Artikkelit
Maksutavat verkkokaupoissa Suomessa

Viime päivinä Facebookissa on levinnyt boikottiliike Hartwallia vastaan. Lapin Kansa kirjoitti liikkeen synnystä ja etenemisestä kattavan jutun. Nyt artikkeli on luettavissa myös Kauppalehden verkkosivuilta.
Artikkelissa kuvataan hyvin käytännönläheisesti kuinka helposti ja nopeasti uuden ryhmän perustaa Facebookiin ja kuinka ryhmä voi lähteä kasvamaan.
“– Kirjauduin Facebookiin ja perustin sinne uuden ryhmän. Nimihän oli jo valmiina, hän kertoo ”Jos Lapin Kulta lähtee Torniosta, en enää osta Lapparia” -ryhmän synnystä. Manninen lähetti viidelletoista ystävälleen kutsun ryhmään ja kiirehti työpalaveriin. Tuntia myöhemmin hän palasi päätteelleen. Boikottiryhmässä oli 40 jäsentä. Uusia liittyi koko ajan. 5 000 meni rikki parissa päivässä ja 10 000 viidessä. “
Tämän artikkelin julkaisuhetkellä ryhmässä on hieman yli 12 000 jäsentä.
Facebookissa olevat moninaisten asioiden boikottiryhmät ovat puhuttaneet Suomessa paljon. Moni brändi ei vielä osaa ryhmiin suhtautua ja mitään “parhaita käytänteitä” ei ole päässyt muotoutumaan. Ilmiö on uusi ja ihmetyttää monia. Ryhmien vaikuttavuudestakin kiistellään.
Toisaalta moni organisaatio on päättänyt tarttua härkää sarvista. Esimerkiksi julkishallinto on kunnostautunut omien Facebook-ohjeistuksien laatimisessa.
Lappari lähtee Lapista, ei sitä parin päivän Facebook-kohu pysäytä.