Selkeä vaaliehdokkaan sivusto, esimerkkinä Lasse Männistö

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Nettiauto.com uudistui ja erillinen mobiiliversio jäi vihdoin historiaan.

Vierityspalkin artikkelisarjassa on aiheena verkkosivujen konseptisuunnittelu ja siihen liittyvät menetelmät, käsitteet ja dokumentit. 

Aikaisemmin kirjoitettuun artikkeliin hyvästä vaaliehdokkaan sivustosta tarttui ainakin Mainostoimisto Bolder* joka ilmoitti tehneensä kunnallisvaaliehdokas Lasse Männistön sivuston* artikkelissa mainittujen ohjeiden mukaan.

Vierityspalkin artikkelissahan annettiin viisi suositusta vaaliehdokkaan sivustoprojektille. Nämä suositukset olivat:

  1. Kerro etusivulla kaikki olennainen ja linkitä etusivulta kaikille tärkeille alasivuille
  2. Muista kertoa miksi juuri sinua pitäisi äänestää – mitä tarjoat äänestäjillesi?
  3. Käytä yksiselitteisiä ja yleisiä navigointinimiä
  4. Kirjoita tekstit verkkoon hyvän verkkokirjoittamisen sääntöjä noudattaen
  5. Investoi hyvään valokuvaan ja tallenna se oikein verkkosivustoa varten

Lassen sivustolla etusivulle on todellakin koostettu kaikki olennainen. Tekstissä huomio on asioissa joiden perusteella Lassea pitäisi äänestää. Teksteissä ja teemojen valinnassa on jopa huomioitu erottumista muista ehdokkaista. Visuaalinen ulkoasu, asenne ja teemat ovat vahvasti myös puolueen mukaan rakennetut.

Ei Lassea ainakaan keskustalaiseksi tai vasemmistoliiton edustajaksi erehdy luulemaan.

Sivuston organisointi on muutenkin selkeä ja looginen. Navigaation tehtävä ei ole häikäistä ja yllättää, vaan navigaatio auttaa löytämään tärkeimmät asiat. Lassen navigaatio-otsikot ovat: “Lasse”, “Vaaliteemat”, “Miksi Lasse?”, “CV”, “Videot”. Tuttua ja turvallista.

Sivuasetteluissakin on ajateltu nopeata lukijaa ja kaikki sivut alkavat rohkean kokoisella tekstialueella jossa tiivistetään sivun sanoma. Tällainen lähestymistapa toimii varmasti niin nuoriin kuin vanhempiin lukijoihin.

Kuvamateriaali on kauttaaltaan korkealuokkaista ja studiossa on selkeästi leikitty pitkän aikaa. Lassen kuvavalikoiman määrä on suuri ja varmasti kaikilla ei olekaan mahdollisuutta hyödyntää mainostoimistotaustaa oman vaalisivuston tekemisessä. Sivusto on kuitenkin hyvä esimerkki siitä millainen merkitys voi olla korkealuokkaisella kuvamateriaalilla.

Huomattavaa on myös, että Lassen sivusto sijaitsee lassemannisto.fi -domainissa eikä missään mannisto.puolueenkotisivupalvelu.net -osoitteessa. Tämäkin viestii osaltaan siitä, että ehdokas on leikissä mukana pitkällä tähtäimellä.

Lassen sivusto ei myöskään nojaa blogiin vaan on suorastaan blogimaisen esitystavan vastakohta. Kaikesta huomaa, että Lassen sivusto on suunniteltu alusta pitäen kiireistä äänestäjää varten. Etusivulta saa heti yleiskuvan ehdokkaasta ja sisältösivutkin tarjoavat pureskeltua ja hyvin esitettyä informaatiota. Lassen tavoitteena on vakuuttaa nopeasti.

Kokonaisuutta vahvistavat vielä videot joissa ehdokas esittelee tärkeimmät vaaliteemansa. Videoiden sisältö ei ehkä ole yhtä vauhdikasta kuin muu sivusto, mutta videot ovat sivustokonseptin kanssa hyvin linjassa. Videot mahdollistavat tehokkaan tavan tutustua ehdokkaaseen ja hänen ajatuksiinsa. Pari videota on mahdollista katsoa paljon nopeammin kuin esimerkiksi kahlata läpi ehdokkaan viimeiset 17 blogimerkintää.

Lassen sivusto on hyvä esimerkki asiakaslähtöisestä vaaliehdokkaan sivustosta. Monella äänestäjällä kun ei ole aikaa lukea blogeja viikkotolkulla ennen vaalipäivää. Ehdokas saatetaan valita puolen tunnin surffailun perusteella ja tällöin ei yksittäisen ehdokkaan sivusto saata saada 30 sekuntia enempää aikaa vakuuttaa äänestäjää. Lassen sivusto vastaa tähän huutoon.

Kommentointia tai muutakaan vuorovaikutteisuutta ei Lassen sivustolta* löydy, mutta se lienee sitten seuraavassa kehitysvaiheessa tulossa. Nyt sen puolen voi hoitaa vaikka osallistumalla aktiivisena keskustelijana Uuden Suomen blogiyhteisöön.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

10 kommenttia on “Selkeä vaaliehdokkaan sivusto, esimerkkinä Lasse Männistö”

  1. Hyi hyi, poliittisia mainoksia :( Kenen kaveri kyseessä?

  2. Tavoitteena oli tehdä esimerkkikatsaus useamman puolueen edustajasta. Ei vain ole tullut vastaan muita tarjokkaita joita kehtaisi esitellä. Ja Bolderin pojat tulivat itse ihan esittelemään tekemisiään.

