Tulos ohjeistaa: Kirjoita tehokkaasti ja rohkaise kävijät ostamaan

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkosivut ja tekoäly - mikä muuttuu?.

Hakukoneoptimointitoimisto Tuloksen pojat ovat yrityksen alkuvaiheen hiljaiselon jälkeen aktivoituneet myös verkossa. Pari viimeisintä heidän kirjoitustaan antaa hyödyllisiä käytännön ohjeita siihen miten tehdään tehokkaita verkkosivuja.

Arttu Raittila kirjoittaa hyvän blogitekstin avainasioista ja Lasse Larvanko siitä kuinka myyntiin tähtäävää sivustoa* tehostetaan toimintakehotuksien avulla. Tässä hieman tiivistystä siitä mistä nämä artikkelit kertovat.

Blogitekstin tärkeimmät asiat on löydettävä silmäilemällä

Arttu painottaa tekstissään, että blogiartikkelin tulee olla nopeasti luettavissa ja artikkelin rakenteen on oltava erityisen selkeä. Harva lukija perehtyy blogitekstiin samalla tarkkuudella kuin lehtiartikkeliin.

Blogiartikkelin otsikon oltava kuvaava, ytimekäs ja rehellinen

Otsikointi on epäilemättä yksi toimittajien tärkein ammattitaidon osa, mutta verkossa vaatimukset ovat hieman erilaiset. Kiinnostavuus ja yksilöllisyys ovat tärkeitä, mutta kaikkein tärkeintä on kuvaavuus ja rehellisyys. Blogiartikkelin otsikon on kerrottava mistä on kyse ja mitä artikkelin lukija voi artikkelilta odottaa. Verkossa otsikoinnista on syntynyt jopa oma taiteenlajinsa, koska otsikot elävät omaa elämäänsä hakukoneiden tuloksissa ja erilaisten aggregaattoreiden ja kirjanmerkkipalveluiden listauksissa.

Alaotsikot, kappaleet, listat ja lihavointi helpottavat lukemista

Silmäilyn helpottamisessa alaotsikointi, kappalejako, listat ja lihavointi ovat erityisen tärkeitä. Verkossa esimerkiksi palstoituksella ei voida vaikuttaa artikkelin luettavuuteen, koska RSS-lukijat kuitenkin näyttävät artikkelin sellaisena kuin lukija haluaa. Vain alaotsikot, kappalejako, listat ja lihavointi säilyvät kaikissa RSS-lukijoissa.

Kuvat ja linkit ovat tehokasta lisäpalvelua lukijoille

Täysin kuvattomat blogiartikkelit ovat monien lukijoiden mielestä vähemmän kiinnostavia kuin jos artikkelissa olisi yksikin kuva, vaikka vain koristeena. Pelkkään koristeluun ei kuvia kuitenkaan kannata käyttää, mutta hyvän kuvituksen hankkimiseen kannattaa hieman vaivaa nähdä. Kuvilla on vaikutusta.

Toisaalta Arttu huomauttaa hyvin, että myös linkityksellä voi olla sama vaikutus kuin kuvilla. Hyvät ja kiinnostavat linkit artikkelissa erottavat artikkelin massasta tehokkaasti ja nostavat tekstin arvoa lukijan silmissä. Kokonaan ilman linkkejä julkaistu blogiartikkeli on myös webin keskustelevuuden ja verkkomaisen luonteen kannalta ristiriitainen ilmestys – ainakin pari linkkiä pitäisi useimmissa artikkeleissa olla.

Arttu Raittilan artikkeli vielä laajentaa katsausta myös perusteiden ulkopuolelle ja listaa useita hyvään lay-out-designiin liittyviä asioita.

Lasse Larvangon artikkeli jatkaa oikeastaan siitä mihin Arttu jää*. Artun näkökulmana kun on puhtaasti se, että miten tehdään luettavia ja vaikuttavia tekstejä, ulkoasullisesti. Lasse jatkaa optimoijan näkökulmasta, että mitä sivustolle pitäisi tehdä jos se ei kuitenkaan hyvästä sisällöstä huolimatta kannusta vierailijoita ottamaan yhteyttä tai ostamaan tuotteita.

Lasse listaa seitsemän kohtaa, joiden avulla tehostetaan verkkopalvelun (tai blogin, tai blogiartikkelin) toimivuutta. Listan kohdat tuntuvat ehkä yksinkertaisilta, mutta ovat juuri sitä mitä optimoijat tekevät, ja hyvin tuloksin.

Kohdat 1-3: Poista kaikki turha, otsikoi tehokkaasti, kirjoita hyvää nettitekstiä

Lassen esittämät 1-3 kohdat oikeastaan tiivistävät Artun pidemmän artikkelin ohjeet. Sivustolta kannattaa karsia kaikki sellainen pois joka ei kannusta vierailijaa ostamaan tai ottamaan yhteyttä (tai ylipäätään tekemään sitä mikä onkaan sivuston tavoite). Hyvällä otsikoinnilla ja verkkotekstillä voidaan myös johdatella kävijää eteenpäin ostoprosessissaan.

Kohdat 4-6: Muotoile hyvä toimintakehotus, esitä se selkeästi ja näkyvästi

Sivuston tarkoituksen pitäisi selvitä oikeastaan jokaiselta sivulta jossa kävijä käy. Toisilla sivuilla toimintakehotus pitää vain huutaa kovempaa kuin toisilla. Kaikkien sivujen pitäisi kuitenkin muistuttaa kävijää siitä mikä on sivuston tarkoitus. Esimerkiksi Skype muistuttaa sivustollaan koko ajan, että tarkoituksena on ladata Skype, tai ostaa Skypeen liittyviä tuotteita ja palveluita. Nämä toimintakehotukset esitetään isojen nappuloiden muodossa, niiden yhteyteen liitetään tärkeimmät hyödyt ja nappulassa sanotaan napakasti se mitä käyttäjän halutaan tekevän. Esimerkiksi näin:

skype-toimintakehotus

Kohta 7: Testaa, kunnes et löydä enää parannettavaa

Testaus ja jatkuva parantaminen pätee niin myynnillisiin sivustoihin kuin hyviin blogiartikkeleihin. Aina voi muotoa ja tehokkuutta parantaa.

Merkittävästi isompi haaste onkin sitten löytää ne keinot miten nämä asiat sovelletaan käytäntöön kulloisenkin organisaation ja verkkosivuston kohdalla. Niistä asioista ei enää olekaan niin helppo kirjoittaa selkeätä listaa ja ytimekästä blogiartikkelia.

Lassen* ja Artun artikkelit antavat yhdessä hyvän katsauksen siihen mitä tarkoittaa verkkopalveluiden optimointi ja tehostaminen ja millaisia asioita moni tämän alan ammattilainen päivittäin työssään tekee.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

1 kommentti “Tulos ohjeistaa: Kirjoita tehokkaasti ja rohkaise kävijät ostamaan

  1. tekstiurakoitsija

    Kertaus on opintojen äiti :)

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun