Web-analytiikka-asiantuntija

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Markkinoinnin automaation järjestelmät Suomessa.

Web-analytiikka on vahvassa kasvussa oleva sektori. Web-analytiikan osaamista ei ole kuitenkaan markkinoilla liikaa tarjolla.

Yhtenä syynä lienee se, että kenttä on valtavan laaja ja vielä kovin jäsentymätön. Laajimmillaanhan web-analytiikka voidaan katsoa vain yhdeksi osa-alueeksi laajemmassa liiketoimintatiedon analysoinnin (business intelligence) markkinakentässä. Tästä kentän laajuudestakin johtunee osittain se, että alalle ei ole syntynyt erikoistuneita toimistoja eikä yksittäisiä asiantuntijoita rekrytoida aktiivisesti. Sataman (tai nykyisen Trainers’ Housen) analytiikkayksikkö on toki ollut aktiivinen*, mutta on saanut touhuta aika rauhassa Suomen kentällä. Rekrytointi-ilmoituksia näkee kovin harvoin ja silloinkin ne ovat enemmän mainostoimistoihin haettavia moniosaajia joiden toimenkuvasta vain osa on analysointia.

Ehkä web-analytiikasta onkin tulossa jonkinlaista perusosaamista kaikille web-ammattilaisille…?

Jotain pitäisi joka tapauksessa tehdä, että tunnettuus ja osaaminen kasvaisi.

Alan haastavuudesta kertoo esimerkiksi tuore rekrytointi-ilmoitus* jossa Sanoma Data* hakee “Business Intelligence / Web Analytics asiantuntijaa” kehittämään kärkibrändien analytiikkaa (mm. HS.fi, Huuto.net, Iltasanomat.fi). Tehtävän kuvaus kertoo hyvin, että kyse on erittäin laajasta toimenkuvasta: “Tehtävänäsi on kehittää ja toteuttaa Sanomien verkkopalveluiden analytiikan IT-ratkaisuja yhdessä liiketoimintojen kanssa. Tarpeen mukaan voit toimia myös projektipäällikkönä BI- ja web analytiikan kehittämisprojekteissa.” Taustaksi halutaan kokemusta tietovarastointihankkeista, verkkopalveluiden konseptoinnista ja liiketoimintamalleista. Ainakin rekryn perusteella voi tulkita, että web-analytiikka nähdään Sanomilla varsin strategisesti ja osana paljon laajempaa kokonaisuutta.

Firmojen “business intelligence”-hankkeet eivät ole olleet koskaan missään suuressa huudossa ja erilaisia web-analytiikkaankin liittyviä irvailuja* löytää verkosta helposti. Verkkopalveluiden tarjoamat mittausmahdollisuudet ovat kuitenkin herättäneet monien organisaatioiden kiinnostuksen uudelleen. Sanoma-divisioona ei liene tästä poikkeus. Muutkin jättiläiset varmasti miettivät samoja asioita.

Myös monet pk-yritykset virittelevät Google Analyticsejaan ja Snoobejaan aktiivisesti. Snoobikin itse asiassa hakee web-analytiikkakonsulttia* parhaillaan.

Web-analytiikassa on kuitenkin kyse paljon enemmän analysoinnista kuin pelkästä datan keräämisestä ja työkaluista. Työkaluja riittää, mutta analyysiosaajia ei. Organisaatiot tulevat lähitulevaisuudessa tarvitsemaan yhä enemmän ihmisiä ketkä pystyvät yhdistämään sirpaleisen kentän ja hyödyntämään monipuolisia työkaluja ja tietolähteitä kehitysehdotusten muotoilemiseksi. Tästäkin syystä on positiivista huomata, että Snoobin rekryilmoituksessa* painotetaan myös koulutusosaamista. Parhaat analyysit kun eivät välttämättä synny ulkopuolisen konsultin tekemänä, vaan usein on syytä kouluttaa organisaatiota itseään ymmärtämään webin mittaamista paremmin.

Joka tapauksessa on selvää, että osaajia tarvitaan lisää ja kysyntää tuntuu riittävän. Onneksi Suomessakin järjestäytyminen on aloitettu (tervetuloa “Web Analytiikan ammattilaiset” -Facebook-ryhmään*).

Toivotaan myös, että yhä useammat asiantuntijat uskaltautuvat jakamaan tietotaitoaan. Suomalaisia web-analytiikkabloggaajia ei ole vielä liikaa (Steve Jackson* ja Petri Mertanen kaipaavat seuraa). Tai jos on muita blogeja tiedossa, niin nyt on hyvä paikka mainostaa itseään tai kaveriaan.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Lisää avoimia työpaikkoja: Työpaikat-palsta – web-kehittäjä, web developer, verkkokauppapäällikkö ja monet muut

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

7 kommenttia on “Web-analytiikka-asiantuntija”

  1. Näkyvät analytiikkaosaajien rekryilmoitukset ovat vain jäävuoren huippu, ja suurinta osaa mittausosaajista haetaan puskaradiolla. Ja tällä hetkellä perskohtainen kokemus kertoo, että puskaradio pauhaa kovaa :-)

    Juttelin Steve Jacksonin kanssa tällä viikolla, ja Suomen Web Analytics Association alkaa kuulemani mukaan toimia aktiivisemmin suomalaisten osaajien verkottumisen ja alan yleisen näkyvyyden edistämiseksi.

  2. Simo Karkkulainen

    ainakin mitä kansainvälisesti seuraa ja omaa postiansa kattelee niin tuntuu että koko analytiikka alalla menee ehkä turhan lujaa tällä hetkellä, osaajia ei vaan tunnu löytyvän. joten headhunttaus on ainoa keino löytää tekijöitä. suomessa kun on vain kourallinen oikeita osaajia..

    toki web analytiikka on ehkä fiksuin asia koko webissä tällä hetkellä. ja oikeastaan ainoa väline jolla pystytään vastaamaan asiakkaan esittämiin kysymyksiin.

    hattua täytyy nostaa sataman stevelle, mikolle ja kallelle Suomen Web Analytics Association eteen tehdyn työn johdosta. uskon että alanosaajat on tai ovat olleet satamalla, joten suosittelen lämpimästi mikäli ala oikeasti kiinnostaa.

  3. 2K / Hakukonemarkkinointia.fi

    “Tai jos on muita blogeja tiedossa, niin nyt on hyvä paikka mainostaa itseään tai kaveriaan.”

    Kun kerran luvan kanssa saa “mainostaa”, niin *linkki poistettu* aukeaa tämän kuun lopussa.

    Kyseessä on *linkki poistettu* :n sisarpalvelu, jossa pääpaino on 100% (edistyneessä) webanalytiikassa.

  4. Luulisi, että sitä myötä kun liiketoiminnot siirtyvät nettiin, pelkkä webbianalysointi ei riitä. Niin kauan kun ollaan sillä tasolla, että käydään Snoobista katsomassa, että “Hei, nyt ton linkin kautta tullaan meidän sivulle”, niin homma on fine.

    Mutta sitten kun ryhdytään suunnittelemaan suurempaa kuvaa, netti ja muu liiketoiminta eivät voi olla erillään. Eihän muitakaan jakelukanavia, kuten kivijalkaa ja katalogia, analysoida erillään yleisestä liiketoiminnasta. Siis siten, että kivijalka-analyytikko istuu yhdessä huoneessa ja business planneri toisessa. Jonkun pitää aina suunnitella ja analysoida kokonaisuutta, vaikka tietoa eri toiminnoista tietysti voidaan tuottaa alemmilla tasoilla.

    Mikäli haluaa ässäksi analytiikan parissa, kannattaisi tulevaisuutta ajatellen panostaa oman osaamisensa suhteen myös muuhun kuin pelkkään webbiin.

    Niin kuin hakukoneoptimointi huonoimmillaan on; panostetaan tosi paljon ihmisen saamiseen sivuille, eikä mietitä hirveästi miten sen jälkeen pitäisi tapahtua…

  5. Hoi

    Olen kovasti samaa mieltä kommentoijien kanssa anaytiikan osaamisen tasosta ja erityisesti liiketoiminnan johdon kyvystä ymmärtää mistä on kysymys. En näe että liiketoiminnan johdossa olisi kovinkaan laajalti vielä edes ylitetty tätä ymmärtämisen kynnystä, saatikaan sitten implementoitu analytiikka osaksi liiketoiminnan prosseja.

    Alkuperäiseen kirjoitukseen semmoinen huomautus, etä Sanoma Data vastaa teknisten palvelujen tuottamisesta Sanoma-konsernin liiketoimintayksiköille, joten tuo rekry on enemmänkin tuon aihealueen teknisen projektipäällikön duunia. Tiedän että noissa liiketoiminnoissa ei haluta päästä sanomadatan proikkaria huseeraamaan business puolen analyyseihin.
    wimme

  6. Fast & Loud:
    “Mikäli haluaa ässäksi analytiikan parissa, kannattaisi tulevaisuutta ajatellen panostaa oman osaamisensa suhteen myös muuhun kuin pelkkään webbiin.”

    Olisi kiva kuulla mitä tarkoitat tällä tarkemmin?

  7. Petri Mertanen

    Eipä ole huntereita näkynyt tai kuulunut, ovat tainneet olla vain Simon perässä. : ) Mitä itse terminologiaan tulee niin ennenkuin oikeasti päästään tekemään Business Intelligence asioita, näkisin että ensin puhutaan markkinoinnin optimoinnista ja analysoinnista pelkän web analytiikan sijasta.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun