Artikkelit
Valu Digital liittyi kahden miljoonan kerhoon

Viimeisin julkaistu referenssiprojekti: Nuorten Lääkärien Yhdistys (2 vuotta sitten)
Vierityspalkissa kirjoitettua: Katsaus Drupal-toimistojen markkinaan vuonna 2019, Suomen kannattavimmat digitoimistot (2018), Intohimoisimmat Drupal-toimistot Suomessa (2016), Drupal-toimistot Suomessa 2015
Tältä sivulta löydät Druidin referenssejä vuosilta 2015-2018. Referenssit on julkaistu Vierityspalkin Julkaisut-palstalla, joka listaa uusia kotimaisia web-palveluita ja digikanava-projekteja.
Ota yhteyttä: / / druid.fi
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
NLY:n sivusto oli jäänyt lepsun ylläpidon ja myöhästyneiden päivitysten vuoksi Drupalgeddonin jalkoihin. Tietomurrosta ei ollut jälkiä, mutta hyvien käytäntöjen mukaisesti verkkopalvelu kaipasi kipeästi terveystarkastusta. Lisäksi haluttiin varmistaa, että vastaavaa ei enää tapahtuisi.
Teimme NLY:n sivuille perusteellisen tietoturva-auditoinnin, jossa saatiin varmuus siihen, etteivät hakkerit olleet päässeet kopeloimaan verkkosivua. Auditoinnissa tarkistettiin yleiset ohjelmistokehitys- ja tietoturvakäytännöt sekä todettiin varmuuskopioinnin toimimattomuus. Osana projektia sivusto siirrettiin Druidin ylläpitotiimin vastuulle.
Auditoinnin tulokset koottiin asiakkaalle toimitettuun laajaan raporttiin. Kehitystarpeista koottiin erillinen lista, jonka perusteella ylläpitotiimi alkoi korjata sivustoa. Yhteistyö on jatkunut auditoinnin jälkeen aktiivisena pienkehityksenä ja ylläpitona.
Vaikka auditoinnin päätarve oli mahdollisen tietoturvamurron paljastaminen, toteutettiin se laajempana kokonaisuutena, jossa otettiin kantaa muun muassa
– versionhallintakäytäntöihin ja koodin säilytykseen
– varmuuskopioihin
– Drupalin ja sen moduulien päivitystarpeisiin
– sivuston asetuksiin, virheilmoitusten näyttämiseen ja lokitiedostojen keräämiseen
– passivoituneisiin käyttäjiin ja käyttäjäoikeuksiin
– räätälöityjen moduulien ja teemojen laatuun.
Loppuraportin analyysiosuuden lisäksi koostimme päivitystarpeet kriittisyyden mukaan jaoteltuun listaan.
Seuraavaksi siirsimme palvelun Druidin ylläpitoon. Perusylläpidon lisäksi sovittiin kuukausittaisesta työvarauksesta, jonka puitteissa sivustolle lisättäisiin uutta jäsenistöä palvelevaa toiminnallisuutta ja tehtäisiin pieniä korjauksia.
Ylläpidossa toteutettiin bugikorjausten ohella mm. sähköinen kulukorvauslomake, jäsenalueen tietopankki ja ehdokasgalleria liiton vaaleja varten.
“Druidin kanssa on ollut mukava ja helppo tehdä yhteistyötä. Ylläpitopalvelu on toiminut parhaalla mahdollisella tavalla, eli julkaisijoille ja sivustolla kävijöille huomaamattomasti. Auditoinnin tulokset käytiin kanssamme perusteellisesti läpi, ja meille jäi hyvä ymmärrys sivun tilasta ja sinne tehtävistä korjauksista. Kehitysprojektit ovat pysyneet aikataulussa ja arvioiduissa tuntimäärissä, nämä ovat asioita, joita ei suinkaan pidä vähätellä. Olemme olleet erityisen tyytyväisiä tiiviiseen yhteydenpitoon ja kehitysideoidemme läpikäymiseen, sparraamiseen ja mahdollisten ongelmakohtien esilletuomiseen palavereissa.” – Marika Poutiainen, Kehityspäällikkö / NLY
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Imatra on Etelä-Karjalan maakunnassa sijaitseva kaupunki, joka tarjoaa laadukkaan ympäristön turvallisuutensa, luonnonläheisyytensä ja sopivan kokonsa ansiosta. Asumisen laatua nostavat sekä laadukkaat ja helposti saavutettavat peruspalvelut että toimivat lähipalveluverkostot. Kaupunki hyötyy suuresti matkailusta, Imatran tax-free-myynti onkin kolmanneksi suurin Suomen kaupungeista. Monet turistit jäävät myös kaupunkiin yöksi, mikä näkyy maan keskiarvoa suurempana hotellien käyttöasteena.
Verkkopalvelu-uudistuksessa nostettiin ensisijaiseksi kriteeriksi selkeys käyttäjän näkökulmasta: kuntalaisten on pystyttävä hahmottamaan tarjolla olevat palvelut ja löytämään etsimänsä tiedot oman tiedontarpeensa mukaisesti. Matkailijoille on tarjottava oleellinen sisältö myös venäjänkielisenä.
Verkkopalveluiden uudistamisessa lähtökohtana oli suunnitella sisältöjen rakenne, navigaatiomalli, käyttöliittymäratkaisut, esitystavat ja ylläpitotyökalut paremmin sivuston ylläpitäjien ja käyttäjien tarpeita ja mobiilikäyttöä vastaaviksi. Luonnollisesti ratkaisun odotettiin tuovan myös kustannussäästöjä ketterämmän kehitystyön, sisällön ylläpidon, lisenssikustannusten ja käyttöpalveluiden myötä.
Palveluiden pohjana käytettiin Turun kaupungin julkaisemaa, kuntien avointa verkkopalvelualustaa, KADAa, joka on avoimen lähdekoodin ratkaisu kuntien ja kaupunkien verkkopalveluiden pohjaksi. KADA pohjautuu Turku.fi-verkkopalvelun lähdekoodiin ja on toteutettu Drupal 7:lla.
Verkkopalvelu-uudistuksen lisäksi projektissa toteutettiin Imatran kaupungille myös uusi graafinen ilme, sekä kaupungin sisäinen intra. Koulutimme kaupungin henkilöstöstä myös kymmenen sisällönsyöttäjää ja loimme selkeät materiaalit palvelun tulevien ylläpitäjien perehdyttämistä varten.
Uudistetun verkkopalvelun ansiosta sisältöjen tuottaminen ja julkaiseminen ei vaadi ylläpitäjiltä jatkuvaa manuaalista päivitystyötä, vaan sisältöä voidaan helposti tuoda esimerkiksi sosiaalisesta mediasta ja tarvittaessa sisällön rakennemuokkaus sujuu vaivattomasti. Myös teknisen ylläpidon parantunut vakaus auttaa osaltaaan tuomaan toivottuja kustannussäästöjä. Hallitun ja yhtenäisen ulkoasun ansiosta käyttökokemus on selkeä ja johdonmukainen kaikilla päätelaitteilla, mukaanlukien näkövammaisten käyttämät ruudunlukuohjelmat, näppäinkomennot ja tekstipohjaiset selaimet.
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Kuusamossa sijaitseva Ruka on yksi Suomen suosituimmista hiihtokeskuksista, jonka korkeatasoiset harjoittelu- ja kilpailupaikat sekä muut aktiviteetit ovat saaneet myös maailmanlaajuista tunnustusta. Rukan verkkokauppa oli hiljattain uudistettu Drupal 8 ja Commerce -alustalle, mutta palvelussa oli parannettavaa. Eri kassajärjestelmät eivät esimerkiksi keskustelleet keskenään, pienimpiinkin muutoksiin tarvittiin koodaria eikä mobiilikäyttäjien käyttökokemus vastannut toivottua tasoa. Ketterämmän toimintamallin saavuttamiseksi ja hyväksi havaitun verkkokaupan jatkokehittämiseen haluttiin hyvä kumppani, joka kykenisi myös kehittämään verkkopalvelun visuaalista ilmettä.
Yksi verkkokaupan täydellisen uudistamisen suurimmista haasteista oli saada Drupal integroitua hissilippukaupan kanssa. Integraation ansiosta ei ostettujen lippujen tietoja enää tarvitse syöttää kahteen eri järjestelmään, vaan tiedot menevät kassoille ja hiihtohissien porteille. Jatkossa tulemme yhdistämään samaan järjestelmään myös muita palveluja useasta domainista, sekä tuomaan verkkokauppaan mahdollisuuden yhdistellä aiempaa monipuolisemmin eri palveluntarjoajien tuotteita, esimerkiksi majoitus + hissilipu + välinevuokraus -tarjouspaketiksi.
Jatkokehityksen sujuvoittamiseksi koulutimme myös asiakkaan tuoteomistajan Scrum-osaajaksi.
Uudistunut verkkopalvelu palvelee käyttäjiä huomattavasti aiempaa paremmin ja on huomattavasti helpompi ylläpitää. Kausikortit, lahjakortit, yritysten kausikortit, vuokravälineet ja bussikuljetukset löytyvät nyt kaikki samasta verkkokaupasta. Parannettujen hakumahdollisuuksien avulla käyttäjä voi myös etsiä esimerkiksi majoitusvaihtoehtoja aiempaa monipuolisemmilla hakukriteereillä. Paraantuneen käytettävyyden ansiosta mobiilisti tapahtuvien ostojen määrä kasvoi noin 30 %. Kokonaismyynti verkossa kasvoi 12% edelliseen kauteen verrattuna.
Kuusamossa sijaitseva Rukan talviurheilukeskus on monipuolinen vapaa-ajanviettokeskus, joka tarjoaa lukemattomia erilaisia aktiviteetteja ja oheispalveluja. Palvelutarjonnan monipuolisuus hyödyttää tietenkin alueella vierailevaa matkailijaa, mutta samalla se asettaa suuria haasteita sivuston päivitettävyydelle ja verkkokaupan toiminnallisuudelle.
Drupal ja Drupal Commerce olivat Rukalle tuttuja ja hyväksi todettuja alustoja jo aikaisemman verkkosivu-uudistuksen myötä. Verkkokaupan käytettävyydessä ja päivitettävyydessä havaittujen puutteiden lisäksi myös Drupal 7 kaipasi päivitystä uudempaan versioon. Druid valittiin kumpaniksi paitsi akuutteihin uudistuksiin, myös palvelun jatkuvaan kehitykseen.
Rukan verkkokaupan uudistaminen aloitettiin maaliskuussa 2017 ja ensimmäiset uudistukset julkaistiin seuraavana syksynä. Teknisten uudistusten ja rajapintaintegraatioiden lisäksi myös sivuston visuaalista ilmettä päivitettiin projektin yhteydessä. Koko projekti toteutettiin alusta loppuun Scrum-toimintaperiaatteiden mukaisesti ja tiimin kokoonpanoa vaihdettiin projektin aikana joustavasti tarpeiden mukaan.
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
Visma tarjoaa kattavia sähköisen allekirjoituksen palveluita, jonka avulla dokumenttien allekirjoitusprosessin voi hoitaa täysin sähköisesti. Visman asiakkaat kaipasivat verkkoasiointiin mahdollisuutta rakentaa ja lähettää omia tarpeitaan vastaavia, sähköisesti allekirjoitettuja lomakkeita.
Toteutimme Vismalle lomaketyökalun, jolla heidän asiakkaansa pystyvät itse rakentamaan sähköisesti allekirjoitettavia lomakkeita. Palvelu integroitiin Visma Sign -palveluun ja täytetyt lomakkeet näkyvät kunkin asiakkaan portaalissa ja tieto uusista allekirjoituksista lähetetään asiakkaalle sähköpostitse. Asiakasyritys voi myös halutessaan integroida valmiin lomakkeen osaksi omaa verkkosivuaan.
Palvelu on julkaisunsa jälkeen herättänyt runsaasti kiinnostusta ja julkaisusta helmikuun puoleenväliin allekirjoitettiin jo noin 5000 lomaketta. Asiakaspalaute on ollut yksinomaan positiivista.
Visma Sign Forms -palvelun toteutus aloitettiin lokakuussa 2018 ja sen ensimmäinen versio julkaistiin seuraavan vuoden tammikuun lopussa neljän kuukauden suunnittelu- ja kehitystyön jälkeen.
Sähköisesti allekirjoitettavalla lomakkeella voi toteuttaa esimerkiksi valtakirjan tai GDPR:n vaatiman rekisteritietojen tarkistuspyynnön- tai korjausvaatimuksen. Näin tiedetään, että lomakkeen lähettäjä on se, joka väittää olevansa.