    Heti kun löytyy muita hyvin tehtyjä ja kriteerit täyttäviä ehdokkaiden saitteja niin palkki tarjoaa “ilmaista mainosta”, vaikkakin varataan aina oikeus vähän kritisoida rakentavasti :)

  3. “Korkealuokkainen kuvamateriaali” ei välttämättä vielä tarkoita hyviä kuvia. Mutta raha noissa fotoissa haisee ja Stubb tulee aika vahvasti mieleen imagosta. Ihmetyttää jos tällaiset jeppismieskuvat äänestäjiin purevat. Ehkä en kuulu kohderyhmään.

    Lassehan istuskelee itsekin Bolderissa että täydellisestä mainoksesta alkaa tässä jutussa olla melkein kyse, mutta kyllähän tuo yleistasoa parempi on ja menköön täten esimerkkinä.

    [Pingstate tarjoaa saitista kritiikkiä, tietenkin omalla tavallaan](*linkki poistettu*)

  4. No joo, ihan mainosmiehen meininkihän noissa sivuissa on =) Vähän turhan valmiiksi suolattu mun makuun, särmä puuttuu.

    Mutta jotta ei menisi ihan yhden miehen kisaksi, niin tsekatkaapa esim. www-nikorinta-com, joka ei toki ole (sekään) täydellinen, mutta selvästi keskivertoa parempi esitys. Mikä voi tietysti kertoa paljon myös yleisestä tasosta… ;)

  5. Mainosta tässä ei olla oltu tekemässä, vaikkakin Lasse paljon näkyvyyttä tätäkin kautta saa. Sivusto on esittelyssä, koska a) Bolder otti yhteyttä palkkiin aikaisemmin kirjoitetun artikkelin pohjalta ja koska b) Lassen sivusto noudattaa annettuja suosituksia ja tekee sen mielestäni erittäin hyvin.

    Sivusto ei varmasti edusta mitenkään tyypillisen ehdokkaan tilannetta, mutta siinä on paljon hyvää etenkin konseptin ja toteutuksen osalta. Tällaisenaan se ansaitsee esittelyä ja toimii esimerkkinä.

    Hyvä sivusto jonka eteen on tehty paljon työtä ansaitsee myös kohteliaan vastaanoton ja jos kritiikkiä esitetään niin se olisi aina mukava perustella. Tästä syystä en esimerkiksi Pingstaten foorumille viitsinyt linkittää vaikka tuonkin ketjun siellä näin. (Pingstatessa on liikaa jengiä, jotka käyttäytyvät kommenttiketjuissa huonommin kuin alakoulun tarkkailuluokkalaiset.)

    Niko Rinnan saitti pääsee myös harkintaan esittelykohteena, koska Nikollakin on ohjeiston mukaan tehty monia asioita ja konseptillisesti Nikon saitti poikkeaa Lassen saitista. Niko itse asiassa edustaa aika suosittua ratkaisua, eli hyvin simppeli sivusto + blogi yhdistettynä.

  6. Katsoin sivujeni kävijäseurantaa ja ihmettelin keskiviikon kävijämääriä. Tämä juttuhan ne sitten selittääkin.

    Huomiona vielä tähän ja aikaisemmin julkaistuun artikkeliin ehdokkaan hyvästä vaalisivustosta:
    – Omat sivuni on tehty paljon ennen artikkeleiden julkaisua
    – Olen tehnyt sivut kokonaan itse, enkä ole alan ammattilainen

  7. “- Omat sivuni on tehty paljon ennen artikkeleiden julkaisua
    – Olen tehnyt sivut kokonaan itse, enkä ole alan ammattilainen”

    Sitä suuremmalla syyllä sitten kehuja kehiin :)

    Toisaalta tämä osoittaa hyvin sen, miten “maalaisjärkistä” käytettävyys lopulta on – kun ihminen on pohjimmiltaan aika samankaltainen naapurinsa kanssa, se mikä sopii yhdelle, sopii hyvin usein myös toiselle. Ei luonnollisestikaan aina.

    Joskus sitä jopa toivoisi, että “alan ammattilaiset”, itse mukaan lukien, kuunteisivat enemmän “taviksen” mielipiteitä sivustojen ulkoasuja, ja etenkin käyttölogiikkaa, suunnitellessaan.

    No niin, alkaa mennä jo asian viereen. Mutta lisää näitä, selkeitä ja silmää turhaan rasittamattomia kunnallisvaaliehdokassivustoja =)

  8. […] lokakuu 2008 PerttuT Edellinen esimerkkinä käytetty vaalisivusto herätti keskustelua varsin runsaasti niin Vierityspalkissa kuin erilaisilla keskustelufoorumeilla […]

  9. Lassen loistavat sivut ja aktiivisuus Facebookissa vielä lisänä toivat valtuustopaikan. Siitä muille esimerkkiä!:D

  10. […] saivat varsin paljon liikennettä ja herättivät hyvää keskustelua (jatkoartikkelit: Lasse Männistö, Mirko Niittumäki, […]

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun