Mikä verkkokaupassa mättää? Vastaus: ennustettavuuden puute

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 7 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Fiskars sulki verkkokauppansa - miksi?.

Verkkokauppa etenee, tasaisesti ja varmasti, mutta silti siinä on aika paljon käytännön hidasteita. Tätä asiaa pähkäili Vikasietotilan podcast-jakso hiljattain.

>> Kuuntele: Ostaisin verkosta, mutta kun ärsyttää -podcast

Monella alueellahan kuluttajien tiedonhankinta ja alustava vertailu on jo mennyt käytännössä kokonaan verkkoon. Ja tietysti jos haluaa päästä kuluttajan vertailulistalle niin jo tässä vaiheessa pitäisi päästä mukaan prosessiin. Noh, tämä asia alkaa jo olla aika selvää.

Vaikeampi asia on se, että miksi kuluttajat eivät tee myös lopullista ostosta verkossa.

Tässä on isoja eroja eri kategorioiden välillä. Esimerkiksi ruokakaupassa on paljon tunnettuja logistisia ja vaikkapa säilyvyyteen liittyviä ongelmia, kun taas kohtuullisen digitaalisissa tuotteissa, kuten erilaisissa pääsylipuissa, kuluttajat ostavat jo suurimmaksi osin verkon kautta. Käytännössä ongelmia on kuitenkin myös todella paljon ihan ”helpoissakin” tuotteissa. Esimerkiksi elektroniikassa, huonekaluissa, vaatteissa ja monissa muissa kohtuullisen helposti pakattavissa ja kuljetettavissa asioissa.

Tavarantoimitukset ovat vain todella ongelmallinen alue Suomessa tällä hetkellä, tai oikeammin edelleen.

Kuluttajan on vaikea päästä valitsemaan sellaista toimitustapaa, josta voisi tietää kohtuullisen suurella varmuudella miten paketti tulee, milloin se tulee ja tuleeko se lopulta kotiin asti edes vai ei. Verkkokauppojen logistiikka on siis yksinkertaisesti liian usein ”yllätyspaketti”-tyyppistä mallia, kuten podcastissa keskustellaan.

Kari Haakana esimerkiksi toteaa keskustelussa osuvasti kuinka on ristiriitaista että verkkokaupat käyttävät valtavasti aikaa ja rahaa verkkokauppojen käyttökokemuksen hiomiseen ja ostoputken optimointiin, mutta koko hieno asiakaskokemus murskautuu sen viimeisen kilometrin ongelmiin.

Keskustelussa nousee monta kertaa sana ”ennustettavuus”, ja siinä mielestäni osutaan naulan kantaan. Verkkokaupan logistiikan ongelmat ostajien kannalta eivät ole (vielä) ensisijaisesti nopeuteen tai vaihtoehtoihin liittyviä, vaan vaihtoehtojen heikkoon ennustettavuuteen liittyviä. Syystä tai toisesta, logistinen ketju ja sen operaattorit toimivat malleilla jotka eivät ole kuluttajien kannalta riittävän ennakoitavia, jotta verkkokaupasta syntyisi automaattinen ykkösvaihtoehto.

Kuten podcastissa todetaan, osa ongelmaa on ennakkomaksun kulttuuri, jolloin toimittava firma on jo saanut rahansa siinä vaiheessa kun siirrytään toimitusvaiheeseen. Onkin tavallaan hassua, että Suomen kehittyneet digitaaliset maksujärjestelmät toimivat tässä jopa kehityksen jarruna. Esimerkiksi Kiinassa isot verkkokauppa-alustat yleensä siirtävät rahat toimittajalle vasta kun asiakas on kuitannut tuotteen toimitetuksi ja arvostellut toimituksen.

Suomen sirpaloitunut systeemi ei jostain syystä sisällä tarpeeksi kilpailua, tai kuluttajien parempaan palveluun ei ole systeemissä tarpeeksi intressejä.

Sama ongelma tosin vaivaa verkkokauppaa muuallakin. USA:ssahan Amazon on jopa ryhtynyt itse rakentamaan logistiikkakyvykkyyksiä saadakseen parempaa läpinäkyvyyttä ja ennustettavuutta lähetyksiin. On täysin mahdollista, että Suomessakin tämä asia ei aidosti kehity kuluttajien toiveiden mukaan ennenkuin joku yksittäinen toimija saa niin hallitsevan valta-aseman että ryhtyy ratkomaan tilannetta itse.

Pienten verkkokauppojen näkökulmasta tällainen ei ainakaan ole hyvä asia, jos isot pelurit ryhtyvät ostamaan itselleen parempia logistiikkaratkaisuja, kun markkina ei tarjoa riittäviä ratkaisuja palveluna.

Lue lisää: Verkkokaupan alustat ja järjestelmät – kaikki artikkelit Vierityspalkissa

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun