“Hakukoneet ovat parasta, mitä saavutettavuudelle on tapahtunut”

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkosivustot eivät aina kuole, joskus ne muuttuvat zombie-sivustoiksi.

Hakukoneet on parasta, mitä saavutettavuudelle on tapahtunut viime vuosina, sanoo ohjelmistosuunnittelija Aki Björklund. “On selkeästi osoitettavissa oleva bisnes case, että kannattaa nähdä aikaa ja vaivaa siihen, että sivut näkyvät Googlessa”. Björklundin mukaan Google-optimointi on lisääntynyt Suomessakin: suosituimmat sivut ovat kehittyneet viime vuosina.

Hakukone edustaa ruudunlukuohjelman kaltaista “erityiskäyttäjäryhmää”, joka ei pysty päättelemään, mitä kuvassa näkyy, vaan jolle linkin merkitys on avattava tekstimuotoisena.

Mainoksiin asti verkkosisältöjen saavutettavuuden parantuminen ei yllä. Teknisen toteutuksen puolesta ei mikään estäisi lisäämästä mainoskuvaan tai Flash-animaatioon vaihtoehtoisia tekstejä, mutta näin ei ole tapana tehdä. Bannerimainoksia sivustoille sijoittelevat mainonnanhallintajärjestelmät eivät pyrikään saavutettavaan lopputulokseen. Björklund keskusteli saavutettavuudesta Sula Pinta – ohjelmassa* aiemmin keväällä.

Björklundin mukaan esteettömyysnäkökulmasta toinen epäkohta suomalaissivustoilla on mainosten loputon välke. Mainokset jätetään pyörimään ikuisessa luupissa siitä huolimatta, että kansainvälisen standardin* mukaan animaatioille suositellaan rajallista enimmäiskestoa.

Björklund on työskennellyt ohjelmistosuunnittelijana mm. Plaza.fi – palvelun julkaisujärjestelmän parissa.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Tuija Aalto

Radiotaustainen digimediaihminen, bloggaaja ja podcastaaja (Tuhatsanaa.net, Sulapinta.fi), työkseen kehityspäällikkö YLEn Uudet palvelut - yksikön Tulevaisuus Labissa

2 kommenttia on ““Hakukoneet ovat parasta, mitä saavutettavuudelle on tapahtunut””

  1. Tuohon on helppo yhtyä. SEO-optimointi on saanut minutkin kiinnittämään ihan eri tavalla huomioita näihin asioihin. Loppujen lopuksi kaikki nivoutuu yhteen: yksinkertaisuus (muotoilun ja toimintojen irrottaminen CSS:ään ja jQueryyn), havainnollisuus (REST-mallin mukaiset URLit), standardien noudattaminen (oikeat HTML-tagit oikeissa tarkoituksissa), jne.

    Monia näitä periaatteita tekee mieli noudattaa ihan lähtökohtaisesti, mutta usein bisnesmaailman kiireellisyys pakottaa tekemään kompromisseja. Silloin SEO on hyvä peruste sille, miksi täytyy käyttää aikaa ja energiaa saadakseen asiat oikein, ja miksi myös esimiesten ja projektipäälliköiden kannattaa vaatia sitä.

    Jännä ajatella vaan, miten SEO vaikuttaisi saittien kehitykseen nykypäivänä, jos Microsoft olisi Googlen sijasta markkinajohtaja…

  2. Simo Karkkulainen

    voiko sitä enää paremmin kertoa: http://www.youtube.com/watch?v=V1ONIY3JKTI

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun