WordPress-haastaja pohjoisesta: Verkkoasema
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 7 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.
Vierityspalkin digitoimiston valintaa käsittelevässä artikkelisarjassa esitellään Suomessa toimivia digitoimistoja ja ohjelmistotaloja, jotka toteuttavat verkkopalveluita. Jos etsit digitoimistoa juuri nyt, ajantasaisin listaus Suomen kokeneimmista digitoimistoista löytyy Toimistot-hakemistosta. Löydä kokenut digitoimisto – Oulu, Jyväskylä, Tampere, Turku, Helsinki
Oululainen Verkkoasema kuuluu kotimaisen digitoimistoalan pioneereihin, ja etenkin pohjoisen Suomen tunnetuimpiin digitoimistoihin. Omalla julkaisujärjestelmällä jo 90-luvulta saakka saitteja takonut firma on käynyt läpi rankkojakin vaiheita, eikä liene konkurssikaan ollut kaukana. Parin viime vuoden aikana firma on kuitenkin kääntänyt kurssiaan, ja saanut talouslukunsa näyttämään jo positiivisilta, vaikka aiempien vuosien tappiot painavatkin. Samaan ajanjaksoon ajoittuu kääntyminen WordPress-tekijäksi.
Verkkoasema on nykyisin noin miljoonan euron liikevaihtoa vajaan kymmenen hengen tiimillä tekevä yhtiö, joka tekee paljon yhteistyötä mm. oululaisten mainostoimistojen kanssa. Keskimääräinen projektihinta on Verkkoasemalla asteen pääkaupunkiseutua matalammalla. WordPress-projektien hinnat alkavat Verkkoasemalla jopa muutamien tuhansien eurojen tasosta. Verkkoasemaa ei voikaan pitää kovin erikoistuneena toimistona, vaan sivustoja tehdään monenlaisille asiakkaille ja monenlaisilla työnjaoilla. Osittain tämä asenne näkyy referenssien laadun vaihteluna, etenkin verrattuna moniin ”trendikkäämpiin” toimistoihin.
Vierityspalkin Toimistot-hakemistossa Verkkoasema sijoittuu pienimpään WordPress-tekemisen kategoriaan (alle 300 000 euron vuosiliikevaihto WordPress-projekteista), ja tarjoaa näin hyvän haastajavaihtoehdon niille asiakkaille, joille budjetti on tärkeimpiä valintaperusteita. WordPress-referenssejä Verkkoasemalle on kertynyt muutamassa vuodessa jo kiitettävä määrä.
Kovin vahvaa suunnittelukokemusta ei Verkkoasemalla referenssien perusteella ole. Useimmissa heidän projekteissaan ainakin suuntaa-antava design tulee mainostoimistolta.
WordPress-yhteisön toimintaan ei Verkkoasema ole vielä osallistunut, ja useimmat referenssit ovat kohtuullisen yksinkertaisista sivustoista. Täten vaativampiin projekteihin ei Verkkoasema ehkä vielä ole valmis, mutta kohtuullisen selkeisiin projekteihin voi Oulun tiimi tarjota hyvin kilpailukykyisen ehdotuksen. Muita samassa kategoriassa tällä hetkellä olevia toimistoja ovat booncon Pixels (Helsinki), Contrast (Helsinki).
Vierityspalkin kysymyksiin vastasi toimitusjohtaja Tiina Räisänen.
1) Toimistonne tähänastinen tarina?
”Toiminta aloitettiin vuonna 1997 uusmedia-toimistona, mutta hyvin pikaisesti siirryttiin verkkosivujen toteutukseen. Verkkosivuja varten kehitettiin oma julkaisujärjestelmä vuonna 1999, josta tuorein versio VJ6 on edelleen käytössä. Vuonna 2007 yhtiö laajensi osaamistaan digitaalisen markkinoinnin puolelle, jossa erityisen vahvana on Google-osaaminen.
Verkkoasema Oy on kokonaan työntekijöidensä omistama. Perustajaosakas Eric Tähtisen lisäksi yhtiössä osakkaina ovat TJ Tiina Räisänen, HPJ Jyrki Sundström, ohjelmistosuunnittelija Milla Sitomaniemi sekä digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Riikka Pohjanen.”
2) Mikä sai teidät ryhtymään WordPress-toimistoksi?
”2000-luvun lopussa lisensoitavien julkaisujärjestelmien suosiota alkoi syödä avoimen lähdekoodien järjestelmät kuten Joomla, WordPress jne. Hetken aikaa ”taisteltiin tuulimyllyjä vastaan”, kunnes tehtiin päätös aloittaa verkkosivujen toteutus myös open source –alustoilla. Eri alustoja kokeiltuamme päätimme valita pääasialliseksi julkaisujärjestelmäksi WordPressin, koska sen kehitys näytti kaikkein aktiivisimmalta.”
3) Mitkä asiat näette vahvuuksinanne WordPress-toimistona?
”Kahdenkymmenen vuoden kokemus verkkopalveluiden rakentajana tuo näkemystä projektien suunnitteluun ja toteutukseen. Kokemus on tuonut myös uskalluksen käyttää WordPressiä monimutkaisempien verkkopalveluiden alustana kuten extranet, intranet jne.”
4) Minkäkokoisiin projekteihin katsotte olevanne kaikkein sopivimpia?
”Pienet ja keskisuuret verkkosivustot sekä suuremmat intranet-toteutukset onnistuvat WordPress-alustalla. Hintahaarukkamme on 5 000 € – 30 000 €.”
5) Oletteko osallistuneet jotenkin WordPress-yhteisön toimintaan tai kehittäneet esimerkiksi omia moduuleita?
”Emme ole vielä osallistuneet toimintaan, mutta omia lisäosia on toki asiakasprojekteihin toteutettu.”
6) Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne?
”Tarjoamme WordPress-ylläpitoa sisältäen helpparin, WordPress-päivitykset sekä lisäosien päivitykset. Hinnat löytyvät verkkosivuiltamme. (perustaso 109€/kk, mediumtaso 219€/kk ja hevitaso 619€/kk, tarkemmat sisällöt sivustolla)”
7) Mikä on suosittelemanne hosting-ratkaisu WordPress-sivustoille?
”Verkkoasemalla on oman kumppanin (Oulun DataCenter) kautta WordPressille hyvin soveltuva web-hosting -palvelu pienempiä verkkosivustoja varten (alkaen 30€/kk). Isommille verkkopalveluille suositellaan omaa WordPressille optimoitua virtuaalipalvelinta (hinta alkaen 120€/kk)”
8) Mistä referenssiprojektista olette olleet viime aikoina erityisen ylpeä?
- Lipporannan verkkosivusto (”pieni, mutta näyttävä wordpress -sivusto”)
- Raviurheilun uutissivusto (”pienen budjetin, suuren käyttäjämäärän uutissivusto”)
- Muhoksen kunnan verkkosivut + intranet (”sisällöltään laajat kuntasivut + Googlen palveluihin integroitu intranet-ratkaisu”)