Sanoma Digital vahvistaa omia palveluitaan

Perttu Tolvanen

Sanoma Digital on ostanut enemmistön Suorakanava Oy:sta ja hankkinut näin omistukseensa seuraavat palvelut: Rakentaja.fi, Puutarha.net, Sisustaja.com. Palveluilla on viikossa noin 130 000 eri kävijää. Sanoma Digitalin toimitusjohtaja Liisa Kotilaisen lausunto:

Suorakanava vahvistaa verkkoliiketoimintaamme lisäämällä tuoteportfolioon rakentamisen verkkopalveluja. Suorakanava on kyennyt luomaan kuluttajalle arvokkaan palvelutarjonnan sekä kohdistetun suoramarkkinoinnin mallin, jossa on paljon mahdollisuuksia. Kehitämme sitä yhdessä mm. suoramarkkinointikanava Sanoma Uniikin, Oikotien.fi:n, Huuto.netin ja Keltaisen Pörssin kanssa. Lisäksi yhteistyömahdollisuuksia on laajalti muiden Sanoman verkkopalveluiden, Sanoma Magazinesin erikoislehtien sekä Nelonen Median remontoimiseen ja sisustamiseen liittyvien ohjelmien kanssa.”

Kaikessa hiljaisuudessa Sanoma Digital on myös saanut itselleen kotisivut aikaiseksi. Mitään spektaakkelia ei ole lähdetty tekemään, mutta ainakin ne perustiedot firmasta ja omistuksista nyt sentään löytyvät sieltä mistä pitääkin.

Aiheet: yrityskaupat

Tagit: ,

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat, kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit ja varmistamaan budjetin ennustettavuuden. Ota yhteyttä Perttuun!
  1. hgv says:

    Vahvistus on nähtävästi tarpeen päätellen Sanoma Digitalin omien innovaatioiden nähtävästi heikohkosta menestyksestä.

    Kuluttajapalveluista Tyylitaivas.fi:n kävijmäärä pyörii 10000:n ja foody.fi:n 6000:n kieppeillä. Muista omatuotantoisista sivustoista ei tilastoja julkaista, josta maallikko päättelee että kävijämäärät ovat edellä mainittujakin vähäisempiä.

    Hintaseuranta.fi on polkenut kokolailla paikallaan sitten MBNetistä (l. Sanoma Magazines Finlandista) eriyttämisen ja siirtymisen Sanoma Digitalin vastuulle.

    Muut markkinapaikat ovat kävijätilastoista (sekä kyseisten palveluiden että vastaavien kilpailijoiden) päätellen melko kypsässä markkinatilanteessa eikä merkittävää kasvua ole näköpiirissä.

    Mitä tästä sitten voisi päätellä? Ainakaan Sanoma Digitalin ensimmäinen 1.5 vuotta eivät näytä olleen suurmenestys kävijämäärillä laskettuna. Toisin sanoen: ei se oo heleppoo isollekkaan.

  2. Petteri says:

    Vaikeaa tuo liikkeellelähtö on aina. Kannattaa kuitenkin huomata esimrkiksi Tyylitaivaan luvuista nimenomaan ladattujen sivujen määrä.

    Liki puoli miljoonaa sivunlatausta tuolla kävijämäärällä tarkoittaa sitä, että palvelun löytäneet ovat saman tien koukahtaneet. Vai?

  3. wimme says:

    On melkoisen väärin olettaa että Sanomien markkinapaikat ja niiden lähinnä almalaiset kilpailijat olisivat kypsässä markkinatilanteessa. Luokitellun liiketoiminnan kasvuodotukset ovat lähes samaa luokkaa kuin verkkomainonnan.

  4. PerttuT says:

    Ainakin luokitellut kokoomasaitit + kohderyhmäsaitit yhdessä ovat sellainen yhdistelmä jolla varmasti pystyy tarjoamaan parempaa menekkiä myös myyjille & repimään sitä kautta parempia hintoja, olettaisin.

    Ainakin viime aikaisten ostosten perusteella nuo omat saitit vaikuttavat olevan se pelikenttä jossa lähinnä on harjoiteltu yhteisöjen pyörittämistä ja osaamista sitten sovelletaan nyt ostettujen saittien kehittämisessä.

    Rakentaja.fi on ainakin sellainen palvelu joka kaipaa rajua remonttia itsekin. Potentiaalia varmasti on kyllä hillittömästi koska palveluhan sijoittuu hakukoneissa kärkeen n+1 termillä. Käytettävyydelle ja tekniselle alustalle joutuukin sitten varmaan tekemään muutakin kuin pintaremonttia.