Lomakkeen voi tehdä itse alusta asti, tai käyttää palvelussa valmiina olevia lomakepohjia. Rakentaminen tapahtuu raahaamalla kentät ja väliotsikot haluamaansa järjestykseen ja määrittämällä mitkä kentät ovat pakollisia.
Teknisenä toteutuksena on React-pohjainen käyttöliittymä ja PHP:llä rakennettu, Visma Sign -palvelun kanssa keskusteleva taustajärjestelmä.
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu
Suunnittelimme ja rakensimme Aavalle yleiskäyttöisen rajapintatyökalun sekä palvelun, jonka avulla sovellusten käyttäjät pystytään autentikoimaan. Silex-teknologialla toteutettu rajapinta yhdistää Aavan potilastietojärjestelmän asiakkaiden käyttämiin palveluihin ja se on rakennettu niin, että palvelusovellukset ovat helposti siirrettävissä minkä tahansa taustajärjestelmän päälle. Rajapinnan avulla Aavan asiakkaille voidaan tarjota saumaton verkkopalvelukokemus ja palveluiden ylläpito helpottuu.
Ensimmäisenä rajapintaa hyödyntävänä sovelluksena rakensimme uuden Terveytesi-palvelun. Palvelussa Aavan asiakas pystyy helposti hakemaan tietoja terveydestään, kuten esimerkiksi tulevat ja menneet ajanvaraukset eri lääkäreille, avoimet lähetteet sekä laboratorio- ja kuvantamistulokset. Toteutimme palvelun React-teknologialla.
Yhdessä asettamamme tavoitteet saavutettiin. Terveytesi-palvelu on otettu Aavan asiakkaiden keskuudessa hyvin vastaan: ensimmäisen neljän kuukauden aikana kävijämäärä on yli seitsenkertaistunut, ja päivittäisten kirjautumisten määrä kasvanut 11 %. Luomamme rajapintatyökalu mahdollistaa käyttökokemukseltaan yhtenäisten verkkopalveluiden toteuttamisen jatkossa.
Projektiin meni suunnittelu- ja toteutustyön osalta noin kaksi kuukautta. Aavan sisäisen testauksen jälkeen teimme vielä Terveytesi-palveluun tarvittavat muutokset ja se julkaistiin touko-kesäkuun vaihteessa 2017.
>> Palvelun esittely ja kirjautuminen asiakkaille (vaatii tunnukset)
>> Case-kuvaus Druidin sivustolla
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Weecos tarjoaa yrityksille verkkokauppa-alustan laadukkaiden ja kestävää kehitystä tukevien tuotteiden myymiselle. Weecosin monikauppiasjärjestelmä yhdistää monta kauppaa yhdeksi kauppapaikaksi. Kauppiaat vastaavat itse oman Weecos-kauppansa tiedoista sekä tuotteiden myynnistä ja toimituksesta.
Asiakkaalle Weecos näkyy yhtenä verkkokauppana, jossa kauppiaiden tuotteita voi selata kategorioittain tai etsimällä keskitetyllä haulla. Lisäksi voidaan tutkia kauppiaiden omia Weecos-kauppoja ja niistä löytyviä tietoja palvelun sisällä. Sekä kauppiaat että asiakkaat voivat luoda palveluun oman profiilinsa ja olla keskenään vuorovaikutuksessa.
Alustan ylläpito oli ongelmallista, koska sen koodipohjassa oli runsaasti omaa koodia ja valmiisiin Drupal-moduuleihin tehtyjä muutoksia, mikä esti tietoturvapäivitysten tekemisen ja alustan jatkokehityksen. Saadakseen alustan ylläpidon raiteilleen Weecos kääntyi Druidin puoleen. Yhteistyömme alkoi maaliskuussa 2016 verkkokauppa-alustan auditoinnilla ja perehdytyksellä ketterään kehitykseen.
Auditoinnin paljastamat ylläpidon haasteet ja puutteet on pyritty korjaamaan vähentämällä oman, räätälöidyn koodin määrää ja lisäämällä Drupal-yhteisön ylläpitämiä ja katselmoimia valmiita moduuleita, joiden koodia tarkastelevat paljon useammat ihmiset, kuin sisäisesti kehitettyä koodia. Moduulien tietoturvapäivitykset ja uusien moduulien käyttöönotto on sovitettava yhteen räätälöidyn koodin kanssa, mikä tuo työhön omat haasteensa.
Alustalle uutena ominaisuutena tuomamme alennuskupongit oli vaativa toteuttaa Weecosin monikauppiasjärjestelmän vuoksi. Järjestelmä edellyttää, että ostoskorissa on pystyttävä käsittelemään kauppiaskohtaiset alennukset. Myös maksurajapinnan on luonnollisesti toimittava niin, että maksut tilittyvät oikeille kauppiaille.
Olemme tehneet töitä myös esimerkiksi eri tuotteiden kieliversioiden parissa bugikorjausten ja uuden toiminnallisuuden luonnin muodossa.
Tekemämme parannukset ja uudet toiminnallisuudet on otettu ilolla vastaan. Verkkokauppa-alustan päivitykset sujuvat nyt helpommin ja tietoturva on kunnossa. Weecosin kauppiaiden on nyt myös mahdollista tarjota asiakkailleen alennuskuponkeja. Yhteistyömme jatkuu edelleen aktiivisena pienkehityksenä ja ylläpitona.
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Shell HelmiSimpukka -ketju tarjoaa tiellä liikkujille kattavat palvelut ja hyvää ruokaa ympäri Suomen. Yhteensä 50 Shell HelmiSimpukkaa sijaitsevat Shell- ja St1-huoltoasemien yhteydessä.
Sivustouudistuksen tarkoituksena oli parantaa palveluiden löydettävyyttä tien päällä oltaessa. Tavoitteita olivat mm. parempi mobiilikäytettävyys, sisällön selkeyttäminen ja helposti käytettävä asemahaku, jolla asiakkaat löytävät nopeasti tarvitsemansa palvelut. Verkkosivuston ylläpitäjät kaipasivat modernimpaa työkalua, kustannustehokasta jatkokehitystä ja helppoa sisällönhallintaa.
Druid vastasi verkkopalvelun teknisestä toteutuksesta Drupal 8 -järjestelmällä.
Rakensimme sivustolle asemahaun, jolla asiakas voi etsiä asemia oman sijaintinsa ja kaipaamiensa palveluiden perusteella. Asemahaku rakennettiin yhdistämällä Drupalissa hallittava asematieto Google Mapsiin. Karttaintegraation avulla käyttäjä voi hakea reitin tai navigoida suoraan valitulle asemalle.
Etusivulle toteuttamamme sosiaalisen median syöte on räätälöity Shell HelmiSimpukkaa varten. Komponentti hakee päivitykset Drupaliin kytketyistä sosiaalisen median tileistä.
Ajantasaiset viikoittaiset lounaslistat haetaan Restelille aiemmin toteuttamastamme lounaslistojen hallintatyökalusta.
Uudistunut verkkopalvelu on responsiivinen, nopea ja vaivaton käyttää. Se palvelee tiellä liikkujia huomattavasti entistä sivustoa paremmin. Lähin liikenneasema löytyy muutamalla klikkauksella ja mobiilikäyttäjä voi käynnistää navigoinnin helposti suoraan aseman omalta sivulta.
Projekti aloitettiin kesän 2016 alussa ja saatiin päätökseen lokakuussa. Projekti toteutettiin yhteistyössä Shell HelmiSimpukan mainostoimiston Mediakolmion kanssa, joka vastasi verkkopalvelun sisältösuunnitelmasta ja ulkoasun toteutuksesta.
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Myllyn Paras on Suomen markkinajohtaja pakastetaikinoissa ja pastatuotteissa, hiutaleissa ja jauhoissa markkinakakkonen. Yritys halusi uudistaa verkkopalvelunsa, sillä vanha järjestelmä ei enää taipunut uusiin tarpeisiin eivätkä sivustolla kävijät löytäneet runsaiden sisältöjen pariin. Tavoitteena oli luoda helppokäyttöinen ruokasivusto, joka tavoittaa puolet suomalaisista. Myös Myllyn Paras Reseptiklubin jäsenmäärää haluttiin kasvattaa.
Toteutimme Myllyn Parhaalle sekä kuluttaja- että HoReCa-myynnin verkkopalvelun, uuden myllynparas.fi:n. Loimme sivustolle uuden sisältösuunnitelman mukaisen rakenteen keskittyen reseptien löydettävyyteen. Toimme sivustolle uutena blogiosion ja uudistimme merkittävästi sivuston teknistä rakennetta. Rakensimme reseptisivustolle kattavan hakutoiminnon ja uudistimme visuaalisen ilmeen.
Osana projektia kehitimme myös työkalun, jolla kokooma-, teema- ja kampanjasivuja voi luoda helposti.
Uudistusprojekti aloitettiin elokuussa 2015. Vanhan verkkosivuston aineiston siirto uuteen Drupal-pohjaiseen verkkosivustoon oli haastava ja vaati paljon paitsi suunnittelua myös resursseja toteutusvaiheessa.
Julkaisimme uuden verkkosivuston beta-version valikoidulle asiakasryhmälle loppuvuodesta 2015. Keräsimme heiltä palautetta ja mittasimme sivuston toimivuutta. Palautteen ja mittausten pohjalta teimme sivustoon parannuksia ennen lopullista julkaisua tammikuun 2016 lopussa.
Uusi markkinointivetoinen verkkopalvelu valloittaa kuluttajien sydämet laajalla reseptivalikoimalla ja niihin liittyvällä sisällöllä. Kuluttajapuolen tärkein ominaisuus on kattava hakutoiminto, jolla reseptit ja tuotteet löytyvät helposti. Uudistus on otettu hienosti vastaan ja palaute on ollut positiivista. Tavoitteena ollut sivustolla vietetyn ajan pidentäminen toteutuu myös hyvin.
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Restel on Suomen suurin hotelli- ja ravintola-alan toimija, jolla on Suomessa 47 hotellia ja yli 230 ravintolaa. Restel halusi yhdistää irtonaisia verkkosivustojaan ja muodostaa niistä täysin uuden palvelukokonaisuuden. Vanhat sivustot olivat käyttökokemukseltaan erittäin vanhentuneita ja ne työllistivät ylläpitäjiä tarpeettoman paljon. Druid valittiin toteuttamaan kokonaisvaltainen sivustouudistus.
Rakensimme Restelin tarpeiden mukaisesti uuden Restel.fi -palvelukokonaisuuden Drupal 8 -pohjaisen alustan päälle ja toteutimme tekniset integraatiot Saima HR -järjestelmään sekä Jasmine WebSuite -hotellivarausjärjestelmään. Osana projektia kehitimme Restelille lounaslistatyökalun ja Lunch API:n, jolla kaikkien lounasta tarjoilevien ravintoloiden lounastiedot pystytään tarjoamaan kenelle tahansa tietoa haluavalle. Myös sivuston ulkoasu on suurimmaksi osaksi meidän käsialaamme.
Uusi, mobiiliystävällinen Restel.fi-sivusto on huomattavasti entistä helppokäyttöisempi ja palvelee kuluttajia paremmin: yksinkertaistettu sisältörakenne sekä integraatiot takaavat varausten tekemisen helppouden ja sisällön löydettävyyden käytössä olevasta laitteesta riippumatta. Ylläpito hoituu näppärästi vähäisellä manuaalisella työllä. Sivusto on myös helposti jatkokehitettävissä, sillä uusien ominaisuuksien lisääminen on tehty helpoksi.
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto
Nelonen Median Ruutu on Suomen suosituimpia netti-tv -palveluita. Druid on ollut mukana Ruudun kehityksessä lähes toimintamme käynnistämisestä asti. Olemme näiden vuosien aikana onnistuneet tavoitteessamme ja osaltamme edesauttaneet Ruutua säilyttämään kärkipaikkansa modernina ja helppokäyttöisenä kotien internet-viihdekeskuksena.
Druidin rooli Drupal 7 -pohjaisessa Ruudussa on ollut pääosin käyttöliittymiä ja käyttökokemusta parantavien toimintojen kehittämisessä. Olemme olleet mukana rakentamassa mm. tilaukset vastaanottavaa Commerce-verkkokauppaa ja usean Nelosen kuluttajapalvelun käyttämää Drupal 8 -pohjaista sisällöntuotantojärjestelmää. Olemme myös toteuttaneet Nelosen ohjelmaoppaan.
Loistavat sisällöt ja luotettava tekninen alusta ovat siivittäneet Sanoma Media Finlandin Ruudun Suomen suurimmaksi videoverkostoksi, joka tavoittaa kuukausittain 2,7 miljoonaa suomalaista. Web-kanava on televisiota monipuolisempi kanava sekä katsojalle että mainostajalle.
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
TEK on Suomen suurin diplomi-insinöörien ja arkkitehtien järjestö, jonka verkkosivuilla on tärkeä rooli jäsenhankinnassa ja nykyisten jäsenten palvelemisessa. Käyttökokemukseltaan vanhentunut sivusto ei kuitenkaan palvellut parhaalla mahdollisella tavalla ja Druid valittiin uudistamaan palvelun tekninen toteutus.
Rakensimme uuden raikkaan ja mobiiliystävällisen TEK.fi palvelun Drupal 7:lla. Tekniset integraatiot kertakirjaus- (SSO), lehtitilaus- ja Alfresco-dokumentinhallintarjestelmään helpottavat sekä ylläpitäjien- että jäsenten työtä. Sisältö linkitettiin TEK:in asiantuntijoihin, jolloin aihealueesta vastaava asiantuntija on helposti tavoitettavissa yhdellä napinpainalluksella.
Osana projektia Druid toteutti TEK:ille palkkatilastoja havainnollistavan palkkanosturisovelluksen.
Uusi verkkosivusto nostaa TEK:in edukseen esiin ammattijärjestöjen massasta. Sivuston beta-vaiheessa toteutettu integroitu tyytyväisyyskysely vahvisti projektin onnistumisen. Sisältö on helpommin löydettävissä ja sekä ylläpitäjien että jäsenten käyttökokemus on parantunut merkittävästi.
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Helsingin yliopiston verkkosivusto oli vuosien saatossa jäänyt auttamattomasti jälkeen tekniikan kehityksestä. Yksittäisten html-dokumenttien päivitys tapahtui käsitöinä, vaikka tarjolla oli pitkään ollut kehittyneitä sisällönhallintajärjestelmiä. Sisällöntuottajat olivat tyytymättömiä eikä tarjontaa tai mobiilitukea voitu parantaa.
Uudistimme helsinki.fi -osoitteessa sijaitsevat Helsingin yliopiston konsernisivut ja koulutushaun, sekä rakensimme yliopiston ympäristöön mukautetun yleiskäyttöisen verkkopalvelualustan. Valmensimme yliopistolaisia myös Lean Startupin ajattelutavassa.
Tuloksia julkaistiin ketterästi jo projektin aikana: ensimmäinen pilotti rakennettiin 4 kuukaudessa, ajankohtaissivu julkaistiin yhdeksännellä kuukaudella ja konsernisivujen tuotantoversio maaliskuussa 2015, eli 1,5 vuoden päästä projektin aloittamisesta.
Uudistettu ja mobiilituella varustettu sivusto valloitti opiskelijoiden ja sisällöntuottajien sydämet. Sisällönsyöttäjien käyttäjätutkimus antoi ylläpitokäyttöliittymälle arvosanan 4/5. Koulutussivuston loppukäyttäjätestissä palvelu koettiin selkeäksi sekä käyttäjien tarpeita vastaavaksi ja sai NPS arvosanaksi huikeat 83.
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
Turku halusi uudistaa kymmenen vuotta vanhat verkkopalvelunsa. Tavoitteina olivat monipuolinen verkkoviestintä, adaptiivinen mobiilituki ja helppokäyttöiset palvelut, joiden avulla asukas voi asioida kaupungin kanssa. Kaupungin kilpailutuksessa Druid valittiin yhdeksi kolmesta (Druid, Citrus, Wunderkraut Finland) DriveTurku-ohjelman puitesopimustoimittajasta jotka rakentaisivat kokonaisuuden yhdessä Turun kanssa.
Druid rakensi Turun verkkopalvelut monitoimittajamallilla. Puolessa vuodessa toteutettiin joustava Drupal-alusta, jonka avulla Turku pystyy itse rakentamaan ja julkaisemaan uusia responsiivisia teema- ja brändisivustoja muutamalla napin painalluksella ilman koodiriviäkään. Alusta tukee mobiilia ja mm. hyödyntää käyttäjän sijaintitietoa mahdollisuuksien mukaan.
Sivustot julkaistiin 1.7.2015. Julkaistaessa alustan päälle oli rakennettu suurinpiirtein 10 verkkotoimittajan toimesta noin 20 sivustoa, lisäksi sisällöntuottajia oli n. 150. Siirtymällä käyttämään Drupalia Turun kaupunki vapautti aiemmin lisenssikustannuksiin valuneet rahat palveluiden parantamiseen.
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa
Loppuvuodesta 2013 Lääkärikeskus Aavalla oli vastassaan digitaalinen haaste: kilpailijoiden tahkotessa asiakasaikoja verkossa, jäi Aavan ajanvarauksen osuus pyöreään 20% kaikista varatuista ajoista, joista puolet jäi vahvistamatta ajanvarausratkaisun toimimattomuuden takia.
Suunnittelimme ja toteutimme kaksivaiheisen uudistuksen. Ensiksi laitoimme kuntoon ajanvarausjärjestelmän asiakaspolut ja käyttöliittymän. Toisessa vaiheessa päivitimme Aava.fi-sivuston ulkoasun responsiiviseksi, uudistimme ulkoasun ja toteutimme sivuston Drupal 8:n päälle. Teknologiavalinta mahdollisti kokonaisuuden yksinkertaistamisen ja nopeutti kehitystyötä merkittävästi.
Tuloksena Aavan sähköisten ajanvarausten osuus kasvoi 20%:sta 35%:iin. Lisäksi verkkoajanvarausten kokonaismäärä kasvoi ensimmäisen vuoden aikana 15%. Parannusten ansiosta myös puhelinpalvelun yövuorosta voitiin luopua.
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
Suomen suurin vain logistiikka- ja tuotantokiinteistöjen omistamiseen, vuokraamiseen ja kehittämiseen erikoistunut kiinteistösijoitusyhtiö Certeum Oy perustettiin vuonna 2014. Yrityksen verkkopalveluiden tuli toimia kanavana yrityksen tunnettuuden kasvattamisessa ja tarjoaman esittelyssä.
Druid rakensi Certeumin verkkopalvelut julkaisukuntoon ketterästi kolmessa viikossa yhteistyössä Certeumin valitseman designtoimiston kanssa. Verkkosivut tuotettiin Drupalilla ja MVP-toteutuksen julkaisun jälkeen palvelua on kehitetty asiakkaan toiveiden mukaisesti.
Toimivan yhteistyön tuloksena sivut saatiin pystyyn ennätysajassa. Verkkopalvelun hakusuodattimien ansiosta vuokrattavien tilojen hakeminen on nopeaa. Vapaat tilat tulevat hyvin esille verkkopalvelussa ja palvelu toimii myös yritystiedon jakelukanavana.
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto
Yle on pitkään ollut yksi Suomen aktiivisimmista Drupalin käyttäjistä. Kun Ylen ruotsinkielinen yksikkö halusi vuonna 2011 lähteä uudistamaan internetjournalisminsa alustan ja prosessit, syntyi osana projektia yleinen Drupal-asennus, joka otettiin käyttöön myös suomenkielisellä puolella.
Ruotsinkielisen puolen SYND-alusta jakautui 2013 suomenkielisen puolen FYND:iksi ja molempien alustojen jakamiksi kompontenteiksi YDD (Yle Drupal Distro). Druid on ollut keväästä 2013 aktiivisesti mukana rakentamassa kaikkia kolmea sovellusta.
Druid on ollut yksi Ylen Drupal-luottokumppaneista ja olemme tehneet töitä niin suomen- kuin ruotsinkielisillekkin puolelle tiimikoon vaihdellessa asiakkaan kulloisenkin tarpeen mukaan.
Rakennetulle alustalle siirrettiin useita sekä suomen- että ruotsinkielisiä sivustoja mukaan lukien Yleisradion yhtiötietosivusto. Keskittämisellä Yle pystyi karsimaan ylläpidettävien järjestelmien määrää ja kehityksen painopiste voitiin keskittää yhteiseen alustaan. Drupaliin panostaminen on myös tuonut Ylen aktiiviseksi osaksi kansainvälistä yhteisöä.
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.