tavoittavat päivittäin 97% suomalaisista.
Tekijä: Wunder
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto
Modernia vuorovaikutusta
Sanoma on edistyksellinen kuluttajamediaan ja oppimiseen keskittyvä viestintäyhtymä. Suomessa ja Hollannissa Sanoma on markkinajohtaja, jolla on laaja näkyvyys printtimediasta verkkoon ja televisioon. Belgiassa Sanoma sijoittuu viiden kärkeen. Sanoman päämarkkinat ovat Belgiassa, Suomessa, Hollannissa, Puolassa ja Ruotsissa. Sanoma viihdyttää, informoi, kouluttaa ja inspiroi miljoonia kuluttajia päivittäin.
Wunderkraut on toiminut Sanoman teknisenä ja liiketoiminnallisena konsulttina vuodesta 2011. Sanomalle toteuttamamme projektit ovat tavoite- ja liiketoimintakeskeisiä ja teemme yhteistyötä monella eri osa-alueella. Olemme toteuttaneet Sanoman TV-kanavien verkkodistribuutiot (2012 – 2013), Video On Demand -palvelun, Ruutu.fi:n uudistuksen (2013 ja 2015) ja uusimpana Sanoma Lifestylen lehtien verkkosivustojen uudistusprojektin (2015-2016).
Innostavaa ja koukuttavaa mediasisältöä kuluttajille
Sanoma on Suomen tunnetuin mediayhtiö, joka tarjoaa mediakokemuksia uutisista, viihteestä, lifestylestä ja oppimisesta useissa eri kanavissa ja medioissa. Sanoma halusi ottaa käyttöön tehokkaita uusia tapoja markkinoina monikanavaisesti printtilehdistä televisoon, verkkomediaan ja videostreamaus-palveluihin. Tarpeena oli tuottaa kaupallisesti kiinnostavia ja merkityksellisiä tuotteita ja sisältöjä, joissa responsiiviset ja kanavakohtaisesti optimoidut mainokset voidaan helposti kaupallistaa.
Sanoma halusi innostaa ja koukuttaa yleisönsä intuitiivisella, lehtimäisellä käyttäjäkokemuksella. Tavoitteena oli pidentää verkkovierailuja kauniilla visuaalisella ulkoasulla, korkealaatuisilla kuvaelementeillä ja laadukkaalla toimituksellisella sisällöllä samalla kannustamalla käyttäjää osallistumaan moderoituun kommentointiin.
Yhdessä Sanoman kanssa loimme uudelleen käytettävän, monistettavan julkaisualustan keskittyen tehokkaaseen sisällöntuotantoon, hallintaan ja moderointiin. Monistettava julkaisualusta vähensi tuotantokustannuksia ja teki sivustojen eri elementtien testauksen helpommaksi. Kesään 2016 mennessä olemme julkaisseet peräti 11 eri verkkolehden sivustoa, kuten vauva.fi, menaiset.fi, cosmopolitan.fi ja akuankka.fi. Kaikilla sivustoilla on vahva brändinäköisyys, mutta myös oman lehden identiteetti ja ominaisuudet on säilytetty. Sivustoissa on keskitytty käytettävyyteen ja käyttäjäkokemus myös mobiilissa on intuitiivinen ja miellyttävä.
Ketteryyttä monimutkaisissa projekteissa
Sanoma halusi lehtiensä verkkosivustojen vastaavan heidän liiketoimintatarpeitaan. Heille tärkeää oli lisätä kävijämäärää, pidentää vierailujen kestoa, lisätä videoiden katselua ja kannustaa vuorovaikutukseen. Tärkeää oli myös käyttäjälle personoidun sisällön mahdollisuus. Liiketoimintalähtöisenä projektina keskityimme laadukkaaseen projektinhallintaan, ohjausryhmätyöskentelyyn ja systemaattiseen ketterään kehitykseen.
Lyhyet iteraatiot ja tehokkaat ohjausryhmät takasivat sen, että Wunderkraut onnistui toteuttamaan nopeita prototyyppejä uusista toiminnallisuuksista ja elementeistä viikottain. Näin pystyttiin testaamaan toiminnallisuuksia heti oikeassa ympäristössä oikealla sisällöllä ja voitiin analysoida tuloksia alkuperäisiä tavoitteita vastaan. Liiketoiminnallisen arvon tuottaminen asiakkaalle ja sidosryhmille vei kehitystä eteenpäin.
Olemme julkaisseet kesään 2016 mennessä seuraavat sivustot:
www.menaiset.fi
www.et-lehti.fi
www.hyvaterveys.fi
www.kodinkuvalehti.fi
www.tiede.fi
www.vauva.fi
www.meidanperhe.fi
www.cosmopolitan.fi
www.gloria.fi
www.akuankka.fi
www.lastenoma.fi
Tekijä: Wunder
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Kansalliskirjasto on Suomen suurin ja vanhin tieteellinen kirjasto sekä yksi Helsingin yliopiston suurimmista erillislaitoksista. Kansalliskirjasto on vastuussa kansallisen julkaisuperinnön säilyttämisestä, kuvailusta ja käytöstä osana laajojen kokoelmiensa kartuttamista. Kansalliskirjasto toimii myös kirjastokentän valtakunnallisena palvelu- ja kehittämisyksikkönä.
Tehokkaampaa ja parempaa viestintää
Kansalliskirjaston verkkopalvelukokonaisuus uudistettiin avoimen lähdekoodin periaatteiden mukaisesti hyödyntäen mahdollisimman paljon Wunderkrautin Helsingin yliopistolle tuottamia teknisiä ratkaisuja. Uusia toiminnallisuuksia ja sisältöjä rakennettiin myös pelkästään Kansalliskirjastoa varten.
Palvelun uudistusprojektin takana oli kokonaisvaltainen Helsingin yliopiston ajama hanke sivustojen yhtenäistämisestä ja rakenteiden selkeyttämisestä samaan suuntaan. Idean suunnitteli yliopiston verkkosivu-uudistuksen alkuperäisen ilmeen ja konseptin.
Kansalliskirjaston tavoitteena oli käyttöasteen kasvattaminen ja sivuston linkittyminen muihin Kansalliskirjaston verkkopalveluihin. Uudistuksen avulla haluttiin erityisesti tehostaa viestintää laajamittaisesti niin organisaation sisällä kuin ulkopuolella. Paremmalla ja tehokkaammalla viestinnällä haluttiin kasvattaa tunnettuutta ja tukea palvelujen käyttöä ja saavutettavuutta.
Luottamusta ja läpinäkyvyyttä
Yhteistyö Kansalliskirjaston kanssa sujui alusta asti hyvin. Kansalliskirjaston tiimissä oli osaava tuotteen omistaja, jonka päätöksenteko oli ajantasaista ja näin mahdollisti nopean siirtymisen tehtävästä toiseen. Projektin tavoitteet ja tehtävien priorisoinnit työmääräarvioineen määriteltiin yhdessä projektin aluksi ja näitä seurattiin tarkasti yhteistyön edetessä. Läpinäkyvyys oli projektitiimin keskeinen tavoite, joka saavutettiin päivittäisellä tehokkaalla viestinnällä.
Sisällöntuotantoon panostettiin paljon, sillä viestinnän parantaminen oli yksi uuden verkkopalvelun tavoitteista. Onneksi pystyimme projektin toteutusvaiheessa hyödyntämään Helsingin yliopiston pääsivustoille tekemiämme ratkaisuja, joten aikaa säästyi toteutuksessa käyttäjäkohtaisten tarpeiden ja käyttökokemuksen räätälöintiin.
Kansalliskirjaston projektia määritteli vahva luottamus sekä Wunderkrautin ammattitaitoon että asiakkaan edustajien osaamiseen.
Tavoitteet saavutettiin
Kansalliskirjaston uusi verkkopalvelu julkaistiin onnistuneesti helmikuun 2015 lopussa. Uuden palvelun tekninen ratkaisu saatiin hyvin toteutettua konseptin ja visuaalisen ilmeen linjoja noudattaen. Verkkopalvelu on sähäkkä, nopeasti hahmotettavissa ja se ohjaa selkeästi muihin Kansalliskirjaston sivustoihin.
Projektin alussa määriteltiin kahdeksantoista epic-tason tehtävää, joista 17 onnistuttiin toteuttamaan julkaistavaan sivustoon. Toteuttamatta jäi ainoastaan hakutoiminnallisuus ulkoisista sivustoista, joka ei halutulla tavalla ollut mahdollista.
Tekijä: Wunder
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Helsingin yliopistolla on käynnissä laajamittainen sähköisen asioinnin kehittämishanke, jonka puitteissa uudistetaan lukuisia Helsingin yliopiston verkkopalveluita. Wunderkraut on yksi Helsingin yliopiston kolmesta puitesopimustoimittajasta. Wunderkraut kehittää verkkopalveluita digitaaliseen opetus- ja oppimisympäristöön (DOO). Myös Druid toteuttaa Helsingin yliopistolle palveluita saman puitesopimuksen piirissä (kts. Druidin referenssikuvaus).
Toteutus ja lopputulokset
Projekti aloitettiin alkuvuonna 2015 ja sitä toteutetaan jatkuvaluonteisena ketterän kehityksen hankkeena. Projektissa luodaan laaja Helsingin yliopiston ja sen yhteistyöoppilaitosten opettajia ja opiskelijoita palveleva kokonaisuus, joka toimii monikanavaisena verkostona opetuksen tukena.
Wunderkraut on toteuttanut palvelukokonaisuuteen tuotannossa olevat genetiikan ja avoimen opetushaut ja pilotoinnissa olevat kurssisivut. Palvelussa halutaan korostaa viestintää opettajien ja opiskelijoiden välillä kursseihin liittyvissä asioissa ja parantaa tarvittavan tiedon löytymistä mittavien opintokokonaisuuksien sisältä. Projektin konseptoinnista vastaa Idean.
Tekijä: Wunder
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Turun kaupungin laajan digitalisointihankkeen, DriveTurun, tarkoituksena on sähköistää monia kaupungin palveluita yhdeksi kokonaisuudeksi palvelemaan turkulaisia sekä Turussa asioivia henkilöitä ja yrityksiä tehokkaasti ja monipuolisesti.
Wunderkraut on yksi kolmesta DriveTurku-hankkeen verkkopalvelun puitesopimustoimittajasta (kts. Druidin referenssikuvaus samasta projektista). Verkkopalveluhankkeen toteutus aloitettiin loppuvuonna 2014. Koko hanke on tehty ainutlaatuisella mallilla, jossa eri puitesopimustoimittajat toimittavat ketterän kehityksen hanketta yhdessä, saman tiimin jäseninä.
Toteutus
Turun kaupunki on alusta asti edistänyt monitoimittajaympäristöä. Toimittajille itselleen on jätetty merkittävä rooli yhteistoiminnan toteuttamisessa.
Hankkeen alussa yhdistimme Wunderkrautin ja Druidin tiimit niin, että teimme hanketta yhdellä projektinjohdolla yhtenä tiiminä. Kevään aikana myös kolmannen toimittajan (Citrus/Avoltus -yhdistelmän) projektitiimi tuotiin osaksi samaa tiimiä. Lopputuloksena kolme eri toimittajaa tekee yhtä hanketta yhteisillä tavoitteilla ja toimintamalleilla, läpinäkyvästi ja asiakkaan parhaaksi. Julkisille hankinnoille hyvin tärkeä toimittajaloukun välttäminen toteutuu sekä sopimuksen kirjaimessa (avoin lähdekoodi) että sen hengessä läpinäkyvän yhteistyön avulla. Kaikki toimittajat ovat arvokkaita, mutta kukaan ei korvaamaton.
Lopputulokset
Projektissa käytettävä toimintamalli on ensimmäinen vastaava, josta olemme kuulleet tai jossa olemme olleet mukana. Malli toimii erinomaisen hyvin siksi, että toimittajat ovat saaneet vaikuttaa voimakkaasti sen muovaamiseen. Yhteistyön ja luottamuksen rakentaminen monen toimijan kesken edellyttää toki panostamista ja huolellisuutta, mutta lopputulos on huomattavasti parempi kuin jäykkien sopimusten varassa toimiminen. Malli takaa myös ehdottomasti korkeamman laadun, sillä joka verkkopalvelun osassa on yhtenäiset tekniset ratkaisut ja tehtyjä ominaisuuksia hyödynnetään laajasti kautta linjan.
Vaikka monitoimittajaympäristö saattaa lyhyellä aikavälillä tullakin kalliimmaksi kuin saman kokonaisuuden rakentaminen vain yhden toimijan kanssa, niin kokoamalla eri alisivustoja ja palveluita yhden sivuston ja yhden Drupal-toteutuksen alle säästetään esimerkiksi ylläpidossa ja jatkokehityksessä.
Hankkeen aikana olemme jo julkaisseet seuraavat verkkopalvelut:
www.turku.fi
kalenteri.turku.fi
teatteri.turku.fi
www.vspelastus.fi
www.wam.fi
www.turkuai.fi
www.tyoterveystalo.fi
oppisopimus.turku.fi
www.aikuiskoulutus.fi
www.tunninjuna.fi
Tekijä: Wunder
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Zenitel tarjoaa merenkulun, teollisuuden ja kuljetuksen alojen asiakkailleen huippuluokan automaatiotuotteita ja viestintäratkaisuja erittäin vaativiin kohteisiin ja ympäristöihin, joissa turvallisuus on keskeistä. Zenitelin laadukkaat viestintätyökalut vaativiin olosuhteisiin takaavat sen, että varoitusjärjestelmät, radiot, turvapuhelimet ja muut viestintäjärjestelmät toimivat moitteetta joka tilanteessa.
Wunderkraut toteutti Zenitelille kokonaisvaltaisen verkkosivuston uudistushankkeen. Projektin tavoitteena oli ennen kaikkea vahvistaa Zenitelin brändiä ja lisätä potentiaalisten asiakkaiden tietoisuutta Zenitelistä. Uuden sivuston tuli myös tarjota paremmat myynnin ja markkinoinnin työkalut ja mittarit helpottamaan asiakastiedon keräämistä ja sen hyödyntämistä.
Toteutus
Projektissa toteutimme ketterällä kehityksellä monipuolisen julkaisualustan, jota on helppo käyttää myynnin ja markkinoinnin tukena. Zenitelille oli tärkeää, että alusta on laajennettavissa ja integroitavissa erilaisiin taustajärjestelmiin (ERP, CRM).
Projekti toteutettiin lyhyissä iteratiivisissa kehitysjaksoissa tiiviissä yhteistyössä Wunderkrautin ja Zenitelin norjalaisen markkinointitiimin kanssa. Kansainvälinen tiimi koostui suomalaisesta projektijohdosta, suomalaisista ja latvialaisista ohjelmistokehittäjistä ja norjalaisista asiakkaan edustajista.
Projektityössä korostui toiminnallisuuksien jatkuva testaus. Zenitelin lukuisia tuotteita ryhmiteltiin ja sisältöjä jaoteltiin toimialojen, tuoteryhmien ja brändien mukaan, jotta sisällön löydettävyys parani.
Lopputulokset
Uudistettu zenitel.com julkaistiin heinäkuussa 2015. Zenitel siirtyi projektin jälkeen 13 erillisestä sivustosta yhteen pääsivustoon. Tiedonhaku oli aiemmin erittäin haastavaa lukuisten toisistaan erillisten sivustojen ja monimutkaisen rakenteen vuoksi, mutta uusittu sivusto nostaa haetuimman sisällön pääosaan heti etusivulla.
Zenitelin mukaan uuden sivuston keskeisin parannus on tuotteiden ja sisällön lajittelu toimialojen ja tuotekategorioiden mukaan. Uuden, selkeämmän rakenteen myötä asiakkaat löytävät haluamansa sisällön haluamaltaan toimialalta tai tuoteryhmästä helposti ja intuitiivisesti. Uusi sivustolla käytettävä ryhmittely toistuu myös yhtiön uutiskirjeessä, joka on myös uudistettu vastaamaan sivuston rakennetta.
Tekijä: Wunder
Tärkein teknologia: Drupal
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
PlusTerveys on Suomen suurimpiin kuuluva yksityisiä terveyspalveluja tuottava yritys. PlusTerveys tarjoaa monipuolisia suun terveyden palveluja sekä lääkäri- ja fysioterapiapalveluita paikallisten toimijoiden kautta.
PlusTerveydelle toteutettiin verkkopalvelu valtakunnalliselle toimijaverkostolle. Uusi verkkopalvelu mahdollistaa räätälöitävän työkalun viestintään ja ajanvaraukseen 150 toimipisteelle.
Toteutus ja lopputulokset
Projektin päämääränä oli luoda kattava ja paikallisesti muokattava asiointikanava, joka tukee PlusTerveyden arvoja ammattimaisesta, yksilöllisestä palvelusta. Paikallisuus ja yksilöllisyys korostuu myös siinä, että paikalliset toimipaikat pystyvät muokkaamaan sivustoaan itsensä näköisiksi.
Yksityiskohtaisella hakutoiminnallisuudella ja käyttäjän paikkatietoa hyödyntämällä on mahdollista paikallistaa lääkäriasemia lukuisten eri kriteerien avulla. Lisäksi ajanvarauksen tekeminen on tehty nopeaksi ja vaivattomaksi. Uuden järjestelmän mahdollistaman hajautetun sisällöntuotannon myötä paikalliset klinikat ja hoitolaitokset voivat ottaa täyden omistajuuden sisällöstään.
PlusTerveyden uusi sivusto on päätelaiteriippumaton ja toteutettu mobiilikäyttökokemusta korostaen. Käyttäjän paikkatietoa hyödyntävä sähköinen ajanvaraus on nopeuttanut ja selkeyttänyt asiakaspalvelua ja parantanut asiakaskokemusta. Kovan kilpailun vuoksi hakukonenäkyvyyteen on panostettu keskittämällä kaikki klinikat saman sateenvarjon alle. Samalla haluttiin tarjota konsernin kaikille vastaanotoille ja asiantuntijoille mahdollisuus kertoa vähintään sähköisen käyntikortin verran lisätietoa potentiaalisille asiakkaille.
Projektin visuaalisista suuntaviivoista ja sisällönsuunnittelusta vastasi Mainostoimisto Ida Fram.
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.