Google arvostaa yhä enemmän nopeutta ja ennustettavuutta
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 3 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Hankintavälkky-botti on harvinainen, hyödyllinen chatbotti.
Harvoin Wall Street Journalin kaltainen lehti kirjoittaa Googlen hakualgoritmien päivityksistä, mutta nyt kirjoittaa. Artikkeli ”Google Search Ramps Up Penalties for Slow, Annoying Websites” (maksumuurin takana) käsittelee uusinta hakukoneen algoritmipäivitystä, jossa käyttäjän saamaa hyvää käyttökokemusta painotetaan aiempaa enemmän.
Muutos ei ole todellisuudessa mikään valtavan dramaattinen yksittäinen muutos, vaan enemmänkin pitkän polun yksi merkkipaalu. Google on mennyt tähän suuntaan jo pitkään. Sivustojen latautumisnopeudella on yhä enemmän merkitystä, etenkin sillä ensimmäisellä latauksella ja sillä miten sivusto käyttäytyy latautuessaan.
Ihanteellisesti sivustojen tulisi latautua tasaisesti, ilman heittelehtiviä elementtejä ja muuttuvia sisältöjä. Käyttäjän tuli myös pystyä klikkailemaan sivuston linkkejä mahdollisimman nopeasti, eikä joutua odottamaan koko sivun latautumista.
”If two websites are identical in every other way, the one that launches faster, jiggles around less when loading and lets users interact with it more quickly will be placed higher in Google Search. These three metrics, which Google calls core web vitals, will let the company rate a page’s user experience, alongside existing Google measurements of how mobile-friendly it is, whether its connection is secure and whether it contains intrusive elements such as pop-ups.”
Nopeusoptimoinnilla on merkitystä kovassa kilpailussa
Hakukoneoptimoinnissakin on tosin siirrytty jo vaiheeseen, jossa kaikki ei ole relevanttia kaikille. Verottajan sivuston ei tarvitse olla optimoitu maailman nopeimmaksi, jotta se sijoittuu omilla hakusanoillaan hakutulosten kärkeen. Lomamatkoja myyvien verkkokauppojen taas todennäköisesti kannattaa optimoida itsensä timanttiseksi, jos aikoo päästä ensimmäiselle sivulle hakutuloksissa.
Kuten artikkelissakin hyvin todetaan, timanttinen sisältö on se ylivoimainen asia, vaikka sivusto olisikin hieman hidas.
”Page experience signals will be only a few among the hundreds that Google already considers when generating search results, and relevancy will remain the most important, Mr. Schwartz said. “If a page is super slow, but it’s the most relevant page to the search, it’s always going to trump” websites with a better page experience, he said.” (Barry Schwartz)
Muutokset kannustavat myös vähentämään riippuvuutta kolmansista osapuolista
Usein sivustojen hitauden tai heittelehtivän latauksen syynä ovat jotkut kolmannet osapuolet, joilta ladataan mediaa, mainoksia tai toiminnallisuuksia.
Aika harvoin kyse on erityisen huonosti toteutetusta sivustosta. Esimerkiksi jollain erittäin yleisellä teknisellä alustalla, kuten WordPressillä tai Shopifyllä, on aika vaikeakin saada aikaiseksi sivusto, joka olisi toivottoman hidas ja vaikeasti latautuva. Etenkin jos kumppani on kokenut tekijä juuri valitulla alustalla, on lopputuloksen laatu aivan riittävän hyvä varsin korkealla todennäköisyydellä. Räätälöidyissä ratkaisuissa joskus toki törmätään ongelmallisiin tapauksiin, mutta niidenkin osalta on viime aikoina nähty parannuksia. Nykyisin kun räätäliratkaisuissakin on ryhdytty suosimaan enemmän staattiseen julkaisuun perustuvia malleja, aiempien raskaiden ja monoliittisten Javascript-fronttien sijaan.
Nopeusoptimointi usein kohdistaakin syyttävän sormen erilaisiin scripteihin ja muualta ladattaviin palasiin. Jopa fontit tai muualta tuleva media voi olla joskus syynä sivuston hitauteen.
”Art Patterson, business-development manager at the Broke Backpacker, said the team at the travel website realized last year that its performance was severely slowed down by ad units, the containers used to display ads, and plug-ins, software add-ons that extend functionality.
Aware that Google’s page experience update was coming, and already suffering from a traffic drop as searches for travel tips dissipated during the pandemic, the company employed digital agency StrategiQ Marketing Ltd. to redesign the site.
StrategiQ made a number of changes to reduce loading times and prevent moving elements as pages load. Steps included hosting the site’s fonts on its own server, rather than pulling them from Google’s font library, and gutting the site of banner ads.”
Trendi on ymmärrettävä, mutta samalla myös ristiriitaisen tuntuinen, koska viimeiset 20 vuotta webbi on mennyt suuntaan, jossa kolmansien osapuolien työkaluihin ja rakennuspalikoihin luottaminen on ollut se ihanteellinen malli. Täysin toiseen laitaan ei tässä toki mennä, mutta ehkä tunnustetaan se, että joissain asioissa trendi on mennyt liian pitkälle.
Samaan suuntaan vievät myös evästesäädökset, joten jatkossa sivustojen omistajien onkin yhä paremmin tunnettava se, mitä oma sivusto mistäkin latailee.
Hakukonemainonnan merkitys on valtava
Perinteisen hakoneoptimoinnin merkitys on tosin laskenut tasaisesti viime vuosina, kun Googlen tuloksissa mainokset ovat entisestään vallanneet alaa, kuten tässäkin blogissa on kirjoitettu. Kovan kilpailun alueilla toki luontainenkin hakukonenäkyvyys on erittäin tärkeätä, mutta kaikkien ei tarvitse juosta uusimman Googlen päivityksen perässä. Tämä näkyy myös siinä miten alan toimistot ovat siirtyneet perinteisestä optimoinnista enemmän digimainonnan konsulteiksi.
Hyvä näkyvyys Googlessa on yhä useammin tasaista panostamista niin mainontaan kuin oman sivuston sisältöihin.
Nopea ja käyttäjäystävällinen sivusto on toki erittäin tärkeä asia edelleen, ja kuten Googlen muutokset kertovat, yhä tärkeämpi vain jatkossa, mutta tärkeys riippuu paljon myös omasta alueesta ja siitä kuinka kovaa on kilpailu hakutuloksissa.
Useimpien sivustojen omistajien kannattaa kiinnittää huomiota kokonaisuuteen, ja siihen miltä sivusto tuntuu tavallisen käyttäjän näkökulmasta, onko se riittävän nopea ja onko se riittävän rauhallinen latautuessaan.
Lue lisää: Hakukoneoptimointi – kaikki artikkelit Vierityspalkissa