Verkkokaupat panostavat elämyksellisyyteen
Katalogityyppiset verkkokaupat hallitsevat vielä nykyisin, mutta kuluttajat kaipaavat ostokokemukseltaan enemmän elämyksiä. Esimerkiksi Zalando panostaa yhä enemmän inspiraation tarjoamiseen. Tylsä katalogi ei riitä enää, etenkään nuoremmalle ostajasukupolvelle.
Tuoreessa Kauppalehden jutussa Zalandon Fabio Baum kertoo, miten Zalandon kasvustrategia liittyy sivuston muuttamiseen entistä elämyksellisemmäksi.
”vähemmän rivissä esiteltyjä tuotteita, enemmän musiikkivideomaisesti kuvattuja videoita”
Onkin oikeastaan hämmentävää, miten pitkään on selvitty pelkällä katalogilla. Ehkä kuluttajat ovat hyväksyneet sen, että elämykset ovat jossain muualla. Verkko on vain se viimeinen ostamisen vaihe.
Verkkokauppiaillekin tämä on sopinut. Etenkin isot jälleenmyyjät ovat mielellään laittaneet kaikki eri brändit vain samaan riviin, eivätkä välttämättä ole edes kannustaneet tuotteiden vertailuun.
Tämä on tietysti johtanut monessa markkinassa siihen, että valmistajat ovat omilla brändisivustoillaan panostaneet entistäkin enemmän elämyksellisyyteen ja vertailuun.
Kuluttajien kannalta ei kuitenkaan ole kovin kätevää käydä jokaisen vaatebrändin sivustolla erikseen. Tästä syystä Zalandon kaltaisten verkkokauppojen asema on vahva, ja varmasti pysyy vahvana. Zalando onkin noussut hiljakseen yhdeksi Euroopan isoimmista verkkokaupoista.
”Vuonna 2008 perustettu Zalando on yksi Euroopan merkittävimpiä verkkokauppoja. Viime vuonna sillä oli 50 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Pohjoismaissa joka viides kuluttaja kertoo tekevänsä vaateostoksia Zalandon kautta.”
Jälleenmyyjien asemaa vahvistanee vain, jos nämäkin onnistuvat panostamaan elämyksellisyyteen ja tekemään kaupoistaan miellyttävämpiä käyttökokemukseltaan.
”Vaatekatalogimalli ei enää riitä nuorimmille, ostovoimaansa jatkuvasti kasvattaville kuluttajille. He hakevat ostokokemuksista tarinoita ja viihdettä, siis inspiraatiota.”
Toinen Zalandon iso kehityskohde on henkilökohtaisempi vaateneuvonta ja paremmat suositukset. Zalando onkin ollut yksi pioneereista henkilökohtaisempien suosituksien antamisessa. Esimerkiksi kokosuositusten antaminen on varmasti ollut monelle ostajalle merkityksellinen ominaisuus. Eri brändien kokoluokitukset kun poikkeavat merkittävästi toisistaan.
Vaatealan käytäntöjen kirjavuus tosin tehnee tuosta Zalandon tekoälykehityksestä myös todella vaikeata, koska eri brändien koot ja vaatteiden tiedot poikkeavat merkittävästi toisistaan. Globaalisti toimivalle vaateteollisuudelle on myös vaikea luoda standardeja, eikä maailman mittakaavassa edes Zalando ole kovin iso peluri vielä. Kuluttajan kannalta hyödyt ovat tietysti selvät, ja Zalandolle tällaisen asian ratkaiseminen tuottaisi hyvin suoria etuja, esimerkiksi palautusten vähenemisenä.
Nykyisinhän etenkin vaatteiden verkkokaupassa on palautusten suhde myytyihin tuotteisiin verrattuna varsin korkea, eikä käytettyjä vaatteita ole kovin helppo myydä enää uudestaan. Esimerkiksi Shopify arvioi, että jopa 20-30 % kaikista kuluttajaverkkokaupan tuotteista palautuu myyjälle. Tämä prosentti toki vaihtelee paljon eri kauppojen välillä. Esimerkiksi Varusteleka on vuonna 2018 kertonut heidän palautusprosenttinsa olevan yleensä 4-6 prosentin tienoilla.
Muotivaatteiden kaupassa palautusprosenttien sanotaan usein olevan kuitenkin ihan jotain muuta. Esimerkiksi HS:n jutussa muutaman vuoden takaa todetaan joillakin toimijoilla palautusprosentin olevan jopa 50 prosentin tuntumassa.
Elektroniikan verkkokaupassa prosentit ovat sitten tyypillisesti taas ihan erilaiset. Esimerkiksi tuoreessa Ylen jutussa Verkkokauppa.comin edustaja kertoo heidän todennäköisesti pääsevän kohta jo alle prosentin palautuslukemaan.
Kaikille verkkokaupoille palautusten hillitseminen ei siis ole merkittävä kehityskohde. Elämyksellisyyteen panostaminen sitä vastoin on paljon selkeämpi kehityssuunta, joka varmasti pätee myös monilla muilla aloilla.
Fyysisten liikkeiden vähentyessä koko ajan, alkaa ostamisen kulttuuri myös digitalisoitua. Suomessa toki Prismat ja Citymarketit hallitsevat vaatemyyntiä edelleen, mutta mitä elämyksellisempään ja henkilökohtaisempaan suuntaan verkkokaupat menevät, sitä tylsemmäksi ja työläämmäksi se fyysinen kauppakokemus menee.
—
PS. Kaipaatko asiantuntijanäkemystä verkkokauppasi kehitykseen? North Patrolin konsultit ovat auttaneet kymmeniä verkkokauppoja toiminnan ja järjestelmien kehityksessä. North Patrol on erikoistunut uudistuksien konsultointiin, teknologiavalintoihin ja vaatimusten määrittelyyn. Konsultit tuntevat verkkokauppajärjestelmien lisäksi digimarkkinoinnin järjestelmät, CRM-järjestelmät, tuotetiedon hallinnan työkalut sekä erilaiset toiminnanohjauksen (ERP) järjestelmät. Tutustu verkkokaupan konsultointipalveluihin.