Tarina yhden boikottiryhmän syntymisestä Facebookiin
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Ruoan verkkokauppa jämähti kolmeen prosenttiin.
Viime päivinä Facebookissa on levinnyt boikottiliike Hartwallia vastaan. Lapin Kansa kirjoitti liikkeen synnystä ja etenemisestä kattavan jutun. Nyt artikkeli on luettavissa myös Kauppalehden verkkosivuilta.
Lue koko artikkeli Kauppalehden verkkosivuilta: “Kuin oppikirjasta: Hän masinoi nettikansan Lapin Kullan taakse”.*
Artikkelissa kuvataan hyvin käytännönläheisesti kuinka helposti ja nopeasti uuden ryhmän perustaa Facebookiin ja kuinka ryhmä voi lähteä kasvamaan.
“– Kirjauduin Facebookiin ja perustin sinne uuden ryhmän. Nimihän oli jo valmiina, hän kertoo ”Jos Lapin Kulta lähtee Torniosta, en enää osta Lapparia” -ryhmän* synnystä. Manninen lähetti viidelletoista ystävälleen kutsun ryhmään ja kiirehti työpalaveriin. Tuntia myöhemmin hän palasi päätteelleen. Boikottiryhmässä oli 40 jäsentä. Uusia liittyi koko ajan. 5 000 meni rikki parissa päivässä ja 10 000 viidessä. “
Tämän artikkelin julkaisuhetkellä ryhmässä* on hieman yli 12 000 jäsentä.
Lue koko artikkeli Kauppalehden verkkosivuilta: “Kuin oppikirjasta: Hän masinoi nettikansan Lapin Kullan taakse”.*
Facebookissa olevat moninaisten asioiden boikottiryhmät ovat puhuttaneet Suomessa paljon. Moni brändi ei vielä osaa ryhmiin suhtautua ja mitään “parhaita käytänteitä” ei ole päässyt muotoutumaan. Ilmiö on uusi ja ihmetyttää monia. Ryhmien vaikuttavuudestakin kiistellään.
Toisaalta moni organisaatio on päättänyt tarttua härkää sarvista. Esimerkiksi julkishallinto on kunnostautunut omien Facebook-ohjeistuksien laatimisessa*.
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)
1 kommentti “Tarina yhden boikottiryhmän syntymisestä Facebookiin”
Kommentointi on suljettu.
Goji
Lappari lähtee Lapista, ei sitä parin päivän Facebook-kohu pysäytä.