“Hakukoneet ovat parasta, mitä saavutettavuudelle on tapahtunut”
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkosivut ja tekoäly - mikä muuttuu?.
Hakukoneet on parasta, mitä saavutettavuudelle on tapahtunut viime vuosina, sanoo ohjelmistosuunnittelija Aki Björklund. “On selkeästi osoitettavissa oleva bisnes case, että kannattaa nähdä aikaa ja vaivaa siihen, että sivut näkyvät Googlessa”. Björklundin mukaan Google-optimointi on lisääntynyt Suomessakin: suosituimmat sivut ovat kehittyneet viime vuosina.
Hakukone edustaa ruudunlukuohjelman kaltaista “erityiskäyttäjäryhmää”, joka ei pysty päättelemään, mitä kuvassa näkyy, vaan jolle linkin merkitys on avattava tekstimuotoisena.
Mainoksiin asti verkkosisältöjen saavutettavuuden parantuminen ei yllä. Teknisen toteutuksen puolesta ei mikään estäisi lisäämästä mainoskuvaan tai Flash-animaatioon vaihtoehtoisia tekstejä, mutta näin ei ole tapana tehdä. Bannerimainoksia sivustoille sijoittelevat mainonnanhallintajärjestelmät eivät pyrikään saavutettavaan lopputulokseen. Björklund keskusteli saavutettavuudesta Sula Pinta – ohjelmassa* aiemmin keväällä.
Björklundin mukaan esteettömyysnäkökulmasta toinen epäkohta suomalaissivustoilla on mainosten loputon välke. Mainokset jätetään pyörimään ikuisessa luupissa siitä huolimatta, että kansainvälisen standardin* mukaan animaatioille suositellaan rajallista enimmäiskestoa.
Björklund on työskennellyt ohjelmistosuunnittelijana mm. Plaza.fi – palvelun julkaisujärjestelmän parissa.
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)
Lue lisää: Saavutettavuus verkkopalveluissa – kaikki artikkelit Vierityspalkissa
1 kommentti ““Hakukoneet ovat parasta, mitä saavutettavuudelle on tapahtunut””
Kommentointi on suljettu.
Kennu
Tuohon on helppo yhtyä. SEO-optimointi on saanut minutkin kiinnittämään ihan eri tavalla huomioita näihin asioihin. Loppujen lopuksi kaikki nivoutuu yhteen: yksinkertaisuus (muotoilun ja toimintojen irrottaminen CSS:ään ja jQueryyn), havainnollisuus (REST-mallin mukaiset URLit), standardien noudattaminen (oikeat HTML-tagit oikeissa tarkoituksissa), jne.
Monia näitä periaatteita tekee mieli noudattaa ihan lähtökohtaisesti, mutta usein bisnesmaailman kiireellisyys pakottaa tekemään kompromisseja. Silloin SEO on hyvä peruste sille, miksi täytyy käyttää aikaa ja energiaa saadakseen asiat oikein, ja miksi myös esimiesten ja projektipäälliköiden kannattaa vaatia sitä.
Jännä ajatella vaan, miten SEO vaikuttaisi saittien kehitykseen nykypäivänä, jos Microsoft olisi Googlen sijasta markkinajohtaja…