Uudistuneet Sonera.fi ja Elisa.fi

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.

Vierityspalkin artikkelisarjassa on aiheena verkkosivujen konseptisuunnittelu ja siihen liittyvät menetelmät, käsitteet ja dokumentit. 

Hiljattain on kumpikin suuri operaattori uudistanut verkkopalvelunsa etusivua ja päätynyt varsin samankaltaisiin ratkaisuihin. Hieman eroavaisuuksia toki on, mutta kumpikin etusivu taitaa lähinnä kertoa siitä millaiseen suuntaan monet kuluttajille suunnatut verkkopalvelut ovat menossa.

Sonera.fi – Apple.comin ihannointia ja pyöristeltyä minimalismia

Soneran etusivussa on huomattavia Apple.com -vaikutteita liukuineen ja pyöreine muotoineen, mutta aivan täydellistä kopiointia ei ole sentään lähdetty tekemään. Pääosassa ovat tärkeimmät tarjoukset ja muutenkin sisältöpalstan elementit ovat vahvasti korostettuja. Eniten käytetyt osiot ovat saaneet omat erottuvat nappulansa (”Sonera Kauppiaat” / ”Ohjeet ja Tuki” / ”Sähköposti”) eikä etusivun arvokasta tilaa uhrata enää ”korporaatiouutisille”.

Mielenkiintoista on myös jonkinlainen minimalismi etusivun suhteen. Mitään Taloussanomien* kaltaista etusivun pituuskilpailua ei ole lähdetty tekemään vaan näkyvään osaan on nostettu monipuolinen alaviite (eli ”footer”) johon on selkeästi pyritty löytämään kaikki tärkeimmät asiat joita Sonera.fi -sivustolta voisi kuvitella käyttäjän hakevan.

Perinteisesti ison roolin ottavat navigaatiot on jätetty kokonaan sivuosaan etusivulla. Päätason navigaatio (1-tason navigaatio) on hillitysti häivytetty yläreunaan eikä käyttäjää selkeästi ohjata sen käyttöön ensisijaisena navigointitapana. Minkäänlaista kainalonavigaatiota (2-tason navigaatio) ei tuoda mitenkään näkyviin etusivulla vaan vasta kun siirrytään syvemmälle palvelussa.

Siirtyminen etusivulta syvemmälle sivustolle tuottaakin käyttäjälle pienen pettymyksen kun etusivun selkeys ei enää ulotukaan alasivuille. Laajakaistan pääsivu on sentään ryhmitelty ja suunniteltu, mutta on silti kovin sekava ja pyrkii tarjoilemaan vähän kaikkea kaikille.

Etusivun jälkeen navigaatiossa tarvitseekin nojautua myös 2-tason hierarkiseen navigaatioon enemmän kun sisältöalueet ovat enemmän tai vähemmän sekalaisia kokoelmia ajankohtaisista uutisista mainoksiin ja usein kysyttyihin kysymyksiin.

Soneralla lienee koko sivuston uudistus vielä prosessissa, mutta ainakin etusivulla on uskallettu hieman poiketa valtavirrasta jossa etusivulle tungetaan kaikki mahdollinen.

Elisa.fi, asiakaspalvelu ja tuotteet painopisteenä

Elisa.fi on ulkoasultaan ja suunnittelun painopisteiltään kovasti samankaltainen kuin Sonera.fi. Tietty samankaltaisuus on kuitenkin ymmärrettävää kun yritykset kuitenkin ovat erittäin suoria kilpailijoita ja monella potentiaalisella asiakkaalla on varmasti usein samanaikaisesti avoinna sekä Elisa.fi että Sonera.fi. Elisalla käyttäjän ohjaaminen on tosin viety Soneraakin pidemmälle. Ensivaikutelmalta vaikuttaisi siltä, että Elisalla on käytetty enemmän aikaa käyttäjien tarpeiden ja käyttötapojen tutkimiseen. Tietosisältö on tarkoin jäsennelty ja jokainen otsikko tarkkaan mietitty ja ytimekkäästi kiteytetty.

Elisan etusivulla on nostettu kuumin tarjous myös suurimpaan rooliin, mutta huomion kiinnittävät nappulat on annettu eri tuoteryhmille. Asiakaspalvelulle on annettu oma osio ja paljon tilaa etusivulta. Muutoin rakenne on hyvin samankaltainen Soneran kanssa. Alaviite on runsas ja samalla tavalla ryhmitelty kuin Soneralla. Etusivulta pääsee kaikkialle eikä käyttäjän tarvitse ymmärtää sivuston rakenteesta mitään.

Suurin ero Soneraan nähden tuleekin vasta siirryttäessä etusivulta eteenpäin. Esimerkiksi käyttäjän valitessa ”Laajakaista” -osion tulee eteen seuraava valintavaihe.

Ja vasta kun käyttäjä on valinnut, että minkätyyppisestä laajakaistaratkaisusta on kiinnostunut, niin päästetään hänet tutustumaan yksityiskohtiin.

Nopean katsauksen perusteella ainakin voisi esittää, että Elisalla on palveluita ja verkkoläsnäoloa pyritty paketoimaan enemmän käyttäjien näkökulmasta ja onnistuttu myös viemään tämä suoraviivaisemmin verkkoon. Pintakosketus ainakin laajakaistaan tutustumisessa on Elisalla paljon enemmän käyttäjää opastava ja ohjaavampi kuin Soneralla. Kumpikin sivusto tosin lienee syntynyt pitkän prosessin tuloksena ja kehittyy koko ajan hurjaa vauhtia eteenpäin.

Eniten Elisan ja Soneran etusivuja yhdistää, että kovaa työtä on rakenteiden ja sisältöjen kanssa tehty. Rakenne on mietitty, ulkoasu viimeistelty ja tärkeimmät avainsanat on löydetty. Lopputulokset muistuttavat hämmentävän paljon toisiaan, mutta eivät huonolla tavalla. Näistä kahdesta sivusta voisi moni muukin palvelu löytää jotain ideoita oman palvelunsa etusivun parantamiseksi.

Suomalaisista digitoimistoista ainakin Ego* on ollut mukana Elisa.fi:n tekemisessä. Kuka ilmiantaisi Sonera.fi:stä vastuuta kantavat tahot?

Lue lisää: Verkkopalvelun uudistus – kaikki artikkelit Vierityspalkissa

[* Linkkejä poistettu toimimattomina tai vanhentuneina.]

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

3 kommenttia on “Uudistuneet Sonera.fi ja Elisa.fi”

  1. Veikkaisin, että Sataman Vallilan yksikkö hoitelee edelleen Soneran sivuja. Kamppikset sitten erikseen.

  2. Antti Leppänen

    ”Soneran etusivussa on huomattavia Apple.com -vaikutteita liukuineen ja pyöreine muotoineen…”

    Liekö sitten graafikoille annettu ohjeita hakeakin suuntaa Applelta? Tuo uusi kiiltävä muovinpalahan on tullut tässä hiljattain markkinoille Suomessa ja Soneran sivut uudistuivat vähän niinku siinä samassa =]

    Mitä sitten liukuihin ja pyöreisiin muotoihin tulee, toivottavasti niistä ei ala tulemaan standardeja uusille verkkosivuille. Oli se kuinka hienoa ja Web2.0-tyyliä, niin liika on liikaa.

    Sonera ja Elisa ovat kyllä mielestäni saaneet uudet sivunsa huomattavasti toimivimmiksi. Samaan tyyliin kuin tuossa oli keskustelua Helsingin kaupungin verkkosaitista, ovat nämä operaattoritkin saaneet oleelliset asiat esille paremmin.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun