Webbisivustotehdas Tampereelta: Mainostoimisto Värikäs

Perttu Tolvanen

Uudet julkaisut -palstalla on talven aikana mellastanut pieni mainostoimisto Tampereelta. Osa Vierityspalkin lukijoista on jo alkanut kyselemäänkin, että julkaiseeko tämä pieni mainostoimisto todellakin näin paljon verkkosivustoja. Vierityspalkki päätti ottaa yhteyttä tähän mainostoimistoon ja kysyä muutamia kysymyksiä aiheesta. Kysymyksiin vastasi Mainostoimisto Värikkään toimitusjohtaja Marko Mäkelä.

Minkäkokoinen mainostoimisto on Mainostoimisto Värikäs ja minkälaiset projektit ovat teille tyypillisiä?

“Olemme viimeisen vuoden aikana kasvaneet tasaisen vahvasti tehden loistavia rekrytointeja. Värikkäässä työskentelee tällä hetkellä kahdeksan kokopäiväistä tekijää, joista kaikki osallistuvat www-projekteihin. Graafista suunnittelua meillä tekee kolme henkeä ja jokainen saa työskennellä myös printtipuolen töiden kanssa, joka tuo kaivattua vaihtelevuutta. Tekninen sitebuildin työllistää neljä henkeä sisältäen kehityksen ja taiton.”

Millainen on teillä tyypillinen verkkosivustoprojekti ja projektin asiakas?

“Tyypillinen projekti meillä on pienille yrityksille toteutettava sivustouudistus, jonka keskihinta liikkuu 1500 euron tuntumassa. Keskisuurille yrityksille tyypillinen projekti on kampanjasivusto, sähköpostisuora ja hieman kampanjaa tukevaa printtiä, joiden keskihinta liikkuu 2500 euron tuntumassa. Toteutamme projektit useimmiten urakkana ja jatkokehitämme tuntityönä. Projektien aikataulut ovat lähes poikkeuksetta kireitä ja budjetit kengännauhasta. Vaikka teemme todella paljon perus bulkkikamaa, niin meillä on myös pitkäaikaisia asiakkuuksia, joiden kanssa toteutamme tasaiseen tahtiin hienoja projekteja.”

Millä teknologioilla ja tuotteilla teette verkkosivustoja?

“Lähes kaikissa projekteissa on käytössä omaa tuotantoa oleva julkaisujärjestelmä, jota on kehitetty yhteistyössä asiakkaiden kanssa vuodesta 2003. Helposti räätälöitävään tuoteperheeseen kuuluu myös verkkokauppa, sähköpostisuora sekä projektipankki. Tekniikkana taustalla perus php/mysql. Julkaisujärjestelmämme on yli sadan yrityksen käytössä ja esimerkiksi projektipankkejamme käytetään Liikenneviraston isoissa tieprojekteissa.”

Minkälaisia haasteita verkkosivustoprojekteissanne yleensä esiintyy?

“Asiakasyritysten yhteyshenkilö ei useimmiten ole aikaisemmin toiminut alan yritysten kanssa, joka tuo haasteita projektin läpiviennille. Meillä on vuosien saatossa tullut aika hyvä rutiini projektien läpivientiin, joten asiakkaiden kokemattomuuteen osataan varautua ja ottaa huomioon heti projektin alusta lähtien.”

Mitkä kolme verkkosivustoprojektia nostaisit esiin viimeisen vuoden ajalta ja miksi?

“Ensimmäisenä nostaisin Kontaktia Oy:n (www.kontaktia.fi) sivuston, sillä toimimme tiiviissä yhteistyössä ja olemme viimeisen vuoden aikana uudistaneet ja toteuttaneet heille runsaasti markkinointimateriaalia.

Toisena mainitsisin Aikalomat Oy:lle tehdyn kampanjasivuston (http://www.aikalomat.fi/arvonta), jossa arvotaan kahden hengen hemmottelumatka kylpylään. Kampanjan oheen toteutettiin runsaasti bannerimainontaa ja sähköpostisuoria. Saman asiakkaan uunituore työ on vastaavanlainen projekti, joka löytyy osoitteella www.unelmalomalle.fi.

Kolmantena projektina nostaisin Frantsilan Kehäkukan verkkokaupan (http://webshop.frantsilankehakukka.fi/), jota on kehitetty aktiivisesti yhteystyössä asiakkaan kanssa pitkin vuotta.”

Vierityspalkin kommentti (Perttu Tolvanen):

Mainostoimisto Värikäs edustaa mielenkiintoista toimijaa pääkaupunkiseudun ulkopuolelta, joka toteuttaa tehokkaasti pienyrityksien verkkosivuja ja markkinointia. Todennäköisesti suurin osa kotimaisten yrityksien verkkosivustoista on Värikkään kaltaisten pienten mainostoimisto-tyyppisten toimijoiden toteuttamia. Kotimaisen verkkomarkkinoinnin näkökulmasta Värikkään kaltaisilla toimijoilla onkin paljon vastuuta. Asiakkaat eivät ole markkinointiammattilaisia ja pienellä budjetilla on tehtävä ratkaisuja jotka hyödyttävät asiakkaan liiketoimintaa. Toisaalta Värikkään kaltaisilla toimijoilla on myös hyvät mahdollisuudet toimia tehokkaasti ja tarjota kustannustehokkaasti useille asiakkaille hyvin paketoituja ratkaisuja.

Lisätietoa verkossa:

Aiheet: julkaisut

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on vaativien verkkopalvelu- ja verkkokauppaprojektien läpiviennin, teknologiavalintojen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan verkkopalvelu-uudistuksia, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan sopivimmat kumppanit. Pertun kaikki kirjoitukset ja tulevat koulutukset.
  1. Tommi Forsström says:

    Mielestäni tämä juttu oli loistava reality check siihen ainakin julkaisumäärällisesti enin osa webbitekemisestä on. Aika iso osa tämän alan keskustelusta toimintatapojen, käytettävien tekniikoiden yms. osalta pyörii 1-2, jopa 3 dekaadia isompien keikkojen ympärillä, vaikka maassamma on aika iso nippu pyyteetöntä lapiohommaa 1-5 keurin keissien parissa tekeviä firmoja, joiden tekemisessä ei ole mitään seksikästä, mutta jotka tahkoavat yllättävänkin rajua tulosta.

    Näissä tekeminen on täysin tuotevetoista. Joillain Värikkään tavoin (vähän vanhentuneesti) oma platta, toisilla WordPress tai muu juuri ja juuri CMS:ksi laskettava simppeli, mutta tehokas käikäle.

    Mielestäni on todella ihailtavaa katsoa miten hyviä tuloksia jotkut tahot saavat muutamalla tuhannella eurolla aikaan. Jos siis vertaa näihin 5-7 numeroisilla budjeteilla tehtyihin scratchistä polkaistuihin mammutteihin ROI:n osalta. Tuotteistamis- ja liukuhihnaosaaminen on monin paikoin hyve, joka räätälöintiä rakastavalla alallamme usein unohtuu.

  2. Kari Maikkola says:

    Tällaisille yrityksille, jotka tekevät perus-webbiä edullisesti, on varmasti markkinaa. Tuloksentekomahdollisuudet liiketoimintamallissa, joka perustuu lukumääräisesti suureen määrään pieniä projekteja, joiden tekoon tarvitaan kuitenkin henkilötyötä, ovat kuitenkin erittäin rajalliset – eli “rajun tuloksen tahkoaminen” on erittäin haastavaa. Lisäksi tonnin asiakassuhde on luonteeltaan täysin erilainen kuin dekadin tai kaksi suurempi, jolloin todellinen partneruus on ihan eri tasolla.

  3. Tommi Forsström says:

    Tuloksenteko pikkuduuneilla ei ole vain haastavaa, vaan lähes mahdotonta. Siksi onkin hämmentävää katsella vierestä firmoja, jotka siihen pystyvät.

    Tuo vaatii nimittäin sen tason tuotteistusosaamista (projektien säätö- / sähläyspitoisuus on nollan liepeillä) sekä asiakkuushallintaosaamista, ettei tosikaan.

    Hyvä vaan, että tuokin puoli tuli taas hieman edustetuksi.

  4. Mika says:

    Anteeksi, mutta miten tappiollista tulosta voi luonnehtia sanoilla “komea potti” tai miten “yllättävänkin raju tulos” on 4000€ vuodessa? Ja 274K € liikevaihto, sorry, mutta tuo on kyllä lukujen puolesta max. kolmen miehen/naisen yritys. Missähän tuo reality checkin paikka nyt oikein on … ?

  5. Tommi Forsström says:

    Mistäs noi luvut? Inton liikevoitto 424keuria 11 henkilöllä. Mun mielestä voitoksi ihan asiallinen luku. Pientä absoluuttisissa luvuissa joo, mutta osoittaa, että pikkukeisseilläkin voi tehdä tulosta, jos homma rullaa. Mun pointti ei siis missään tapauksessa ollut hehkuttaa pikkubisnestä ison kustannuksella, vaan enemmänkin alleviivata sitä, että silläkin voi tehdä bisnestä, toisin kuin usein kuvitellaan.

    Perkeleen vaikeaa se on, ei siinä mitään. Siksi mun mielestä onkin hienoa, että jotkut sen hanskaavat.

  6. Eero Aalto says:

    Mukava huomata, että Into-Digitalin työ mainostoimistojen joskus näkymättömänäkin digikumppanina kantaa hedelmää ja nousee esille keskusteluihin. Lieneekin paikallaan heti alkuun kiittää Tommia maininnasta!

    Viitaten kommentteihin lukumäärällisesti suureen määrään henkilötyötä vaativia pieniä projekteja: on toki totta, että erityisesti kannattavan liiketoiminnan harjoittaminen pienten projektien arjessa on todella haastavaa. Meilläkin kuukausittainen projektimäärä – niin pienet kuin suuretkin – lasketaan tätä nykyä jo lähempänä sataa kuin viittäkymmentä.

    Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jokainen tonnin tai viiden tonnin projekti myydään täysin irrallaan toisistaan. Päinvastoin, taustalla on usein syvempi partneruus (tai ainakin pyrkimys siihen) eri mainostoimistojen kanssa, jolloin vuositason myynti eri toimistoasiakkuuksien osalta lasketaan kymmenissä tai jopa sadoissa tuhansissa. Näin ollen voikin todeta, että on toki eri asia myydä 10 x 1000 € projekti samalle toimistolle, kuin 10 vastaavaa projektia eri asiakkaille.

    Allekirjoitan täysin Tommin huomion asiakkuuden- ja projektinhallintaosaamisen vaatimuksesta tässä bisneksessä: ilman erittäin pätevää projektijohtoa suuresta määrästä pieniä ja keskikokoisia hankkeita on vaikea synnyttää kannattavaa liiketoimintaa. Hyvän asiakaspalvelutason säilyttämisestä nyt puhumattakaan.

  7. Tommi Forsström says:

    Vaikka asiakkuudet vuositasolla olisivat tuota tasoa, on silpun myynnin kannattava osaaminen silti hatunnoston arvoinen juttu. Etenkin kun tietää millä metodeilla mainostoimistot yleensä hommaa lähestyvät. :)

    …ja niiden mainostoimistopartnereiden taakse kuitenkin verhoutuu se kymmenien huonosti digihankkeiden ostamisen osaavien asiakkaiden kirjo.