Tähtien kalastaja – Digitoimisto Redandblue
Viime vuosien aktiivisimpia digitoimistoja tässä maassa on ollut helsinkiläinen Redandblue. Toimisto on kasvanut tasaisesti ja myös tuottanut yhä isompia verkkopalveluita tähän maahan. Samalla Redandblue on näyttänyt mallia monille muille toimistoille, miten omista projekteista tehdään referenssikuvauksia ja ansaitaan tähtiä Vierityspalkin Digitoimistot-listauksessa.

Vierityspalkin Digitoimistot-hakemistossa on aina ollut tähti-ranking, jossa toimistoja laitetaan järjestykseen niiden tuottamien referenssien perusteella. Ranking alkoi WordPress-kokemuksesta, mutta on vuosien varrella laajentunut kattamaan integraatio-osaamista, WooCommerce-osaamista ja räätälöityjen web-sovellusten osaamista. Uusimmat tähtiluokitukset arvioivat toimistojen osaamista digitaalisen markkinoinnin alueella ja asiakastyytyväisyyden tasoa.
Osa toimistoista ei tähdistä välitä kovin paljon, vaan heille riittää listaus hakemistossa, koska sekin jo validoi sitä, että toimisto osaa tehdä laadukkaita verkkopalveluita ja erityisesti WordPress-teknologialla. Moni asiakas kun valitsee shortlistansa Vierityspalkin Toimistot-hakemistoa selaamalla, niin pelkästään listalla oleminen on monelle toimistolle elinehto. Osa toimistoista suhtautuu tähtiinsä kuitenkin todella vakavasti.
Redandblue on aina ollut tarkka tähdistään ja kysellyt arviointijärjestelmän yksityiskohtien perään säännöllisesti. Toimisto onkin systemaattisesti kehittänyt omia referenssikuvauksiaan, jotta jokaisesta referenssistä toimisto saisi juuri ne merkinnät, jotka se ansaitsee. Välillähän toimistot tuottavat referenssikuvaukset niin suppeasti, että esimerkiksi integraatioista ei puhuta mitään, ja vasta myöhemmin huomataan, että joistain referensseistä ei ole karttunut ollenkaan integraatiotähtien tarvitsemia meriittejä. Redandbluella tällaista ei todennäköisesti tule tapahtumaan, koska toimisto pitää huolen referenssien kuvausten ja kuvien laadusta. Tällä tavalla tietysti myös Redandbluen asiakkaat näyttävät hyvältä, kun toimisto tekee asiakasreferenssit rakkaudella.
Ehkä tästä syystä Redandbluen tähtimetsästystä on syytä nostaa esiin. Toimisto on viime vuosina ollut jatkuvasti tähtien metsästyksen kuningas, ja onpa ollut tosiaan hetkiä, kun toimistolla on ollut kaikki mahdolliset tähdet plakkarissa. Ei ihme, että toimisto kommentoikin haastattelussa, että on jollain tapaa ”pelannut Vierityspalkin läpi”.
Tähtikuninkuus on toki usein ohimenevää, koska Vierityspalkin tähdet lasketaan automaattisesti viimeisen kolmen vuoden referenssien perusteella ja etenkin kolmen tähden taso on monessa kategoriassa (tarkoituksella) erittäin vaikea saavuttaa. Tähdet hiipuvat näin automaattisesti, jos toimisto ei julkaise säännöllisesti uusia referenssejä.
Redandbluen vahvuus on myös monipuolisuudessa. Sen historia on ehkä design-toimistona, mutta nykyisin toimisto tekee myös varsin vaativia ja laajoja teknisiä toteutuksia. Myös digitaalisen markkinoinnin palveluissa Redandblue on aktivoitunut viime vuosina ja esimerkiksi analytiikan konsultointi ja sisältöjen tuotannossa avustaminen on keskeinen osa toimiston projekteja.
Tämä kaikki auttaa siinä, että toimisto voi rehennellä isolla määrällä tähtiä. Tälläkin hetkellä tähtiä on komeat 16 kappaletta profiilissa. Kolmen tähden lukemat löytyvät asiakastyytyväisyydestä, räätälöidyistä web-sovelluksista, integraatio-osaamisesta ja tietysti WordPress-kokemuksesta.

>> Redandbluen profiili Vierityspalkin Digitoimistot-hakemistossa.
Vierityspalkin haastattelukysymyksiin vastasi Redandbluen toinen perustaja Petteri Laamo.
Onko tähtien keräilyn takana tietoinen päätös hankkia tähtiä loistava profiili vai onko se syntynyt vain refejen sivutuotteena?
Päätimme erikoistua WordPressiin vuonna 2013, ja olemme edelleen sillä tiellä. Yritin kaivaa sähköpostista tietoa siitä, kuinka kauan olemme olleet Vierityspalkin toimistolistauksessa mukana, mutta ilmeisesti jo vuodesta 2014.
Muistelen, että jo vuonna 2014 tähti-ranking oli käytössä. Meillä oli tuolloin töissä viisi asiantuntijaa, ja saimme ensimmäisen tähden. Ranking auttoi meitä ymmärtämään missä meidän tuli kehittyä pärjätäksemme kokeneempien toimittajien rinnalla.
Voisi ajatella, että yhtä kauan kuin olemme toimittaneet WordPress-palveluita, olemme olleet tietoisia Vierityspalkin tähti-rankingista. Nyt kun meillä on eniten tähtiä WordPress-toimittajien kategoriassa, niin olemme jollain tasolla pelanneet pelin läpi. Kapuaminen nollasta kahdeksaantoista on tehty kuitenkin pilke silmäkulmassa.
Lähtökohtaisesti meillä on periaate, että jokainen työ pitää tehdä niin hyvin, että se kelpaa julkiseksi referenssiksi. Valtaosa tekemistämme projekteista löytyykin verkkosivuiltamme ja Vierityspalkista.
Miten teillä myynti ja markkinointi toimivat yhteen? Panostatte selvästi paljon markkinointiin, mutta onko teillä myös vahva henkilökohtainen myyntitoiminto?
Meillä usealla on mainostoimistotaustaa, ja markkinoinnin ja brändäyksen teho on tullut nähtyä aitiopaikoilta. Nykyään meillä on myös oma digimarkkinointiyksikkö. Meille on siis luontevaa tehdä paljon itse, mutta ostamme satunnaisesti osaamista myös ulkoa. Markkinointitiimissä ja myyntitiimissä vaikuttaa samoja asiantuntijoita.
Myynnissä fiiliksillä ja maineella on lopulta kaikkein suurin merkitys, eli mitä meistä ajatellaan, mitä meistä puhutaan, suositellaanko meitä toimittajana tai työpaikkana. Tärkeintä meille on siis pyrkiä pitämään asiakkaamme ja asiantuntijamme tyytyväisinä, ja olemme huomanneet, että se on meille parasta markkinointia.
Olette kasvaneet aika tasaisesti viime vuosina ja esim. projektien kokoluokat ovat kasvaneet selvästi muutamien vuosien takaisesta tasosta. Minkäkokoisia projekteja teette eniten tällä hetkellä?
Projektikoot alkavat noin 20 000 € ja ovat useimmiten 35–40 000 € välillä. Suurimmat projektimme ovat olleet noin 150 000 € kokoluokassa.
Miten iso osa teidän bisneksestä on uutta kauppaa vuosittain?
Tällä hetkellä jako on aikalailla puolet ja puolet. Viime vuosina olemme saaneet asiakkaita, joilla on ollut enemmän resursseja käyttää pienkehitykseen. Meidän huolenpitotiimi onkin kasvanut tiimeistä nopeiten viime vuosina työllistäen tällä hetkellä viisi asiantuntijaa.
Viime vuosina olemme tehneet 16–20 uutta projektia vuodessa. Meillä on verkkopalveluiden lisäksi myös muita palveluita kuten brändiuudistukset ja digitaalinen markkinointi, joten osa koko yrityksen liiketoiminnasta tulee myös verkkopalveluiden ulkopuolelta.
Miten autatte asiakkaita ensimmäisen projektin jälkeen? Onko teillä malleja tai käytänteitä jatkuvan kehityksen tukeen?
Meillä on asiakkaan tahtotilasta riippuen erilaisia malleja jatkokehitykseen.
Kun palvelu on julkaistu, on loogista pyrkiä selvittämään miten rakennettu kokonaisuus toimii. Tässä auttaa meidän digimarkkinointi- ja analytiikkatiimi, joka auttaa paitsi mittaamaan palvelua, myös optimoimaan sitä. Autamme myös digimarkkinoinnissa tarvittaessa.
Asiakkuusvastaavat varmistavat, että asiakkailla on kaikki reilassa, ja projektitiimit kokoontuvat säännöllisesti mikäli tällaisesta on sovittu. Teemme myös aktiivisesti ehdotuksia asiakkaillemme siitä millaisia uusia ominaisuuksia tai parannuksia palveluihin voitaisiin tehdä.
Bugiraportit ja pienet lisätyöt sekä takuutyöt hoituvat tikettijärjestelmän kautta, jossa huolenpitotiimi palvelee sovittuina aikoina.
Oletteko osallistuneet WordPress-yhteisön toimintaan tai julkaisseet joitain lisäosia tai teemoja avoimesti? Kuinka paljon teidän Github-profiililla on ollut tapahtumia parin viime vuoden aikana?
Olemme tarjonneet useaan otteeseen tilat Helsingin WP-meetupien järjestämiseen ja sponsoroineet myös tarjoiluja. Lisäksi olimme yhtenä sponsoreista WordCamp Finland -tapahtumassa Tampereella vuonna 2023. Kehittäjiämme on osallistunut myös WordCamp Europe -tapahtumiin yrityksen koulutusbudjetin turvin.
Avoimen lähdekoodin osalta osallistumisemme on ollut vähäisempää. Versionhallintamme koostuu pääasiassa yksityisistä asiakasprojekteista sekä yrityksen sisäisistä työkaluista ja tuotteista, jotka eivät ole julkisia.
Moni teidän kilpailija on julkaissut paljon enemmän asiaa Gutenbergistä ja panostanut asiakkaiden sivustojen ylläpitokokemukseen. Minkälaisia komponentteja te hyödynnätte?
Teimme pitkään sivustoja ACF-lohkoilla, ja suurin osa ylläpidossa olevista sivustoista on edelleen ACF-lohkopohjaisia. Sittemmin olemme siirtyneet Gutenbergin natiivilohkoihin, ja meillä on oma lohkokirjasto. Natiivilohkojen edut ovat kiistattomat.
Meille on aina ollut tärkeää räätälöidä jokainen palvelu asiakkaan kohderyhmän tarpeista käsin sen sijaan, että palvelu rakennettaisiin oman teemamme tai tuotteemme lähtökohdista. Kärjistäen: emme halua myydä tuotteita tai palikoita, vaan käyttäjälähtöisiä ratkaisuja.
Välttelimme pitkään oman lohkokirjaston rakentamista, koska pelkäsimme, että palvelut alkaisivat muistuttaa liikaa toisiaan. Verkkopalveluiden on kuitenkin hyvän teknisen suorituskyvyn lisäksi oltava paitsi käytettäviä myös omaleimaisia, sillä ne koetaan usein tunnepohjalta. Uskomme, että olemme nyt löytäneet hyvän tasapainon lohkokirjaston ja räätälöitävyyden välille.
Lohkokirjaston lohkot on toteutettu abstrakteiksi aihioiksi, joita voidaan räätälöidä asiakasprojekteihin niin ulkoasun kuin käyttökokemuksen osalta. Ne sisältävät kuitenkin valmiiksi pitkälle viimeisteltyjä ominaisuuksia, kuten editorin käyttökokemuksen ja toiminnallisuuksien saavutettavuuden, joiden toteuttaminen olisi työlästä täysin puhtaalta pöydältä rakennettuun lohkoon.
Millaisia ovat ohjelmistokehityskäytänteenne tyypillisessä hieman laajemmassa, räätälöintejä sisältävässä WordPress-projektissa?
Laajemmissa WordPress-projekteissa lähdemme liikkeelle asiakkaan kanssa yhteisestä määrittelyvaiheesta, jossa kirkastetaan palvelun tavoitteet, tietorakenteet, käyttäjäroolit sekä mahdolliset integraatiot. Näin varmistamme, että kaikilla osapuolilla on selkeä kuva projektin kokonaisuudesta ja sen keskeisistä tavoitteista.
Kehitystyötä tehdään tiimissä, jonka kokoonpano ja roolit mukautuvat projektin laajuuden ja aikataulun mukaan. Työskentely etenee vaiheittain niin, että asiakas pystyy seuraamaan toteutusta ja testaamaan ominaisuuksia jo projektin aikana. Tällä tavoin palaute saadaan nopeasti, ja ratkaisuja voidaan hienosäätää ennen käyttöönottoa.
Olemme erityisen tarkkoja koodin laadusta, tietoturvasta ja jatkokehityksen mahdollisuuksista. Tätä varten hyödynnämme vertaisarviointia, ja systemaattista testausta, jotta varmistamme kokonaisuuden toimivuuden sekä teknisesti että liiketoiminnan näkökulmasta.
Integraatioissa keskitymme erityisesti tiedon liikkumisen luotettavuuteen ja selkeyteen. Näissä projekteissa järjestämme usein erillisiä testausvaiheita yhdessä asiakkaan eri sidosryhmien kanssa, jotta voidaan varmistaa, että ratkaisut toimivat käytännön prosesseissa ja tukevat liiketoimintaa saumattomasti.
Miten huolehditte tietoturvasta asiakkaidenne sivustoille?
Tietoturva kattaa sekä digitaalisen ympäristön että toimistoympäristön. Verkkopalveluissa huolehdimme tietoturvasta pitämällä lisäosat ja WordPressin version ajan tasalla.
Palvelinkumppanillamme on käytössä oma tietoturvaskannaus ja monitorointi, minkä vuoksi erillisiä tietoturvaliitännäisiä ei yleensä suositella. Meillä on dokumentoidut tietoturvakäytännöt, ja seuraamme aktiivisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tietoturvakanavia. Redandbluen asiantuntijat ovat lisäksi tietoturvakoulutettuja.
Uusissa projekteissa tietoturva huomioidaan jo määrittelyvaiheessa. Tietoturvaan liittyvät valinnat tehdään mahdollisimman läpinäkyviksi asiakkaalle, jotta näkökulma on aina tiedossa.
Mikä on päivähintanne WordPress-ohjelmistokehityksessä?
Päivähinta vaihtelee jonkin verran. Julkisissa tarjouksissa markkinan mukaisesti päivähinta voi alkaa jopa 600 €:sta, mutta ja yleisimmin se on 810 €.
Olette ansioituneet myös saavutettavien verkkopalveluiden toteutuksessa. Mitä se teille tarkoittaa käytännössä?
Saavutettavuus tekee palvelusta yhdenvertaisen, ja mahdollistaa laajemman kohderyhmän. WGAC-standardit ovat ehdottoman hyvät, sillä ne puskevat toimittajia oikeaan suuntaa. Jos vierailee esimerkiksi ulkomaisilla maineikkailla taidemuseoiden sivustoilla, harvat palvelut ovat yhtä saavutettavia kuin kotimaiset vastineet. Silti WGAC-standardit ovat sinällään riittämättömät, ja vaikkapa sokean voi olla vaikea käyttää saavutettavuusdirektiivit täyttävää sivustoa.
Meillä on yrityksen historiassa ollut paljon järjestötoimijoita ja julkishallinnon asiakkaita, ja teimme sen vuoksi saavutettavia palveluita jo yrityksen WordPress-taipaleen alkuaikoina ennen kuin saavutettavuudesta tuli erityinen puheenaihe. Olemme esimerkiksi suunnitelleet palveluita “ikääntyneille senioreille”, eli puhutaan 80+ -vuotiaista henkilöistä.
Olemme järjestäneet sarjan koko henkilöstön kattavia saavutettavuuskoulutuksia eri näkökulmista. Ehkä kokonaisuutena voisi sanoa, että saavutettavuus on meillä enemmänkin mindset kuin erinäisten listojen seuraamista. Meillä tulee perusasiat tekijöillä selkärangasta, ja validointiprosessi kulkee läpi koko projektin.
Monelle meidän asiantuntijalle saavutettavuus on intohimo. Ilahduttavaa on, että myös asiakkaan puolella on paikoittain hyvin valveutuneita asiantuntijoita katsomassa toteutuksen saavutettavuuden perään.
Useat tekemämme sivustot ovat ulkopuolisen tahon saavutettavuusauditoimia. Tarjoamme myös itse saavutettavuusauditointeja ja tarjoamme asiakkaillemme tuotteita, joilla jatkuva saavutettavuuden monitorointi on vaivatonta.
Miten näette alan tällä hetkellä? Missä on kasvua ja tekemistä, mikä alue taas on hiipumassa?
Tekoäly on suurin alaa muokkaava tekijä tällä hetkellä, ja sen vaikutusta alalla kaikki varmaankin seuraavat herkeämättä.
Keskustelu verkkopalveluiden (ja tekoälyn) ympäristökuormituksesta toivottavasti pysyy tapetilla, ja meillä verkkopalvelutoimittajilla on tässä tärkeä rooli ohjeistaa asiakkaita vaatimaan energiatehokkaita palveluita, sekä luonnollisesti rakentaa palveluista mahdollisimman energiatehokkaita.
Pitkään jatkunut matalasuhdanne taloudessa ja etenkin isojen ohjelmistotalojen kasvun hyytyminen on houkutellut myös WordPress-kentälle uusia toimijoita. Julkisissa kilpailutuksissa on nähty jopa alle viidenkympin tuntihintoja. Nähty hintataso ei voi olla kannattavaa ja kestävää, ainakaan jos verot maksaa Suomeen. Mutta viisikymppiä tunti on toki parempi kuin ei mitään, ja tämä lienee monelle hinnoittelun peruste julkisella puolella tällä hetkellä.
>> Redandbluen profiili Vierityspalkin Digitoimistot-hakemistossa.















