MindTrek lähestyy: ohjelma julkaistu ja kilpailujen deadlinet umpeutumassa
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Selvitys alkaa: Shopify-kumppanit Suomessa 2022.
Vuoden tärkein digimedian tapahtuma MindTrek* pidetään lokakuun alussa Tampereella. Pääpuhujiksi on kiinnitetty mm. David Coleman*, Adam Greenfield, Jyri Engeström ja Pekka Himanen.
David Coleman on suosittu puhuja ja on kirjoittanut mm. Collaboration 2.0 kirjan (esittely pdf-muodossa kirjasta*). Colemanin puheenvuoro kiinnostanee erityisesti organisaatioiden sisäisistä sosiaalisen median projekteista vastaavia henkilöitä, koska käsite “Enterprise 2.0” on Colemanille hyvin läheinen. Adam Greenfield työskentelee Nokialla ja on kirjoittanut kirjan “Everyware: The dawning age of ubiquitous computing*”. Greenfield on tunnettu tulevaisuuden käyttöliittymiin ja mobiililaitteisiin liittyvistä visioistaan.
Kokonaisuutena ohjelmassa on erityisen paljon sosiaalisen median käsittelyä ja pelien suunnitteluun liittyviä aiheita. Aihekokonaisuuden voisi kuvailla pohtivan sitä kuinka tulevaisuuden palveluita ja sovelluksia suunnitellaan ja toteutetaan. Esimerkiksi yhteisöpalvelujen suunnittelu lähestyy monella tapaa pelisuunnittelua jossa selkeiden palveluiden sijasta rakennetaan enemmän vapaita maailmoja joissa “pelaajat” päättävät kuinka asiat tehdään. Tästäkin syystä sosiaalisen median ja pelisuunnittelun osaajien kohtaaminen on mielenkiintoinen.
Konferenssin johtaja Jukka Matikainen* arvioi Vierityspalkille tämän vuoden MindTrekin yleisömagneetteja:
David Coleman vetää varmaan väkeä, yritykset ovat yhä enemmän kiinnostuneita sosiaalisesta mediasta ja David on aihealueen johtava guru. Varmaan myös Jyri Engeström, joka ei ole pariin vuoteen ollut Suomessa, kiinnostaa. Kolmantena hittinä vois olla Adam Greenfield, “Everyware: The Dawning Age of Ubiquitous Computing” -kirjan kirjoittaja ja eiköhän Pekka Himanen kerää yleisöä myös.
Loistavan ohjelman lisäksi MindTrekissä metsästetään vuoden innovatiivisinta digitaalisen median tuotetta*. MindTrek-kilpailun nimi on myös muuttunut Grand Prix:sta Launchpadiksi*. Pääpalkintona on luvassa 20 000 euroa rahoitusta ja iso paketti asiantuntijaosaamista kansainvälistymistä ja kasvua vauhdittamaan. Ilmoittautumisaikaa on elokuun loppuun joten jos oma tuote tai palvelu ei ole vielä mukana, niin vielä ehtii osallistua.
Launchpad-kilpailu lienee myös mielenkiintoista katsottavaa, koska finalistit pääsevät esittelemään omat “pitchinsä” suurelle yleisölle.
Viime vuonna kilpailun voitti HammerKit* joka on vuoden aikana panostanutkin merkittävästi tuotekehitykseen ja julkaissut myös komean uuden sivuston joka esittelee HammerKitin web-sovellusalustaa.
Myös “Apps for Democracy” –kilpailuun ehtii vielä osallistua*. Kilpailussa haetaan parasta julkista dataa hyödyntävää sovellusta. Kilpailussa on sekä ideasarja että sovellussarja joten myös koodaustaidottomat ideanikkarit voivat osallistua. Digitoday kirjoittikin kilpailusta kattavasti keväällä.*
Kannattaa tutustua MindTrekin ohjelmaan*. Osallistuminen kahden päivän seminaaritykitykseen Pyhäjärven rannalla kustantaa 350€. Yhden päivän lippu on 220€. Kummankin lipun voi saada hieman listahintaa halvemmalla käyttämällä ArcticStartup-blogin koodia ja ohjeita*. Ilmoittautuminen päättyy 15.9.2009.
Viime vuosien konferenssitunnelmaan voi tutustua esimerkiksi Flickr-kuvapalvelun kautta.
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)