Miltton osti Buena Creativen digiyksikökseen
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 3 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.
Miltton osti joulukuun alussa digitoimisto Buena Creativen. Buena Creative tunnetaan jatkossa Miltton Digital -nimellä. Buenan 13 asiantuntijaa siirtyivät jo joulukuussa toimimaan Milttonin nimissä, joten muutos tapahtui vauhdikkaasti. Buenan paikan Vierityspalkin hakemistossa ottaa nyt Miltton Digital.
Buena on ollut Vierityspalkin Toimistot-hakemistossa vuodesta 2018 saakka. Buena on kuulunut hakemiston keskikastiin noin reilun miljoonan euron liikevaihdollaan, josta vajaa 500 000 euroa on rakentunut WordPress-projekteista vuosittain. Profiililtaan Buena on ollut vahvasti markkinointiviestintään painottunut toimisto, jonka useimmat toteutukset ovat olleet visuaalisesti viimeisteltyjä yrityssivustoja. Tekninen puoli on ollut Buenalla aavistuksen pienemmässä roolissa kuin mitä ehkä keskimäärin WordPress-kentän digitoimistoilla, jotka monet painottuvat enemmän teknisemmälle laidalle.
Ostaja, Miltton Group, on yli 300 asiantuntijan yritysryhmä, josta löytyy monenlaista yksikköä. Aiemmin konserniin ei ole kuitenkaan kuulunut puhtaasti digitaalisiin palveluihin erikoistunutta yksikköä, joten Miltton paikkaa kaupalla tätä puutetta.
Miltton Digital kykeneekin jatkossa todennäköisesti isompiin projekteihin, kuin mihin Buena pystyi. Kilpailijatkin saattavat jatkossa löytyä enemmän isompien markkinointiviestintäkonsernien joukosta. Vierityspalkin hakemistossa tällaisia melko suoria verrokkeja ovat esimerkiksi Avidly ja Redland. Tosin Miltton Digitalin tekninen tiimi on vielä tällä hetkellä varsin pieni, mutta suunta voi olla ylöspäin osana isompaa konsernia.
Kauppahinnasta tai kauppaan liittyvistä muista järjestelyistä ei julkisuuteen ole tietoja kerrottu, mutta tällaisten kauppojen kohdalla se on aika ymmärrettävää. Miltton ostanee pääasiallisesti osaavia ihmisiä ja ehkä hieman myös asiakkuuksia, joten klassisesta exit-diilistä ei ole kysymys. Buenan omistajat tuskin ovat äkkirikastuneet, vaan todennäköisemmin tähtäintä on vain siirretty ylöspäin ja eteenpäin. Tämän tulkinnan puolesta puhuisivat myös Buenan taloustiedot. Toimisto on tehnyt tulosta, mutta ei ole ollut mikään rahakone. Tällaisissa tilanteissa ostaja yleensä sitouttaa omistajat uuteen yhtiöön, ja mahdollinen isompi palkinto tulee myöhemmin.
Toki jos Buenan viimeisimmän julkisen tilinpäätöksen lievän negatiivisen tuloksen ohittaa, ovat tätä edeltävien kolmen vuoden tulosprosentit olleet 12,7-16,6% välillä, mikä on ihan kohtuullinen taso alalla. Tosin tälläkään suorituksella tässä kokoluokassa ei vielä todennäköisesti päästä kuin ehkä jonnekin puolen miljoonan euron kauppasumman tuntumaan (kun ei huomioida kassavaroja), joten todennäköisempää tosiaan lienee jonkinlainen osake- tai palkkiojärjestely, jonka tähtäin on tulevaisuudessa. Asiakkaiden kannalta tällaiset kuviot ovat yleensä varsin hyviä, koska aiemmat omistajat jatkavat yhtiössä ja ovat sitoutuneita jatkamaan toimintaa.
Vierityspalkki kysyi muutamia kysymyksiä muutoksesta Buenan osakkaalta, Juha Salmiselta.
Mikä sai harkitsemaan yrityksen myyntiä osaksi isompaa kokonaisuutta?
Juha Salminen: Haluttiin vahvemmat taustat, ja resursseja kasvuun. Buenassa oli pitkään haasteellista keikkua juuri siinä 10-15 hengen firman välimaastossa, jossa ei pysty inhousena toteuttamaan isompia projekteja ja nyt tämä korjaantui. Samalla meillä on mahdollisuus tarjota asiakkaille laajemmin apua markkinoinnin eri osa-alueilla.
Irtautuuko kaupan yhteydessä Buenan omistajia vai jatkavatko Buenan omistajat myös Miltton Digitalin omistajina?
Juha Salminen: Miltton Group tuli pääomistajaksi uuteen yhtiöön, mutta kaikki Buenan osakkaat jatkavat pienemmillä osuuksilla uuden yhtiön omistajina.
Miksi juuri Miltton tuntuu sopivalta taholta uudeksi kodiksi? Teittekö yhteistyötä jo aiemmin?
Juha Salminen: Ei tehty yhteistyötä. Keskustelut jatkuivat suhteellisen pitkään ja kulttuurit kohtasivat varsin hyvin, se oli meille tärkeää. Milttonilla oli selvä tarve digitaaliseen tekemiseen keskittyneelle osaajajoukolle ja meillä taas halua isomman talon muskeleihin, joten mätsi tuntui hyvältä.
Mikä on Buenan rooli osana konsernia? Muuttuuko teidän tekeminen uuden omistajan alaisuudessa?
Juha Salminen: Entisestä Buenasta tuli pohja Miltton Digitalille, joka puolestaan tavoittelee selkeää kasvua. Tekemisen pohja pysyy edelleen samana, mutta vahvistuu ja laajenee varmasti tulevaisuudessa.
Buenan profiili on ollut vahvasti markkinointiviestinnällinen, mutta nyt olette osa isoa viestintätoimistoa. Onko Miltton muuttumassa enemmän mainostoimistoksi vai tuleeko teistä enemmän viestinnällisesti painottunut digitoimisto?
Juha Salminen: Miltton on itseasiassa paljon enemmän kuin viestintätoimisto, yritysryhmään kuuluu niin viestintää, strategista osaamista, mainontaa kuin nyt digitaalista kyvykkyyttäkin. Meidän yksikkömme, Miltton Digital, keskittyy jatkossa yhä vahvemmin digitaalisiin kokemuksiin ja pyrimme hyödyntämään koko taloa synergioiden luomiseksi asiakkaille. Tämä tarkoittaa sitä, että Milttonin eri yksiköt eivät toimi siiloissa vaan pyrimme kasaamaan aina asiakkaan tarpeisiin parhaiten sopivan tiimin talon eri yksiköistä.
Kuinka monta asiantuntijaa Miltton Digitalissa on juuri nyt? Kuinka moni näistä tekee ohjelmistokehitystä päivittäisenä työnään?
Juha Salminen: Miltton Digitalissa on tällä hetkellä 13 henkeä, ja muutama rekry on tällä hetkellä käynnissä. Puhtaita devareita meillä on 3 kappaletta, mutta pyrimme kasvamaan myös tällä saralla.
Minkäkokoisiin projekteihin katsotte olevanne parhaiten sopivia? (budjetti)
Juha Salminen: 50k+.