Uudistuneet Sonera.fi ja Elisa.fi

Perttu Tolvanen

Hiljattain on kumpikin suuri operaattori uudistanut verkkopalvelunsa etusivua ja päätynyt varsin samankaltaisiin ratkaisuihin. Hieman eroavaisuuksia toki on, mutta kumpikin etusivu taitaa lähinnä kertoa siitä millaiseen suuntaan monet kuluttajille suunnatut verkkopalvelut ovat menossa.

Sonera.fi – Apple.comin ihannointia ja pyöristeltyä minimalismia

Soneran etusivussa on huomattavia Apple.com -vaikutteita liukuineen ja pyöreine muotoineen, mutta aivan täydellistä kopiointia ei ole sentään lähdetty tekemään. Pääosassa ovat tärkeimmät tarjoukset ja muutenkin sisältöpalstan elementit ovat vahvasti korostettuja. Eniten käytetyt osiot ovat saaneet omat erottuvat nappulansa (“Sonera Kauppiaat” / “Ohjeet ja Tuki” / “Sähköposti”) eikä etusivun arvokasta tilaa uhrata enää “korporaatiouutisille”.

Mielenkiintoista on myös jonkinlainen minimalismi etusivun suhteen. Mitään Taloussanomien kaltaista etusivun pituuskilpailua ei ole lähdetty tekemään vaan näkyvään osaan on nostettu monipuolinen alaviite (eli “footer”) johon on selkeästi pyritty löytämään kaikki tärkeimmät asiat joita Sonera.fi -sivustolta voisi kuvitella käyttäjän hakevan.

Perinteisesti ison roolin ottavat navigaatiot on jätetty kokonaan sivuosaan etusivulla. Päätason navigaatio (1-tason navigaatio) on hillitysti häivytetty yläreunaan eikä käyttäjää selkeästi ohjata sen käyttöön ensisijaisena navigointitapana. Minkäänlaista kainalonavigaatiota (2-tason navigaatio) ei tuoda mitenkään näkyviin etusivulla vaan vasta kun siirrytään syvemmälle palvelussa.

Siirtyminen etusivulta syvemmälle sivustolle tuottaakin käyttäjälle pienen pettymyksen kun etusivun selkeys ei enää ulotukaan alasivuille. Laajakaistan pääsivu on sentään ryhmitelty ja suunniteltu, mutta on silti kovin sekava ja pyrkii tarjoilemaan vähän kaikkea kaikille.

Etusivun jälkeen navigaatiossa tarvitseekin nojautua myös 2-tason hierarkiseen navigaatioon enemmän kun sisältöalueet ovat enemmän tai vähemmän sekalaisia kokoelmia ajankohtaisista uutisista mainoksiin ja usein kysyttyihin kysymyksiin.

Soneralla lienee koko sivuston uudistus vielä prosessissa, mutta ainakin etusivulla on uskallettu hieman poiketa valtavirrasta jossa etusivulle tungetaan kaikki mahdollinen.

Elisa.fi, asiakaspalvelu ja tuotteet painopisteenä

Elisa.fi on ulkoasultaan ja suunnittelun painopisteiltään kovasti samankaltainen kuin Sonera.fi. Tietty samankaltaisuus on kuitenkin ymmärrettävää kun yritykset kuitenkin ovat erittäin suoria kilpailijoita ja monella potentiaalisella asiakkaalla on varmasti usein samanaikaisesti avoinna sekä Elisa.fi että Sonera.fi. Elisalla käyttäjän ohjaaminen on tosin viety Soneraakin pidemmälle. Ensivaikutelmalta vaikuttaisi siltä, että Elisalla on käytetty enemmän aikaa käyttäjien tarpeiden ja käyttötapojen tutkimiseen. Tietosisältö on tarkoin jäsennelty ja jokainen otsikko tarkkaan mietitty ja ytimekkäästi kiteytetty.

Elisan etusivulla on nostettu kuumin tarjous myös suurimpaan rooliin, mutta huomion kiinnittävät nappulat on annettu eri tuoteryhmille. Asiakaspalvelulle on annettu oma osio ja paljon tilaa etusivulta. Muutoin rakenne on hyvin samankaltainen Soneran kanssa. Alaviite on runsas ja samalla tavalla ryhmitelty kuin Soneralla. Etusivulta pääsee kaikkialle eikä käyttäjän tarvitse ymmärtää sivuston rakenteesta mitään.

Suurin ero Soneraan nähden tuleekin vasta siirryttäessä etusivulta eteenpäin. Esimerkiksi käyttäjän valitessa “Laajakaista” -osion tulee eteen seuraava valintavaihe.

Ja vasta kun käyttäjä on valinnut, että minkätyyppisestä laajakaistaratkaisusta on kiinnostunut, niin päästetään hänet tutustumaan yksityiskohtiin.

Nopean katsauksen perusteella ainakin voisi esittää, että Elisalla on palveluita ja verkkoläsnäoloa pyritty paketoimaan enemmän käyttäjien näkökulmasta ja onnistuttu myös viemään tämä suoraviivaisemmin verkkoon. Pintakosketus ainakin laajakaistaan tutustumisessa on Elisalla paljon enemmän käyttäjää opastava ja ohjaavampi kuin Soneralla. Kumpikin sivusto tosin lienee syntynyt pitkän prosessin tuloksena ja kehittyy koko ajan hurjaa vauhtia eteenpäin.

Eniten Elisan ja Soneran etusivuja yhdistää, että kovaa työtä on rakenteiden ja sisältöjen kanssa tehty. Rakenne on mietitty, ulkoasu viimeistelty ja tärkeimmät avainsanat on löydetty. Lopputulokset muistuttavat hämmentävän paljon toisiaan, mutta eivät huonolla tavalla. Näistä kahdesta sivusta voisi moni muukin palvelu löytää jotain ideoita oman palvelunsa etusivun parantamiseksi.

Suomalaisista digitoimistoista ainakin Ego on ollut mukana Elisa.fi:n tekemisessä. Kuka ilmiantaisi Sonera.fi:stä vastuuta kantavat tahot?

  1. seppo says:

    Veikkaisin, että Sataman Vallilan yksikkö hoitelee edelleen Soneran sivuja. Kamppikset sitten erikseen.

  2. Antti Leppänen says:

    “Soneran etusivussa on huomattavia Apple.com -vaikutteita liukuineen ja pyöreine muotoineen…”

    Liekö sitten graafikoille annettu ohjeita hakeakin suuntaa Applelta? Tuo uusi kiiltävä muovinpalahan on tullut tässä hiljattain markkinoille Suomessa ja Soneran sivut uudistuivat vähän niinku siinä samassa =]

    Mitä sitten liukuihin ja pyöreisiin muotoihin tulee, toivottavasti niistä ei ala tulemaan standardeja uusille verkkosivuille. Oli se kuinka hienoa ja Web2.0-tyyliä, niin liika on liikaa.

    Sonera ja Elisa ovat kyllä mielestäni saaneet uudet sivunsa huomattavasti toimivimmiksi. Samaan tyyliin kuin tuossa oli keskustelua Helsingin kaupungin verkkosaitista, ovat nämä operaattoritkin saaneet oleelliset asiat esille paremmin.