Blogilista panostaa uusien blogien löydettävyyteen

Perttu Tolvanen

Blogilista.fi uudistui hiljattain huomattavasti aikaisempaa modernimpaan ulkoasuun ja käyttöliittymään. Uudistuksessa panostettiin erityisesti uusien blogien löydettävyyden parantamiseen.

blogilista-fi

Blogilista on säilyttänyt vuosien varrella asemansa hämmästyttävän hyvin. Blogilistan tuottaja Tuomas Hautala Sanoma Digitalista kommentoi Vierityspalkille Blogilistan saavan nykyisin lähes 40 000 uniikkia viikkokävijää. Kasvua vuoden takaiseen aikaan olisi näin ollen jopa 10 000 uniikkia kävijää.

Vierityspalkin haastattelema Tuomas Hautala toteaa uudistuksen keskittyneen erityisesti uusien käyttäjien helpottamiseen:

Nyt uudistuksessa pyrimme avaamaan blogien maailmaa ja seuraamista myös uusille käyttäjille paremmin, eli mitä blogit ovat, mistä pääsee alkuun, mistä löytää kiinnostavia blogeja, miten voit seurata niitä jne…

Uudistunut blogilista on ottanut aimo harppauksen kohti palvelua jonka kautta vanhat blogikonkaritkin voivat tehdä uusia löytöjä.  Blogilista onkin kehittynyt viime vuosina yhä lähemmäksi puhdasta blogihakemistoa. Samalla blogilistaa blogilukijana käyttävien määrä on laskenut.

Tosin esimerkiksi Vierityspalkille tulee yllättävän paljon liikennettä viikottain Blogilistan kautta. Ilmeisesti jotkut käyttävät edelleen blogilistaa myös blogien lukemiseen.

Tuomas Hautala kommentoi Vierityspalkille, että blogilistan jatkokehityksessä ei tule olemaan painopiste blogien seurannan helpottamisessa, koska sillä sektorilla on jo monia kansainvälisiä kilpailijoita (Google Reader, Netvibes, jne.).

En siis usko, että pelkkä blogien seuraaminen voi tänä päivänä olla kilpailuvaltti, sitä siis voi tehdä monessa palvelussa. Blogillistan alkuaikoinahan tilanne oli toinen – tuolloin RSS ei vielä ollut laajassa käytössä eikä vastaavaa palvelua tarjottu muualla.  Tämän vuoksi näen itse, että blogilistaa tulee kehittää jatkossakin enemmän kotimaista blogikenttää seuraavaksi ja mittaavaksi palveluksi, joka nostaa esiin massasta trendejä, ajankohtaisia aiheita, kuumia kirjoituksia, linkityksiä jne – sekä tarjoaa kattavan hakemiston mistä käyttäjä voi löytää uutta kiinnostavaa luettavaa. Tällä uusien blogien suosittelun saralla kehitettävää riittäisi loputtomiin erilaisten suosittelualgoritmien parissa.

Tavoitteen kanssa on helppo olla samaa mieltä. Suomen blogikenttä tarvitsisi palvelun joka luokittelisi blogeja yhteisen, riittävän yksinkertaisen, mallin mukaan ja kannustaisi perustamaan uusia blogeja lyhyemmillekin projekteille tai ideoille. Nykyisin moni terävä blogi hukkuu massaan ja kirjoittajat turhautuvat kun lukijamäärät eivät nouse muutamia kymmeniä suuremmiksi. Toivottavasti uusi blogilista auttaa tämän haasteen ratkaisussa.

Aiheet: Blogit

Tagit: ,

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat, kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit ja varmistamaan budjetin ennustettavuuden. Ota yhteyttä Perttuun!
  1. Harto says:

    Jos tavoitteena oli avata blogien maailmaa ja parantaa uusien blogien löytämistä, niin voi vain ihmetellä, miten blogilista onnistuu piilottamaan sivustolla olevat 22 000 blogia. Perustelen:

    1) Top-listat, jotka ovat lähes jokaisella sivulla, typistävät sisällön muutamaan kymmeneen blogiin.
    2) Blogihakemiston selaus huonontui aiemmasta versiosta huomattavasti.
    3) Loogisin tapa hakea uusia kiinnostavia blogeja on blogihakemiston aihehaku, joka on rajoittunut vain tagilistoihin, eli ei toimi.
    4) Miten blogilista hyödyntää käyttäjäyhteisöjä blogien suosittelussa? Ei mitenkään.

    Kun blogilista epäonnistuu tarjoamaan uusia kiinnostavia blogeja, eikä se pyri olemaan blogien seurauskanavakaan, niin mitä jää jäljelle?

  2. PerttuT says:

    On ihan totta, että blogilista ei ole sillä tasolla kuin se voisi olla. Vaikka kävijämäärät ovat kasvaneet, niin ottaen huomioon blogikentän kasvun, lukijamäärien kasvun ja sen että kilpailijoita ei ole, niin kymmenen tuhannen uniikin kasvu vuodessa ei ole kovin häävi suoritus.

    Blogilistan tulisi kehittyä blogien LinkedIn-palveluksi joka kertoo standardissa muodossa kuka kukin on ja ketkä ovat kenenkin kavereita. Tällä tiedolla pystyisi LinkedInin kaltaisesti suosittelemaan blogeja paljon monipuolisemmin kuin mitä nykyisin. Hieman toimituksellista sisältöä lisäämällä voisi myös saada aikaan kaikenlaista. Esimerkiksi eri alojen aktiivibloggaajat voisivat pistää omaa sektoriaan järjestykseen ja voisivat näin tuoda blogilistaan subjektiivisemmankin ulottuvuuden.

    Vapaisiin tageihin perustuvat listaukset ovat tuhoon tuomittuja blogilistan tapauksessa kun tagimerkinnät menevät spammauksen puolelle ja blogien omistajat merkkaavat itsensä ties millaisiin kategorioihin vain saadakseen lisää lukijoita.

  3. harro says:

    Blogilistan uusimmat osio on nykyään pelkkää spämmiä ja sivujen mainostusta. Erityisesti tätä harrastaa joku “pointblog” sivusto.