Suomalaiset talousmediat digimedian näkökulmasta
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Yle korostaa käyttäjäprofiilien hyötyjä - mutta ei edelleenkään perustele profiilipakkoa.
Taloussanomien uusi nimimerkillä kirjoittava kolumnisti* aloitti kirjoittelunsa arvioimalla Suomen talousmediat varsin teräväsanaisesti. Kolumnin viesti oli kirjoitettu markkinointialan näkökulmasta ja vaikka olikin varsin kärjistetty, niin sisälsi paljon osuvia kommentteja alan raportoinnista.
Digimedialla ja markkinointiväellä on tässä suhteessa paljon yhteistä. Kummankin alan raportointi hajaantuu moneen eri mediaan eikä yksittäistä vahvaa äänenkannattajaa ole. Markkinointiväellä toki on useita omia julkaisuja, kuten M&M*, Kampanja*, Mainostaja* ja Maine*. Kovin syvällisiä aviiseja näistä ei ole yksikään ja useinmiten nämäkin julkaisut keskittyvät yrityksien lehdistötiedotteiden tiivistämiseen ja juorujen raportointiin. Tässä nyt ei sinänsä mitään pahaa ole, mutta ainakin isojen firmojen kulmahuoneisiin haluaville mainostoimistoille tilanne lienee jonkinsortin uskottavuusongelma.
Uusi kolumnisti myös toteaa varsin osuvasti esimerkiksi Suomen johtavasta talousmediasta, Kauppalehdestä, että sitä “lukiessa syntyy helposti mielikuva että markkinointiviestintä ei juurikaan kuulu suomalaiseen yritystoimintaan”. Tämä sama näkemys on helppo allekirjoittaa myös digimedian puolelta. Tosin Kauppalehti on viimeisen vuoden aikana ryhdistäytynyt, mutta kyllä markkinointiviestintä ja digitaalinen media ovat enemmän keventävien juttujen sarjassa edelleen. Sama taitaa päteä myös Helsingin Sanomien talousosioon.
Taloussanomat* taitaakin kirjoittaa markkinointiviestinnästä ja digitaalisesta mediasta kaikkein eniten. Mikä tosin johtunee paljolti Digitodaysta* joka raportoi aiheen ympäriltä lähes päivittäin. Myös Talouselämä on ollut yllättävän aktiivinen kirjoittamaan uusista verkon ilmiöistä vaikka lehden kohderyhmä taitaa hieman vanhempaa väkeä ollakin.
Onkin varsin mielenkiintoista, että ehkä parhaiten markkinointi- ja digimedia-alan ilmiöitä viime aikoina ovat raportoineet tietotekniikan julkaisut kuten Tivi ja Tietokone*-lehti. Erityisesti jälkimmäinen raportoi monista talouselämään liittyvistä ilmiöistä varsin korkealla osaamisella ja ymmärryksellä. Valitettavasti Tivistä on viime aikoina tullut vain jakelukanava Uratie*-aviisille, mutta Tivikin yllättää välillä positiivisesti.
Kaikista yllä mainituista lehdistä löytyy toki säännöllisesti erittäin hyvää luettavaa. Parhaimmillaan eri alojen lehdet käyvätkin hyvää dialogia keskenään kun esimerkiksi M&M kirjoittaa jostain nettimedian ilmiöstä varsin eri tavalla kuin esimerkiksi Tietokone-lehti samasta aiheesta. Painettujen julkaisujen kohdalla ongelmaksi vain muodostuu se, että linkittäminen ei toimi samalla tavalla kuin verkossa. Jos Tietokone-lehti kirjoittaa osuvasti markkinointialan yrityksestä, niin löytävätkö M&M:n lukijat sen? Tuskin.
Taloussanomat, Digitoday, Tivi ja Talouselämä julkaisevat materiaalinsa jo verkossa, mutta muiden kohdalla siirtymää vielä odotellaan. Kunhan muutkin tulevat mukaan, niin ehkä tämänkin hajanaisuuden ongelman saa ratkaistua jollain räätälöidyllä RSS-syötteellä. Tällöin useammalla medialla voisi olla motivaatiota kirjoittaa myös pienemmän kohderyhmän aiheista.
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)
2 kommenttia on “Suomalaiset talousmediat digimedian näkökulmasta”
Kommentointi on suljettu.
Petteri
Mitä, ei sanaakaan Pörssisäätiöstä :-)
http://www.porssisaatio.fi/
Talouselämän Ampparit ja tutkimustietoa samassa.
Viran puolesta mainittuna…
Syvä Kurkku
Hei Perttu,
kiitos kun huomioit vaatimattoman kolumnini. On kiva saada palautetta ja päästä siteeratuksi heti ensimmäisellä kirjoitelmallaan, ehkä minulla on lahjoja pidemmällekin?
Keväisin terveisin,
Syvä Kurkku