Suomalaisia sosiaalisen median innovaatiota?

Tommi

Ulla Maaria-Mutanen haastaa kolumnissaan ansiokkaasti suomalaisen nettisektorin etsimään uusia innovaatioita, eikä vain tuottamaan komiteamietintöjä aiheesta. Tampereen Mindtrek-viikon seminaarissa on hyvä mahdollisuus keskustella jälleen aiheesta. Kyse on kuitenkin riskinotosta, eli siitä, miten saamme osaamisemme muutettua liiketoiminnaksi, nettiduunarit nettiyrittäjiksi. Ideat rahoitettavaksi pienyrityksiksi, joilla on välittömästi mahdollisuus kansainvälistyä.

Kävin viime kesänä täällä Amsterdamissa järjestetetyssä “The Next Web“-seminaarissa. Jos seillä jokin yllätti, niin se oli ranskalaisten yritysten määrä. Tämä on aihe, josta harvoin Suomen mediassa puhutaan. Mutta kun tsekkaili näyttelyä, tuntui siltä, että ranskassa on syntymässä uusi sukupolvi yrittäjiä, joille netti on tuttu ja kielikään ei enää ongelma. Tsekatkaas nyt näitä näyttelyssä olleita yrittäjiä. Ideoita piisaa… ja ainoa suomalainen tekijä oli Widsets. Miksi?

Netti on kiinnostavampi kuin koskaan, kuluttajat ovat netissä, jatkuvasti. Esim. Facebook:issa vietetään keskimäärin 211 minuuttia päivässä! On aika jälleen perustaa uusia yrityksiä nettialalle, Suomeen tai toisaalle ja testata ideoiden lentoa. Hyvä aloituspaikka löytää vaikka mash-up:ja on tämä – Programmable Web.

Vierityspalkki haastaakin nyt kaikki Suomen web 2.0-yrittäjät ja ideanikkarit. Laittakaa meille lyhyt esittely ideastanne ja perustelkaa miksi juuri teidän yrityksenne ja palvelunne on tulevaisuuden menestyjä. Kommentteinä tähän alle tai suoraan mailina toimitukselle. Virikkeitä hyvä hakea myös mm. näistä blogeista (Verkko2, Oikeita Totuuksia, Tulkinta.net)

Keskusteluun tervetulleita ajatukset myös siiitä miksei ihmeessä suomalaisia ideoita saada Jaikun tapaan enempää läpi kansainvälisillä nettimarkkinoilla…

Tervetuloa keskustelemaan!

  1. PerttuT says:

    Floobs on itselläkin ollut tutkittavana viime päivinä. Siitä kuulisi mielellään lisää. Tosin Floobsin UKK on kyllä esimerkillinen, eli vaikka palvelu on suljetussa betassa, niin UKK on julkinen ja kattava. Ainakin yksi mielestäni varsin esimerkillinen suoritus jo sinänsä.

  2. Juha Huttunen says:

    Suomi on hieman hankala kotimaa sosiaalisen median yrityksille. Tyypillisesti bisnesmalli on sellainen, että investoinnit tulevat ensin ja tulot myöhemmin jos käyttäjät innostuvat, joten pääomasijoittajien rahaa tarvitaan, ainakin jos aikoo rakentaa kansainvälisesti merkittävän palvelun ja bisneksen. Suomi on kaukana ulkomaisille sijoittajille ja rahoituksen houkuttelu tänne ei ole välttämättä helppoa. Kotimaiset sijoittajat eivät sosiaalisen median yrityksiin sijoita ennen kuin on näyttöä siitä, että homma lentää. Ilman rahoitusta taas on vaikeaa rakentaa palvelua, joka pärjää kansainvälisessä kilpailussa.

    Suomesta ei taida olla lähtöisin yhtään menestynyttä web-palvelua, joka olisi kotimaisella riskirahalla tehty vaan rahoitus on tullut viimeistään siemenvaiheen jälkeen ulkomailta. Sulake lienee suurin menestys tähän asti, jota tuskin kukaan kotimainen venturisti olisi alkuvaiheessa tukenut. Onneksi Taivas uskoi asiaan. Samaa voi kai sanoa Stardollsista, rahaa ei Suomesta löytynyt.

    Kyllä Suomesta ideoita ja tekijöitä löytyy, ei homma siitä varmastikaan ole kiinni.

  3. Tommi says:

    Mitä sanoisitte kaikki tätäkin palstaa lukevat, että kokoonnuttaisin kerrankin yhdeksi työpäiväksi tuonne Tampereelle, Mindtrekin pariin, ja verkotuttaisin siellä ja iltapippaloissa kunnolla? Se jo jos joku olisi todellista henkilökohtaista sosiaalista mediaa?