Klarna tekee ostamisesta ja kiusaamisesta helppoa

Artikkeli

Vierityspalkin verkkokaupan alustat ja järjestelmät -artikkelisarjassa analysoidaan ja esitellään Suomessa keskeisiä työkaluja, palveluita ja järjestelmiä, joiden avulla verkkokauppiaat voivat kehittää kauppansa toimintaa.

Helsingin Sanomat kirjoittaa Klarnan ”ominaisuudesta”, jonka avulla on mahdollista tilata tavaraa helposti myös muiden nimissä, jos tietää tarpeeksi henkilötietoja. Tästä samasta aiheesta kirjoitettiin myös Vierityspalkissa viime vuoden puolella, kun Ylen selvitys kiinnitti samaan asiaan huomiota.

Klarna väittää nytkin Helsingin Sanomien jutussa, että toisten nimiin tilaaminen ei pitäisi olla mahdollista. Väitteet ovat kuitenkin aika omituisia, kun kyse on nimenomaan Klarnan ominaisuudesta, eli helposta tilaamisesta ilman vahvaa tunnistautumista.

”KLARNAN Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz sanoo HS:lle sähköpostitse välitetyssä lausunnossa, että tavaroiden tilaamisen pelkän henkilötunnuksen, prepaid-liittymän ja sähköpostiosoitteen avulla ei pitäisi olla mahdollista.

”Suhtaudumme tällaisiin tapauksiin hyvin vakavasti. Vaadimme vahvaa tunnistautumista aina, kun Klarnan turvallisuusjärjestelmä indikoi minkäänlaisia merkkejä mahdollisesta petoksesta ja aina kun maksutapahtuma suoritetaan. Raha ei siis koskaan lähde kuluttajalta ilman vahvaa tunnistautumista.””

Klarna tavallaan väittää, että on keksinyt jonkun salaisen tavan tunnistaa oikeat tilaukset petoksista, vaikka koko palvelun keskeinen ominaisuus on juuri se, että tilauksen yhteydessä ei tarvitse tehdä vahvaa tunnistautumista.

Käytännössä kyse on eräänlaisesta arvausleikistä, jossa Klarnan systeemi yrittää arvata, onko kyse petosyrityksestä, kiusanteosta vai oikeasta tilauksesta. Ilman vahvaa tunnistautumista, kyse on nimenomaan arvausleikistä, koska ihmisten henkilötiedot eivät todellakaan ole mitään erityisen vaikeasti hankittavia asioita. Osa kiusausyrityksistä ja petoksista menee näin väistämättä läpi, joten kyse on lähinnä siitä, mikä on hyväksyttävä ongelmaprosentti.

Klarna käykin parhaillaan hyvin kiinnostavaa julkista ”keskustelua” siitä, mikä on yhteiskunnan sietokyky tällaisia palveluita kohtaan, jotka selvästi toimivat harmaalla alueella. Klarnahan on ehdottomasti monen verkkokaupan kannalta todella hyödyllinen ja arvokas palvelu, koska se madaltaa ihmisten kynnystä ostaa verkosta tavaraa. Samalla se aiheuttaa tällä helppoudella pienelle osalle ihmisistä paljon vaikeuksia ja ongelmia.

Verkkokauppiaidenkin keskuudessa Klarna jakaa mielipiteitä, osa kokee sen tärkeäksi palveluksi – osa taas ei halua käyttää palvelua, joka tietoisesti toimii harmaalla alueella.

Klarnan kaltaista viivästettyä maksamista voi myös hyvin ajatella verkkomaksamisen tulevaisuutena, koska onhan se tavallaan outoa, että verkossa maksamme yleensä ennakkoon kaikki asiat. Kivijalkakauppojen puolella olemme tottuneet maksamaan vasta kun tuote on kourassa tai palvelu toimitettu. Näin Klarnan suosiota on helppo ymmärtää ja firman huikea valuaatiokin voi perustua johonkin.

Klarnaa voi siis samanaikaisesti pitää edistyksellisenä maksamisen mallina ja kyseenalaisena toimijana.

Ydinongelma on, että tilauksen yhteydessä ei Klarna vaadi vahvaa tunnistautumista ja tämä altistaa kiusaamiselle ja petoksille. Itse perustuote, maksaminen vasta tuotteen saavuttua, on hyvin hyödyllinen ja järkevä asia.

Lue lisää: Verkkokaupan alustat ja järjestelmät – kaikki artikkelit Vierityspalkissa

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

2 kommenttia on “Klarna tekee ostamisesta ja kiusaamisesta helppoa”

  1. Joonas Iivonen

    Eihän tuo tilausmyynti laskulla nyt mitenkään maailmaa järisyttävän uutta ole. Sehän oli vallan oletus ennen webbiä, kun postimyyntitilaukset soitettiin kauppiaalle tai lähetettiin jollain paperilapulla. Tilaus tuli kotiin laskun kanssa tai sitten noudettiin postiennakolla postista.

  2. Täysin totta! Jotenkin siitä on vaan siirrytty pois, ja nyt sitten Klarna on tavallaan keksinyt sen uudestaan, ja tehnyt miljardibisneksen :)

    Bisneksen ydin on tietysti Klarnalla se rahoituskuvio, eli verkkokaupat saa rahansa samantien, asiakas maksaa viiveellä. Arvostus perustunee myös isolti siihen, että tämä malli nähdään haastajana perinteisille luottokorteille, joissa Visa ja Mastercard on päässeet isoon asemaan, ja etenkin Visa on ryhtynyt käyttämään sitä asemaansa myös hyväkseen.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun