VR teki ruoka-annoksien verkkokaupan alle kahdessa viikossa
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Fiskars sulki verkkokauppansa - miksi?.
Vierityspalkin verkkokaupan alustat ja järjestelmät -artikkelisarjassa analysoidaan ja esitellään Suomessa keskeisiä työkaluja, palveluita ja järjestelmiä, joiden avulla verkkokauppiaat voivat kehittää kauppansa toimintaa.
VR ei yleensä esiinny nopeiden ja ketterien projektien mannekiinina. Tällä kertaa VR:n ja Columbia Roadin yhteistyössä pystyttämä ruoka-annoksien verkkokauppa on kuitenkin varsin hyvä esimerkki siitä, miten Shopifyn kaltaiset täysin valmiit pilviratkaisut ovat kypsyneet myös isompien organisaatioiden käytettäväksi.
VR:n ravintolavaunun verkkokauppa syntyi Columbia Roadin ja VR:n yhteistyössä reilun viikon mittaisessa projektissa, jossa otettiin käyttöön Shopify-kauppa ruoka-annosten myyntiin ja kotiinkuljetuksista sopimiseen. Columbia Roadin Fabian Häusler toteutti projektin soolona yhdessä VR:n asiantuntijoiden kanssa.
Projektin työmäärä Columbia Roadin puolelta oli vain viisi henkilötyöpäivää. Jos mukaan lasketaan vielä muutamia Shopifyn kuukausikustannuksia ja maksuvälittäjien perustamiskuluja ja muita oheiskuluja, voidaan arvioida VR:n ravintolavaunun verkkokaupan syntyneen jopa selvästi alle 10 000 euron perustamiskustannuksilla. Tähän päälle tulee tietysti vielä paljon VR:n sisäistä työtä, koska epäilemättä tuotteiden muotoilu, kuvien hankkiminen ja tekstien tuotanto on ollut iso urakka. Lisäksi usein tällaisten täysin uusien kauppojen kohdalla on myös keskusteltava lakimiesten kanssa, ja mietittävä esimerkiksi toimitustapoihin liittyvät kaupan ehdot ja monet muut yksityiskohdat kuntoon.
VR kuljettaa annokset koteihin omin voimin. Esimerkiksi Helsingin Sanomien jutussa haastatellaan kuljettajaa ja myös ”lihapulla-auto” on päässyt kuvaan.
Monelle Shopify-tekijälle nopeassa aikataulussa tehdyssä kaupassa ei tietysti ole mitään yllättävää. Parhaimmillaan modernin ja laadukkaan Shopify-kaupan saa pystyyn päivässä tai parissa. Isoin työ on yleensä tuotteiden rakentaminen ja kaupan asetusten konfigurointi. Ravintolavaunun kauppakin nojaa valmisteemaan, joka on vain kevyesti visualisoitu brändin näköiseksi.
Tavalliselle kuluttajalle kauppa toki vaikuttaa oikein modernilta, ja moni varmasti arvioi kaupan maksaneen paljon enemmän kuin viiden henkilötyöpäivän panostuksen yksittäiseltä kehittäjältä.
Valmisratkaisut sopivat hyvin nopeisiin kokeiluihin
Tällaisiin nopeisiin kokeiluihin valitaan yllättävän harvoin valmistuotteita, kuten Shopify, koska yleensä ohjelmistokehittäjien näkökulmasta ne ovat liian rajoittuneita. Todennäköisesti VR:n tapauksessa ei alle kahden viikon aikataulussa olisi kuitenkaan realistisesti koodattu omaa ratkaisua millään teknologialla ja edes isommalla tiimillä. Aidosti nopeisiin kokeiluihin valmisratkaisut ovatkin aivan ylivertaisia, kuten tämäkin projekti osoittaa.
Shopifyn tyyppiset valmisratkaisut ovat ylivertaisia myös alkuvaiheen juoksevien kulujen näkökulmasta. VR:lle syntyvät kustannukset Shopify-ratkaisusta lienevät muutamia satasia kuukaudessa, koska perusprojektin jälkeen ei tarvita edes ylläpitosopimusta Columbia Roadin kanssa. Kauppa pysyy toiminnassa ja ajantasalla Shopifyn huolehtimana.
Shopifyn laaja ekosysteemi myös pitää huolen siitä, että esimerkiksi uusia maksutapoja, uusia toimitustapoja tai vaikka uudenlainen visuaalinen teema on käyttöönotettavissa hyvin edullisesti, jopa VR:n puolelta täysin omatoimisesti. Maltilliset juoksevat kulut ja automaattisesti kehittyvä tekninen alusta antavat kokeiluille enemmän aikaa. Lihapullia ei tarvitse myydä tuhansia kuukaudessa, jotta kaupan pyörittämisen kulut saadaan katettua.
Jos kauppa rupeaa käymään, on oltava valmiina muutoksiin
Shopifynkin rajat tietysti tulevat jossain vaiheessa vastaan. Esimerkiksi VR:n kaupassa oleva toimitusikkunan valinta ei ole mikään aivan tavallinen Shopify-ominaisuus, mutta tällaisia yksinkertaisia lisävalintoja voi kuitenkin liittää tuotteisiin ja ostoprosessiin kohtuullisen helposti. Tämä kuitenkin riittää VR:lle varmasti hyvin, koska kuljetusten organisointi on VR:llä tehty Shopifyn ulkopuolella. Hyvin pakattujen ja kylmänä toimitettavien lihapullien kuljettaminen asiakkaille on myös kohtuullisen helposti organisoitavaa toimintaa, jonka kapasiteettia on kohtuullisen helppo kasvattaa.
Jos lihapullien kauppa kuitenkin yhtäkkiä räjähtäisi, voisi esimerkiksi syntyä tarve kehittää tuota toimitusikkunoiden hallintaa pidemmälle, jolloin Shopifyn rajat saattaisivat tulla vastaan. Tätä voi kuitenkin pitää positiivisena ongelmana, johon lienee mukavakin miettiä ratkaisuja siinä tilanteessa, kun tilauksia tulee ovista ja ikkunoista.
Rohkean kokeilun asenne onkin se mitä tästä projektista toivoisi monen yrityksen oppivan. Kannattaa aloittaa sillä ratkaisulla mikä riittää juuri nyt, ja jos kauppa lähtee käymään, voi teknistä alustaa vaihtaa.
Lue lisää: Verkkokaupan alustat ja palvelut – kaikki artikkelit Vierityspalkissa
—
PS. Kaipaatko asiantuntijanäkemystä verkkokauppasi kehitykseen? North Patrolin konsultit ovat auttaneet kymmeniä verkkokauppoja toiminnan ja järjestelmien kehityksessä. North Patrol on erikoistunut uudistuksien konsultointiin, teknologiavalintoihin ja vaatimusten määrittelyyn. Konsultit tuntevat verkkokauppajärjestelmien lisäksi digimarkkinoinnin järjestelmät, CRM-järjestelmät, tuotetiedon hallinnan työkalut sekä erilaiset toiminnanohjauksen (ERP) järjestelmät. Tutustu verkkokaupan konsultointipalveluihin.