Klarna tekee ostamisesta ja kiusaamisesta helppoa
Vierityspalkin verkkokaupan alustat ja järjestelmät -artikkelisarjassa analysoidaan ja esitellään Suomessa keskeisiä työkaluja, palveluita ja järjestelmiä, joiden avulla verkkokauppiaat voivat kehittää kauppansa toimintaa.
Helsingin Sanomat kirjoittaa Klarnan ”ominaisuudesta”, jonka avulla on mahdollista tilata tavaraa helposti myös muiden nimissä, jos tietää tarpeeksi henkilötietoja. Tästä samasta aiheesta kirjoitettiin myös Vierityspalkissa viime vuoden puolella, kun Ylen selvitys kiinnitti samaan asiaan huomiota.
Klarna väittää nytkin Helsingin Sanomien jutussa, että toisten nimiin tilaaminen ei pitäisi olla mahdollista. Väitteet ovat kuitenkin aika omituisia, kun kyse on nimenomaan Klarnan ominaisuudesta, eli helposta tilaamisesta ilman vahvaa tunnistautumista.
”KLARNAN Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz sanoo HS:lle sähköpostitse välitetyssä lausunnossa, että tavaroiden tilaamisen pelkän henkilötunnuksen, prepaid-liittymän ja sähköpostiosoitteen avulla ei pitäisi olla mahdollista.
”Suhtaudumme tällaisiin tapauksiin hyvin vakavasti. Vaadimme vahvaa tunnistautumista aina, kun Klarnan turvallisuusjärjestelmä indikoi minkäänlaisia merkkejä mahdollisesta petoksesta ja aina kun maksutapahtuma suoritetaan. Raha ei siis koskaan lähde kuluttajalta ilman vahvaa tunnistautumista.””
Klarna tavallaan väittää, että on keksinyt jonkun salaisen tavan tunnistaa oikeat tilaukset petoksista, vaikka koko palvelun keskeinen ominaisuus on juuri se, että tilauksen yhteydessä ei tarvitse tehdä vahvaa tunnistautumista.
Käytännössä kyse on eräänlaisesta arvausleikistä, jossa Klarnan systeemi yrittää arvata, onko kyse petosyrityksestä, kiusanteosta vai oikeasta tilauksesta. Ilman vahvaa tunnistautumista, kyse on nimenomaan arvausleikistä, koska ihmisten henkilötiedot eivät todellakaan ole mitään erityisen vaikeasti hankittavia asioita. Osa kiusausyrityksistä ja petoksista menee näin väistämättä läpi, joten kyse on lähinnä siitä, mikä on hyväksyttävä ongelmaprosentti.
Klarna käykin parhaillaan hyvin kiinnostavaa julkista ”keskustelua” siitä, mikä on yhteiskunnan sietokyky tällaisia palveluita kohtaan, jotka selvästi toimivat harmaalla alueella. Klarnahan on ehdottomasti monen verkkokaupan kannalta todella hyödyllinen ja arvokas palvelu, koska se madaltaa ihmisten kynnystä ostaa verkosta tavaraa. Samalla se aiheuttaa tällä helppoudella pienelle osalle ihmisistä paljon vaikeuksia ja ongelmia.
Verkkokauppiaidenkin keskuudessa Klarna jakaa mielipiteitä, osa kokee sen tärkeäksi palveluksi – osa taas ei halua käyttää palvelua, joka tietoisesti toimii harmaalla alueella.
Klarnan kaltaista viivästettyä maksamista voi myös hyvin ajatella verkkomaksamisen tulevaisuutena, koska onhan se tavallaan outoa, että verkossa maksamme yleensä ennakkoon kaikki asiat. Kivijalkakauppojen puolella olemme tottuneet maksamaan vasta kun tuote on kourassa tai palvelu toimitettu. Näin Klarnan suosiota on helppo ymmärtää ja firman huikea valuaatiokin voi perustua johonkin.
Klarnaa voi siis samanaikaisesti pitää edistyksellisenä maksamisen mallina ja kyseenalaisena toimijana.
Ydinongelma on, että tilauksen yhteydessä ei Klarna vaadi vahvaa tunnistautumista ja tämä altistaa kiusaamiselle ja petoksille. Itse perustuote, maksaminen vasta tuotteen saavuttua, on hyvin hyödyllinen ja järkevä asia.
Lue lisää: Verkkokaupan alustat ja järjestelmät – kaikki artikkelit Vierityspalkissa
2 kommenttia on “Klarna tekee ostamisesta ja kiusaamisesta helppoa”
Kommentointi on suljettu.
Joonas Iivonen
Eihän tuo tilausmyynti laskulla nyt mitenkään maailmaa järisyttävän uutta ole. Sehän oli vallan oletus ennen webbiä, kun postimyyntitilaukset soitettiin kauppiaalle tai lähetettiin jollain paperilapulla. Tilaus tuli kotiin laskun kanssa tai sitten noudettiin postiennakolla postista.
Perttu Tolvanen
Täysin totta! Jotenkin siitä on vaan siirrytty pois, ja nyt sitten Klarna on tavallaan keksinyt sen uudestaan, ja tehnyt miljardibisneksen :)
Bisneksen ydin on tietysti Klarnalla se rahoituskuvio, eli verkkokaupat saa rahansa samantien, asiakas maksaa viiveellä. Arvostus perustunee myös isolti siihen, että tämä malli nähdään haastajana perinteisille luottokorteille, joissa Visa ja Mastercard on päässeet isoon asemaan, ja etenkin Visa on ryhtynyt käyttämään sitä asemaansa myös hyväkseen.