BBC:n dokumentti avaa Facebookin uutisvirran syntyä
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 13 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Facebook blokkasi uutiset Kanadassa ja pienet mediat kokivat kovimman iskun.
BBC:n dokumenttisarjan neljäs osa käsittelee ihmissuhteita verkossa ja erityisesti Facebookin roolia tässä yhteisöllisen internetin nousussa. Sarja päättyy pohdiskeluun siitä kuinka merkittävä muutosvoima internet on ollut viimeisen 20 vuoden aikana – ja kuinka massiiviset edellytykset sillä on tehdä maailmaan hyvää – jos sitä käytetään oikein. Sarjan viimeinen jakso* on katsottavissa Areenasta vielä parin viikon ajan.
Jaksossa tutkitaan erityisesti nuorten internet-käyttöä. Ihmetellään nettiriippuvuutta ja kerrataan Facebookin ensiaskeleita. Facebookin kohdalla erityisen mielenkiintoinen on tarina uutisvirran synnystä. Jaksossa kerrotaan kuinka uusi toiminnallisuus herätti massiivisen vastarinnan, mutta samanaikaisesti käyttäjät alkoivat käydä sivustolla ahkerammin. Suurin osa käyttäjistä ei siis pitänyt ajatuksesta, että omat tapahtumat välittyvät kaikille – mutta muiden tapahtumat kyllä kiinnostivat kovasti. Näinhän se on usein muissakin asioissa. Haluamme paljon asioita, mutta emme välttämättä sovella lainkaan samoja vaatimuksia itseemme kuin sovellamme muihin.
Toinen osuva esimerkki jaksossa liittyy kirjojen lukemiseen. Edes huippuyliopistojen nuoria opiskelijoita ei nykyisin kiinnosta kirjojen lukeminen. Tietoa haluttaisiin kuluttaa vain pienissä paloissa ja selailemalla kevyesti. Jokainen voi kuitenkin miettiä, että onko tällainen opiskelutapa sellainen jonka sallisimme esimerkiksi omalle lääkärillemme?
Jakso ei kuitenkaan päädy maalaamaan uhkakuvia. Itse asiassa päinvastoin. Jaksossa todetaan, että esimerkiksi nuorten tapa käyttää verkkoa ja hakea informaatiota on vain hieman erilainen kuin vanhempien sukupolvien. Vanhemmille sukupolville on tyypillisempää luottaa muutamaan tietolähteeseen kun taas nuoremmat sukupolvet tyypillisemmin soveltavat lähestymistapaa jossa asiaa tutkitaan useasta eri näkökulmasta eikä tyydytä ensimmäiseen löytyneeseen “totuuteen”.
Dokumentin lopuksi todetaan, että kaikesta ristiväännöstä huolimatta internet on osoittautunut mahtavaksi työkaluksi avoimuuden ja keskinäisen yhteisymmärryksen lisäämisessä – silloin kun kaikki sujuu hyvin. Taistelu suljettujen ovien ja avoimien ovien välillä käy kiivaana edelleen vuonna 2011 – eikä näytä laantumisen merkkejä.
Lisätietoa:
1 kommentti “BBC:n dokumentti avaa Facebookin uutisvirran syntyä”
Kommentointi on suljettu.
Sami Kallioinen
Kirjojen lukemattomuuteen oli varsin mielenkiintoinen selitys Nicholas Carrin kirjassa Pinnalliset – mitä internet tekee aivoillemme. Kirjojen lukeminen vaatii pitkäaikaista keskittymistä. Kirjapainotaito teki tähän oppimisesta laajemmin mahdollisen. Internet taas suosii lyhytkestoista ja teemasta toiseen poukkoilevaa lukemista, mikä näkyy myös aivojen hermoratojen muutoksena. Uusin tutkimustieto tuki tätä teoriaa. Muutos sinällään ei ole hyvä tai paha, mutta haastaa vahvasti mm. koulutusmallimme, kuten yllä opiskelijoiden kohdalla.
Oman kokemus jotenkin vahvistaa tätä teoriaa, sillä kirjojen lukeminen tuntuu koko ajan vaikeammalta. Keskittyneeseen lukutilaan pääseminen ei ole niin luontevaa kuin aikaisemmin ja lukuhetkien pituus on lyhentynyt. Tätä vastaan on ihan taisteltava.