Artikkelit
Vierityspalkin lukijakysely – kerro mielipiteesi!

WordPress-liikevaihto: 100 000–300 000 euroa / vuosi
WordPressin osuus koko liikevaihdosta: 80–100 %
WordPress-kokemus: ★ Kokenut WordPress-digitoimisto
Verkkokauppakokemus: Ei merkittävää kokemusta verkkokaupoista
Integraatiokokemus: Ei kokemusta vaativista integraatioista
Samassa liikevaihtoluokassa: Iasy, Wysiwyg, Mediapool Finland
Viimeisin julkaistu referenssiprojekti: Taloturva (4 kuukautta sitten)
Vierityspalkissa kirjoitettua: WordPress-markkinan valopilkkuja: Sivututka Oulusta (2021)
Luova WordPress-toimistosi pohjoisesta. Meiltä saat mutkatonta ja palkittua verkkosivujen suunnittelu- ja toteutuspalvelua täydellä tyytyväisyystakuulla.
8+ toimintavuotta, 300+ toteutusta sekä neljän kokeneen tekijän tiimi. Tällä reseptillä valjastamme koko WordPressin potentiaalin käyttöösi.
Ota yhteyttä: info@sivututka.fi / 044 0500 111 / sivututka.fi/
Tekijä: Sivututka Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Taloturva on mukava, kotimainen ja aidosti avulias omakotitalojen remontoinnin asiantuntija.
Tehtävämme oli uudistaa Taloturvan sivusto vastaamaan paremmin kasvaviin tarpeisiin: Taloturvan tulee näkyä kaikissa kanavissa johtavana, kotimaisena ja ennen kaikkea ystävällisenä asiantuntijana. Palveluvalikoiman lisäksi sivustolla esitellään maksutonta tietoa kaikkeen kodin arvon säilyttämiseen ja ylläpitoon liittyvään.
Uudistimme ilmeen brändivärin ja fontin ympärille. Sivuston käyttäjät ohjataan konversiota kohti. Laaja palveluvalikoima on silmäiltävissä vaivattomasti, ja palveluiden vakuuttavuutta vahvistetaan tuhansia remonttikohteita sisältävällä interaktiivisella kartalla.
Tekijä: Sivututka Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Rejlers on Ruotsissa listattu insinööritoimisto, joka työllistää Suomessakin yli 1000 asiantuntijaa ja ammattilaista. Rejlers lähestyi meitä alallaan ennennäkemättömän konseptin kanssa: perinteisiä insinööritoimiston palveluja myytäisiin tuotteistettuna verkkokaupasta.
Valtaosa Rejlersin toiminnasta koostuu laajoista projektitoimituksista. Pienempiä projekteja Rejlers totesi kuitenkin olevan tuotteistettavissa näppäriksi paketeiksi ja verkkokaupassa myytäväksi.
Rejlersin palvelutuotteet poikkeavat toki melkoisesti perinteisistä verkkokauppatuotteista. Jokainen palvelutuote on omanlaisensa kokonaisuutensa valintoineen. Lisäksi perinteisten toimituskulujen sijaan lisäkuluina ovat insinöörien matkakulut asiakkaiden luokse päivärahoineen, jotka tulisi laskea mahdollisimman tarkasti.
Vaikka saimmekin tuotteista kuvaukset ja speksit asiakkaalta, niin niiden suunnittelu ja toteutus verkkokauppaan muodostui projektin suurimmaksi haasteeksi.
Palvelutuotteiden erilaisissa valinnoissa hyödynsimme sekä WooCommerce-laajennoksia että omia räätälöidysti rakentamiamme toimintoja.
Matkakulujen laskentaa varten taas suunnittelimme ja rakensimme räätälöidyn laskurin. Omana lisäosanaan toteutettu laskuri laskee hinnan syötetyn työn laajuuden ja postinumeron perusteella Googlen etäisyyspalvelua hyödyntäen. Lasketut matkakulut lisätään tuotteen kokonaishintaan, joka taas kulkee koko tilausprosessin läpi aina tilauksen tietoihin asti.
Yhdessä nämä mahdollistavat palvelutuotteiden myynnin verkossa:
1. Asiakas saa aina tarkan hinnan ostamalleen palvelutuotteelle
2. Rejlers voi myydä palveluja erilaiset kulut mahdollisimman tarkasti huomioiden
Ennennäkemättömän konseptin yksi onnistumisen edellytyksistä on sujuva käyttökokemus. Sujuvuuden varmistamiseksi räätälöimme myös ostoskorin, tilausten hallintanäkymät ja sähköpostit vastaamaan verkkokaupan erityistarpeita.
Sisällönhallinnan toteutimme monikielistä sisältöä ja matkakululaskurin lähtöarvojen muokkauksia myöten WordPressin omaa lohkoeditoria ja WooCommercen tuotemuokkainta hyödyntämällä.
“Projekti ajettiin maaliin kunniakkaasti. Parasta Sivututkan toiminnassa oli joustavuus ja halu tehdä erinomaista jälkeä pelkästään riittävän sijaan.”
– Tero Vuonos, Rejlers Finland
Tekijä: Sivututka Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Digikilta on koulutuksenjärjestäjien verkosto, jonka yhteisenä tavoitteena on esi- ja perusopetuksen sähköisten oppimisympäristöjen kehittäminen.
Digikilta tarvitsi uuden verkkopalvelun, jossa killan alati kasvava tietokokoelma olisi helposti ja saavutettavasti tarjolla kaikille.
Projektin pääteemaksi muodostui käytettävyyden ja saavutettavuuden lisäksi ilmeen ja viestinnän uudistus. Tyylitoiveiden perusteella ilmeestä veistettiin helppokäyttöinen ja selkeä, mutta riittävän omaperäinen ja yllättävä.
Kirkastimme viestintää asiakkaan haastattelujen lisäksi jäsenkuntien ja -kaupunkien edustajien haastatteluilla. Kattavan pohjatyön ansiosta tiesimme mitä jäsenet kokevat suurimpina jäsenyyden hyötyinä. Tämän avulla hyötyjä oli helpompaa jäsennellä sivustolla viestiksi, joka houkuttelee hakemaan jäsenyyttä.
”Lopputulos on hieno. Sivusto on selkeä ja ulkoasultaan raikas sekä tärkeänä seikkana; ketterästi käytettävä millä tahansa laitteella, esimerkiksi älypuhelimella.
Tällaisen, sinänsä ainutlaatuisen ja asiakkaalle räätälöitävän sivuston tekeminen ei varmasti ole yksinkertaista. Hyvä keskusteluyhteys on tarpeen, jotta ymmärretään asiakkaan tarpeet – ja siinä kyllä onnistuttiin hyvin.”
– Jari Harvio, Hämeenlinnan Kaupunki
Tekijät: redandblue (Konsepti, käyttöliittymä, visuaalinen suunnittelu, brändi-identiteetti), Sivututka Oy (Tekninen toteutus)
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Industryhack on yhteiskehittämisen menetelmiin erikoistunut asiantuntijayritys, joka auttaa löytämään oikeat kumppanit ja varmistaa sujuvan yhteistyön kehitysprojekteissa.
Redandblue suunnitteli Industryhackille uuden brändi-ilmeen ja verkkosivut. Brändityön lähtökohtana oli saada mielikuva yrityksestä vastaamaan enemmän asiantuntijayritystä kuin hackatron-tyyppistä tapahtumaa, johon heidät yrityksen nimen puolesta usein sekoitetaan. Tiimityö, yhteiskehittäminen ja Industryhackin asiantuntijat olivat toivotun uuden brändin ytimessä.
Uuden logon muodossa toistuu leikattu elementti, joka viittaa yrityksen nimessä olevaan hack-sanaan. Typografia ja väripaletti suunniteltiin moderneiksi. Kuvituselementtinä toimivat alleviivaukset ja tussipiirustukset viittaavaat Industryhackin käyttämiin työpajatyyppisiin yhteiskehittämisen menetelmiin. Käyntikorteissa näkyy asiantuntijoiden kuvat ja henkilökuvat ovat isossa roolissa myös verkkosivuston kuvakonseptissa.
Verkkosivuston osalta konseptin keskiössä olivat yrityksen järjestämät haastekilpailut, referenssit ja palvelut. Verkkosivuston käyttöliittymästä tehtiin yksinkertainen ja modulaarinen. Sivusto toteutettiin WordPress-julkaisujärjestelmälle käyttäen Gutenberg-editorin custom-lohkoja.
Sivustolle tehtiin käyttökokemusta rikastamaan animaatioita ja mm. etusivun kuva päivittyy joka selaimen latauksella. Sivustolla on kaksi kieliversiota.
Sivusto on redandbluen ylläpidossa ja jatkokehityksessä.
Tekijä: Sivututka Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
DNA-analyysien nopea tulkinta lääkäreiden käyttöön on moderneillekin supertietokoneille haastavaa. Analysoinnin kustannukset laskevat yli 100 kertaa laskentatehon kustannuksia nopeammin. Edessä häämöttää umpikuja: liikaa DNA-dataa, liian vähän laskentatehoa.
DNA-analyysien tulkinnasta on tulossa terveydenhuollon 2020-luvun merkittävimpiä haasteita, johon Euformaticsilla on kotimainen ratkaisu. Saimme tehtäväksi suunnitella ja toteuttaa Euformaticsille verkkosivut räätälöidyllä kauppatoiminnallisuudella höystettynä.
Projektin pääteemaksi muodostui globaalin aseman ja uskottavuuden viestiminen maailmanlaajuiselle kohderyhmälle. Ensivaikutelman luomiseksi toteutimme mm. interaktiivisen 3D-karttapallon, jonka avulla asiakkaiden sijainteja ja tuotteiden käyttökohteita esitellään mielenkiintoisesti.
Euformaticsilla oli tarvetta myös pilvipalvelutuotteen verkkokaupalle. Tuote on moniosainen kokonaisuus, joka asetti erityisiä vaatimuksia myös verkkokauppatoiminnolle. Eri osien yhdisteleminen tulisi vaikuttaa hintaan eri tavoin. Lisäksi joidenkin variaatioiden summana palvelu ei saisi olla tilattavissa suoraan verkosta.
Näihin toiveisiin vastattiin rakentamalla helposti hallittava ja räätälöity tuotteen rakennustoiminto. Kaupan kivijalkana toimii Woocommerce, jonka kautta kaupan perustoiminnot kuten kassa ja maksutapahtumat hoidetaan.
”Parasta Sivututkan kanssa toiminnassa on verkkosivuston lopputuloksen korkea laatu niin toiminnallisesti kuin visuaalisen suunnittelun näkökulmasta.
Yhteistyö Sivututkan kanssa oli mutkatonta ja sujuvaa. Saatiin erinomaiset uudet sivut tukemaan Euformaticsin kasvua.”
– Tommi Kaasalainen, Euformatics
Tekijä: Sivututka Oy (suunnittelu, toteutus, sisällöntuotanto)
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Headup on Valu Digitalin kehittämä avoimen lähdekoodin ratkaisu, joka tarjoaa kustannustehokkaan tavan toteuttaa headless-sivusto tutulla WordPress hallinnalla. Rajallisten resurssien vuoksi Valu päätyi ulkoistamaan Headup tuotesivuston suunnittelun, toteutuksen ja osan sisällöntuotannosta Sivututkalle.
Haasteena verkkosivujen suunnittelussa oli teknisestä ratkaisusta viestiminen eri kohderyhmille loppukäyttäjistä koodareihin. Miten viestiä Headupin hyödyistä selkokielisesti potentiaaliselle asiakkaalle? Entä miten kerrotaan kehittäjille ja sidosryhmille tekniikasta, avoimuudesta ja jatkuvuudesta?
Lähdimme hakemaan ratkaisua toteuttamalla erilaisia sisältöjä eri kohderyhmille. Loimme Headup toteutuksen potentiaaliselle ostajalle soveltuvuuden testitoiminnallisuuden ja asiakastarinat. Kumppaneille ja kehittäjille taas kerrotaan mm. ratkaisun headless-teknologiasta ja avoimuudesta. Ominaisuuksien mausteeksi rakensimme myös pieniä CSS-animointeja.
Toteutimme verkkosivut kaksikielisenä ja sisällöt luonnollisesti WordPressin lohkoeditorilla hallittavaksi.
”Jämäkkä projektin läpivienti ja mutkaton palveluasenne.”
– Kari Turunen, Valu Digital
Tekijä: Sivututka Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Suomen nuorisokeskukset on Suomen suurin leirikoulujen järjestäjä. Tärkeää nuorisotyötä tehdään heillä suurella sydämellä elämyksiä ja oppimista apuna käyttäen. Brändiuudistuksen yhteydessä yhdistyksessä päätettiin uudistaa myös verkkosivut, johon Sivututka valikoitui toteuttajaksi.
Suunnittelutyössä haastetta tarjosi suuri määrä erityyppistä sisältöä, jotka tulisi esittää selkeästi ja yhdenmukaisesti. Aivonystyröitä kuormittamalla saimme kuitenkin sisällöt niputettua selkeästi ja esitettyä ne sopivissa paikoissa sivuilla.
Yksi tärkeimmistä tavoitteista uudistuksessa oli toteuttaa saavutettavuusdirektiivin WCAG 2.1 AA-tason kriteerit täyttävät verkkosivut. Kiinnitimmekin saavutettavuuteen erityistä huomiota kaikessa tekemisessä suunnittelusta toteutukseen.
Entäs sisällönhallinta? Lähes kaikki sivuilla käytetyt näkymät ja elementit ovat rakennettu uudelleenkäytettäviksi lohkoiksi. Näitä lohkoja voi käyttää suoraan WordPressin oletuseditorissa sivuilla ja artikkeleissa. Tämän ansiosta esimerkiksi uusien laskeutumissivujen rakentaminen käyttäen muilla sivuilla olevia elementtejä onnistuu vaivattomasti asiakkaalta itsenäisestikin. Kieliversioiden hallinta on toteutettu Polylangin avulla.
”Kokonaisuus onnistui erittäin hyvin. Sivuston tavoitteet onnistuivat hienosti, uusi graafinen ilme jalkautui kivasti nettiin, saavutettavuus on nyt vaatimusten tasolla ja käytettävyydessä otimme jättiläisen askeleen parempaan suuntaan. Olemme jo saaneet paljon kehuja uudistuksesta.”
– Timo Sipilä, Suomen nuorisokeskusyhdistys ry
Kiitos yhdistyksen porukalle, että pääsimme osaltamme edistämään tärkeää nuorisotyötä!
Tekijä: Sivututka Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Fitter valmistaa räätälöityjä ruokia treenaajille ja urheilijoille. Konsepti on uusi ja Suomessa uniikki: annoksien ravintoarvot kaloreineen ja proteiineineen pystyy itse valitsemaan verkkokaupasta. Sapuskat toimitetaan asiakkaan valitsemalle kuntosalille.
Verkkosivuihin nojaavana bisneksenä teknologian täytyi olla tip top kunnossa. Jättiprojektiin kuului verkkosivujen ja kauppatoimintojen lisäksi brändin suunnittelu kohderyhmän määrittelystä arvolupaukseen ja logosuunnittelusta printtimateriaaleihin.
Oman mausteensa projektille toi verkkokaupan taustalla toimivan laskurin toteutus. Laskuri pyörittelee hintoja ja ravintoarvoja annokselle sitä mukaa, kun kävijä säätää niitä kaupasta mieleisekseen.
Verkkokaupan moottorina toimivaa WooCommercea päästiin räätälöityjen toimintojen myötä puukottamaan aika rankasti palvelemaan Fitterin toimintamallia. Lopputulosta voisi kuvailla onnistuneeksi.
Yrityksen toiminta on lähtenyt verkkosivujen julkaisun jälkeen vahvasti liikkeelle ja tilauksia on tullut mukavasti.
“Haastava ja tarkkaan räätälöity nettisivuprojekti vedettiin mallikkaasti maaliin aikataulussa. Fitterin monimutkaisen verkkokaupan luominen onnistui hyvin. Pieniä lisätöitä teetettiin varmaan päivittäin sitä mukaa, kun projekti eteni ja tiesimme mitä todella tarvitsimme. Sivututka hoiti nämä kaikki todella nopealla vasteajalla. Brändityö tehtiin kanssa Sivututkalla ja siitä tuli loistava ja katu-uskottava. Varsinkin alkupään Core-harjoitus jäi mieleen ja loi pohjan kaikelle viestinnällemme ja näkyvyydellemme ulospäin.”
– Lauri Rauhala, CEO Fitter Oy
Tekijä: Sivututka Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Volter valmistaa puuhakevoimaloita, jotka mahdollistavat oman ekologisen sähkön- ja lämmöntuotannon. Yritys on maailman johtavia puunkaasutusteknologian kehittäjiä, joten tästä yrityksestä ei osaamista tai innovaatioita puutu!
Volterin vanhat valmisteeman päälle rakennetut verkkosivut todettiin liian kankeiksi ja vaikeakäyttöiseksi. Tarvittiin raikkautta, nopeutta ja yksinkertaisuutta. Sivusto haluttiin laittaa tehokkaammin töihin hankkimaan lisää liidejä potentiaalisilta asiakkailta. Sisältömarkkinointiin kaivattiin työkaluja.
Saimme Sivututkalla tehtäväksi sivuston ulkoasun ja rakenteen suunnittelun sekä teknisen toteutuksen. Iso osa brändi-ilmeestä sekä teksti- ja kuvasisällöstä on Volterin itsensä ja Zeeland Familyn käsialaa.
Meidänlaiselle pienelle digitoimistolle tällaiset isommat projektit ja asiakkaat ovat aina erityisen hyviä näytön paikkoja ja mukavia haasteita. Siispä työn kimppuun hyökättiin työtunteja säästelemättä.
Volterin tuotteen yksi kilpailuvalteista on sen kaunis ja suomalaisen minimalistinen design. Sama fiilis täytyi näkyä ja toistua myös verkossa.
Sivustoa hallitsevat lyhyet ja nopeasti luettavat tekstiosiot, joilla tuodaan yrityksen viesti ja sanoma esille. Valikkoa ja navigointia yksinkertaistettiin viemällä vähäpätöisempi sisältö burgerivalikon taakse infoähkyn välttämiseksi. Kävijää rohkaistaan ottamaan yhteyttä sitä tyrkyttämättä.
Sivusto sisältää melko monipuolista sisältöä tuotesivuista asiakastarinoihin. Sisällön hallinnointi räätälöitiin ACF-kenttiä ja Custom Post Type -sisältötyyppejä käyttämällä.
Volterin uusi sivusto heijastaa yrityksen arvoja ja luonnetta. Käsityönä räätälöidyt ja ajatuksen kanssa suunnitellut verkkosivut toimivat nyt yrityksen markkinoinnin kulmakivenä.
“Projekti oli pitkä ja varmasti meidän muuttuvat speksit koetteli hermoja, silti kommunikointi Sivututkan kanssa sujui aina todella positiivisessa hengessä. Sivututka kuunteli erittäin hyvin meidän visiota ja toiveita sivuston suhteen ja loi omalla osaamisellaan sivuille toimivan, modernin ja raikkaan ulkoasun. Lopputulos ylitti odotuksemme kirkkaasti!”
– Minna Kupulisoja, Volter
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.