Vähemmälläkin hypellä pärjää: Verkkojulkaisut

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 8 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.

Vierityspalkin digitoimiston valintaa käsittelevässä artikkelisarjassa esitellään Suomessa toimivia digitoimistoja ja ohjelmistotaloja, jotka toteuttavat verkkopalveluita. Jos etsit digitoimistoa juuri nyt, ajantasaisin listaus Suomen kokeneimmista digitoimistoista löytyy Toimistot-hakemistosta. Löydä kokenut digitoimisto – Oulu, Jyväskylä, Tampere, Turku, Helsinki

Verkkojulkaisut on yksi pisimpään toimineita digitoimistoja Suomessa, mutta silti toimisto ei ole mitenkään erityisen tunnettu. Liikevaihto on kuitenkin kasvanut tasaisesti viime vuosina ja noussut jo lähelle kahden miljoonan euron liikevaihtoa. Verkkojulkaisujen taloustiedot poikkeavat muutenkin edukseen alan keskimääräisistä luvuista. Esimerkiksi toimiston tuloksellisuus lienee selkeästi keskiarvon yläpuolella. Jotain toimisto siis tekee erittäin oikein, vaikka ei olekaan alalla laajalti tunnettu pitkästä historiastaan huolimatta.

Verkkojulkaisut aloittaa Toimistot-hakemiston Drupal-toimistojen esittelysarjan. Myöhemmin esittelyyn tulevat Exove, Wunderkraut, Mirum, Druid ja KWD Digital.

verkkojulkaisut

Drupal-toimistona Verkkojulkaisut on toiminut jo varsin pitkään, mutta poikkeaa Drupal-firmana myös monista kilpailijoistaan. Verkkojulkaisut tekee pääosin kiinteähintaisia projekteja ja hyödyntää Drupalia ensisijaisesti työkaluna laadukkaiden verkkopalveluiden toteutuksessa. Referensseissä on etenkin isoja kuluttajabrändejä, joiden verkkopalveluita ja kampanjasivustoja Verkkojulkaisut on vuosien varrella toteuttanut.

Drupal-toimistona Verkkojulkaisut sijoittuu kohtuullisen raskaaseen sarjaan yli miljoonan euron Drupal-liikevaihdollaan.

Kysymyksiin vastasi toimitusjohtaja Timo Salminen.

1) Toimistonne tähänastinen tarina?

“Tarina alkaa internetin alkuhämärästä, vuodelta 1996. Olemme keskittyneet alusta alkaen yritysten digiratkaisuihin ja asioihin, joita käytetään nettiselaimella. Punaisena lankana on asiakkaiden myynnin kasvattaminen. Aloitimme kahdella ihmisellä ja olemme kasvaneet pikkuhiljaa nykyiseen yli 20 asiantuntijan mittaluokkaan.”

2) Mikä sai teidät ryhtymään Drupal-toimistoksi?

“Tutkimme perusteellisesti eri julkaisujärjestelmävaihtoehtoja. Avoin lähdekoodi oli meille luonteva valinta. Meille tärkeintä julkaisujärjestelmässä oli ja on edelleen kaksi asiaa: 1) Helppokäyttöisyys asiakkaan näkökulmasta ja 2) Että järjestelmä taipuu kaikkeen mitä asiakkaamme haluavat netissä tehdä. Arvioimme aikoinaan, että Drupal täyttää nämä kaksi kriteeriä ja sen se on todella tehnyt. Emme ole katuneet valintaamme.”

3) Mitkä asiat näette vahvuuksinanne Drupal-toimistona?

“Markinoinnin ja viestinnän osaamisen, asiakkaan bisneksen ymmärtämisen, bisneslähtöisen määrittely- ja suunnitteluosaamisen sekä hakukone- ja konversio-osaamisen. Ja totta kai meillä on yksi maan kovimmista Drupal-kehittäjätiimeistä.”

4) Minkäkokoisiin projekteihin katsotte olevanne kaikkein sopivimpia?

“Sovimme parhaiten 20 000 – 100 000 euron projekteihin ja projekteihin, joiden keskiössä on jonkinlainen sivusto. Usein sivuston osana voi olla myös kauppa. Teemme ihan oikeasti myös 20k-30k –projekteja. Noin 30 000 euron projektihinta on meille hyvin tyypillinen ja lukumääräisesti aloitamme eniten juuri sellaisilla. Haluamme korostaa sitä, että Drupal sopii mielestämme mainiosti muihinkin kuin jättimäisiin projekteihin. Kun järjestelmä on meillä läpikotaisin hallinnassa, voimme rakentaa sillä tehokkaasti myös pienempiä kokonaisuuksia.”

5) Mikä on kannattavuutenne salaisuus?

“Hyvän kannattavuutemme salaisuus onkin mielenkiintoinen kysymys. Kaipa tuohon vaikuttavat eniten nämä: 1) seuraamme mahdollisimman tarkasti kuluja, 2) keskitymme kokoluokaltaan ja tyypiltään sellaisiin projekteihin, jotka voimme toteuttaa tehokkaasti ja laadukkaasti.”

6) Oletteko osallistuneet jotenkin Drupal-yhteisön toimintaan tai kehittäneet esimerkiksi omia moduuleita?

“Osallistumme suhteellisen aktiivisesti Drupal-yhteisön tapahtumiin, mutta contrib-moduuleja emme ole tuottaneet. Olemme suunnitelleet ja tuottaneet suuren määrän asiakaskohtaisia ja useammissa projekteissamme hyödynnettäviä moduuleita.”

7) Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne?

“Tarjoamme asiakkaillemme kattavan tuki- ja ylläpitopalvelun, jonka tyypillinen kustannus kuukaudessa on 300-900 euroa. Palvelu sisältää Drupal-ylläpidon ja tietoturvan, käyttäjätuen sekä monipuolisen sisältöpäivitysten tuen. Etsimme mm. sivustolle sopivia kuvia, teemme bannereita ja toimimme sisältöpäivityksissä kiireapuna. Ylläpitotiimimme työ on asia, josta saamme enemmän myönteistä palautetta kuin mistään muusta.”

8) Mikä on suosittelemanne hosting-ratkaisu Drupal-sivustoille?

“Suosittelemme kumppanimme Planeetta Internetin Drupal-optimoitua hosting-ratkaisua, joka perustuu skaalautuvaan Jelastic-pilvipalvelinteknologiaan.”

9) Minkälaista design-osaamista teiltä löytyy?

“Meillä on kolme ensisijaisesti designia tekevää ihmistä. Vastaamme visuaalisen ilmeen ja käyttöliittymän suunnittelusta noin 80 prosentissa projekteistamme. Tunnetut kotimaiset ja kansainväliset brandit kuten Gigantti, Fonecta, Estrella, Knorr, Paulig ja Holiday Inn luottavat suunnitteluosaamiseemme.”

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun